Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt for individuelt spørsmål, men her er jeg helt på bærtur i forhold til mengde og str på plaggene. Vi venter barn i september og har i den forbindelse kjøpt inn det meste. Vi har masse bodyer, bukser, gensere i 50-56, men det meste i bomull og noe ull.

Spørsmålet mitt er da: er det lurt å skaffe mer ull? F.eks ulldress?

Vi har voksipose for bil og vogn til vinter og vår.

Er det også vanlig å kjøpe yttertøy til en baby på 1-3 mnd? Hva med votter?

Kanskje dumme spørsmål, men er som nevnt helt på bærtur😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har mars-baby og brukte veldig mye ull den første tiden. Måtte ut å kjøpe votter, babyen var iskald på hendene hele tiden.

Anonymkode: 30e66...6ce

• Liker 1
Skrevet

Kjøp etter behov. 

Ikke alle babyer tåler ull. Vår yngste har atopisk eksem, og alle de fine ullklærene vi hadde tatt vare på etter storebror måtte bare pakkes vekk igjen. 

Noen babyer er også veldig varme av seg, og liker ikke ull. 

Butikkene er åpne også etter fødsel, så kjøp når dere ser hva dere faktisk har behov for. 

Om du skal bære babyen i sele utenpå ditt eget tøy, trenger du yttertøy til små babyer. Men det vanligste er å bære babyen innenfor ditt eget yttertøy, eller bruke et bæretrekk. Da trenger ikke babyen direkte yttertøy. Det er mer type mellomlagstøy du trenger, for babyen er jo enten i vognpose eller i bilstol (hvor de ikke skal ha yttertøy på). Votter har vært helt bortkastet til våre, de fektes av på no time. De små er som regel sjokkerende varme på hendene. 

Anonymkode: 26bdf...43f

• Liker 1
Skrevet

Ville hatt litt ull i str 50 og 56 siden du har termin september. Men ville ikke kjøpt så mye før du ser behovet og hvor fort babyen din vokser.

Ullue, ullsokker og ullteppe (evt votter) syns jeg var greit hele babytiden for å kunne kle på litt "ekstra" uten å vekke baby i ulike situasjoner. 

Brukte ikke klassisk yttertøy som i jakke fra 1-3mnd men tok gjerne på en heldress, lue og sokker. Spørs mye hva dere har tenkt dere ut på. Skal baby ligge nedi vogna med dyne på så holder det med varme klær, skal du sitte ute på terrassen hos svigers i flere timer eller bære i bæresele utenpå egne klær, så er det gjerne behov for mer yttertøy som er vindtett, evt vanntett også.

Butikkene er åpen også etter fødselen så du kan ordne mer etterhvert. Vet det høres belærende ut men ignorerte selv alle som sa det og endte opp med alt for mye av noen ting og alt for lite av annet😅 Du vet jo aldri hvilken baby du får🤷‍♀️

Gratulerer og lykke til😊

Anonymkode: ec138...2ef

Skrevet

Jeg ville hatt mer ull for det er greit med høst- og vinterbaby, og mye enklere og regulere temperaturen for babyen også. Ikke altfor mye, men litt mer, og mer bodyer enn bukser. Jeg ville ikke kjøpt 50 og 56, for man kan brette klærne litt, og de varer mye lenger :) 

Anonymkode: 1014e...120

• Liker 1
Skrevet

Ull er sånn "kjekt og ha" men absolutt ikke nødvendig til babyer. For barnehagebarn er det derimot et must. 

Anonymkode: da647...112

Skrevet

Jeg fikk baby 1. mars. Hadde hel ulldress (tynn) i str 50 og 56 som vi brukte på baby når vi skulle ut, men vi hadde ikke tykk pose i vogna. Hadde lammeskinn + dyne. Av yttertøy brukte vi votter + lue og noen ganger siklesmekke (kan og fås i ull, men de funker litt som et lite skjerf var tanken). Ellers hadde vi mest klær i bomull.. men vi har en varm leilighet og det var også en ganske varm mars i år. Bilen vår står i garasje og kan varmes på forhånd (elbil). Så baby var ikke så mye i kulde egentlig sånn i starten :)

Anonymkode: 5c600...924

Skrevet

Husk at baby fryser lettere enn deg. 
min tommelfingerregel var; alltid et lag mere klær på baby enn på meg. 
ull er veldig bra både i starten og mange år fremover. 
Ikke la barnet bruke energi på å holde seg varm. 
la heller baby bruke energi på å vokse, modnes og utvikle seg ❤️

Anonymkode: 1794a...aa9

Skrevet

Termin helt i starten av sept her og bor i Bergen. Har svært lite ull til baby. Har strikket pledd hun skal ha på i bilstol og ullsokker. Er vi ellers ute ligger hun jo inntil kroppen min i bæresjal eller i vognen som har saueskinn + dyne. 

Tanken min på klær er : i bilstolen så body, strømpebukse, joggebukse og en strikkegenser (de er jo selvsagt ull, litt «gravidhjerne moment» der) og ullsokker og tynn nøstebarnkyse på varmere dager (over 10 grader)  + strikket pledd som kan taes av/dra ned til kun bena. Er det kaldere enn 10 grader tar jeg på en heldress også (ikke ull) og en litt tykkere lue, ellers likt. 

i vognen blir det mye likt bare jeg gjerne legger nedi ett strikkepledd på de kaldere dagene. 
min jordmor er veldig opptatt av å ikke kle på for mye for førlighet og rett og slett at barnet kan bli for varmt veldig lett så ser veldig for meg at heldressen blir droppet nedi den lune vognen. 

Anonymkode: 4028c...b15

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at baby fryser lettere enn deg. 
min tommelfingerregel var; alltid et lag mere klær på baby enn på meg. 
ull er veldig bra både i starten og mange år fremover. 
Ikke la barnet bruke energi på å holde seg varm. 
la heller baby bruke energi på å vokse, modnes og utvikle seg ❤️

Anonymkode: 1794a...aa9

Dette stemmer ikke for alle, så det skal man ikke stole blindt på. Jeg har alltid vært frysepinne, mannen er motsatt og sønnen vår er som faren sin. Hadde jeg tatt utgangspunkt i at babyen til enhver tid trengte mer klær enn meg, så hadde jeg kokt babyen. Jeg hørte på disse rådene i starten, men fikk da en klam baby. 

Oktober-baby her. For vår del var dette "ull er gull" veldig overdrevet da han var nyfødt, og egentlig frem til han begynte i barnehagen (som har en lavere innetemperatur på vinteren enn vi har hjemme.) Han var varm av seg og hadde aldri behov for ull inne, men hadde selvsagt et pledd over han mens han sov. Så lenge han lå inntil meg eller var i bevegelse, så holdt ett lag med bomull innendørs til og med på det kaldeste. Vi brukte langarmet body inne på vinteren, så vanlig genser var ikke nødvendig en gang. Vi hadde vel ca.22 grader inne. Anbefaler allikevel ulltøy til bruk under annet yttertøy eller vognpose/bilstolpose. Vannavstøtende yttertøy er heller ikke nødvendig for et så lite barn, med mindre du har veldig lyst til å sette det på bakken. Vi brukte tynn ulldress under tjukk ulldress når vi var ute med enten vogn eller gikk mellom døra og bilen. Jeg ville ikke kjøpt mer før du vet om hen er varm eller kald av seg og om hen reagerer på ull. Jeg ville nok personlig kjøpt ett par votter til utendørsbruk, men dersom hendene til enhver tid er tildekket ved å f.eks være nedi en varm vognpose,  så er det strengt tatt ikke nødvendig. 

Anonymkode: f917e...c98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...