Gå til innhold

Katt som ikke vil spise våtfôr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle begynne å gi katten min mer våtfôr fra neste år ( han blir da 7 år og jeg har hørt at eldre katter burde ha mindre tørrfôr i dietten da for å forebygge problemer med urinveiene). Katten min virker utrolig nok ikke særlig begeistret for våtfôr, han slikker av sausen og lar bitene ligge. Samme med mousse typen, den tar han kanskje noen munnfuller av og så blir det liggende urørt. Han drikker greit med vann.

Er det noen andre her som har like sære katter, og har noen råd for dette? Kanskje går det greit å bare gi spesial tørrfôr for urinveishelse? 

Anonymkode: 36c2a...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 7 år gammel katt er ikke gammel, den er godt voksen. 

Nå vet jeg ikke hva slags våtfor du hae kjøpt, men de på matbutikken er hovedsakelig vann og lite næring og kjøtt. 

Beste forebyggende du kan gjøre er å kjøpe et kvalitetsfor med mye kjøtt og lite salt (typ Orijen, ikke royal canin) og kvalitetsvåtfor som canagan. 

Du kan også bytte mat til VOM, de har eget til katt som er 100% kjøtt. 

Anonymkode: 121a3...23a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en supersær katt som kun spiser kvalitetsfor med mest mulig kjøtt. Og han vil helst ha tunfisk og laks, kan ta kylling i ny og ne, men… 🙈 Han lukter på alt annet, ser på meg fornærmet, snur seg og går. Har du prøvd ulike smaker og merker? 

Anonymkode: a4a60...3f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en katt som aldri i sitt liv har spist kattemat. Og det er en eldre dame, hun er 16 år. Hun spiser kylling, reker og litt fisk. Men det går nok en del mus, som jeg ikke ser at hun spiser.

Men katten din er ikke eldre, den er jo bare voksen.

Anonymkode: 9f125...e2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har en supersær katt som kun spiser kvalitetsfor med mest mulig kjøtt. Og han vil helst ha tunfisk og laks, kan ta kylling i ny og ne, men… 🙈 Han lukter på alt annet, ser på meg fornærmet, snur seg og går. Har du prøvd ulike smaker og merker? 

Har ikke prøvd så mye forskjellig nei. Men flere typer fra matbutikk😅Får tørrfôr fra dyrebutikk. Han får smake på både forskjellig fisk, reker, kjøtt uten salt etc, men mister interessen etter noen biter da og. Fanger og spiser mye fugl da dessverre, så er ikke slik at han ikke er glad i kjøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 12 år og er akkurat som ts sier, men vi har akseptert det bare, ho får våtfor kun om morgenen, det har dannet seg tannsten på tennene av våtforet slik at ho må ha spesielfor nå. Vi skal til dyrlegen og sjekke tannstenen i september.  Vannskål står alltid ved siden av om ho er tørst. 

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en katt som pga alder (15 år) bør få i seg nok væske, han er veldig dårlig på å drikke vann. Har fontene som gjør at han drikker mer riktignok. Han får også spesialfor for urinveiene. Han vil heller ikke spise bitene i våtforet, bare tar sausen(har prøvd mange typer), men når vi kjører våtforet i stavmikser og tynner ut med vann så det blir suppe går det ned på høykant. Verdt et forsøk om det er vanskelig å få i katten nok væske.

Anonymkode: 35765...449

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt liker kun en sort våtfôr, den purina gold tunfisk mousse. Den kan røres ut i vann til en tynnere suppe, da får jeg katten til å ta opp masse væske. Du kan jo prøve noe sånt hvis det er biter han ikke liker.

Anonymkode: fe1a6...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 16.52):

Har ikke prøvd så mye forskjellig nei. Men flere typer fra matbutikk😅Får tørrfôr fra dyrebutikk. Han får smake på både forskjellig fisk, reker, kjøtt uten salt etc, men mister interessen etter noen biter da og. Fanger og spiser mye fugl da dessverre, så er ikke slik at han ikke er glad i kjøtt..

Den sære katten min har aldri smakt på noe fra matbutikken engang :ler: Det er mest sannsynlig ikke nok kjøtt. Katter er kresne. Så bare prøv og gå i dyrebutikken og se om de har noen fileter eller mer mat uten tillegg. Ofte inneholder det masse annet. Trenger ikke koste så mye mer, men det er bedre kvalitet :) Lykke til i jakten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katt på 7 år er gammelt, betyr det at jeg på 40 også er gammel? Kan jeg pensjonere meg?

Anonymkode: 5a5d8...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en katt som liker vann med tørrforbiter i.  Gir også kattene mine dette https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/miamor/fine_fileter_naturelle/679021?variantid=679021.4&gclid=Cj0KCQjw08aYBhDlARIsAA_gb0czet6vSDykfv-RAL6HUh9NiDuyssWNFMlNEF0r3o6NAdD5a_joOmkaAlayEALw_wcB

Det er flytende.

Endret av Tvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (5 minutter siden):

Er den som suppe liksom? De her likte godt de suppene, men det er lenge siden jeg fant det i butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thildamor skrev (16 minutter siden):

Er den som suppe liksom? De her likte godt de suppene, men det er lenge siden jeg fant det i butikkene.

Ja,som en suppe eller tykk buljong. Bruker det mye når det er varmt og kattene ikke orker å spise så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvist skrev (5 minutter siden):

Ja,som en suppe eller tykk buljong. Bruker det mye når det er varmt og kattene ikke orker å spise så mye.

Da skal jeg bestille det. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2022 den 16.52):

Matbutikk våtfôr er helt forferdelig. Det er nesten ingen kjøtt i, og noen av de har til og med tilsatt sukker i, noe katter har 0 nytte av. 

Sjekk ut zooplus.no. De har mange prøvepakker på godt våtfôr med mye kjøtt. Wild freedom, animonda carny, macs, grau, thrive, feringa.

Så har de en del på dyrebutikker og, noen bedre enn andre men alle bedre enn matbutikk. Canagan, bozita, monster, nutrima, brit osv.

Katter er kresne og de er vanedyr, så ikke uvanlig at han ikke vil ha men ikke gi opp. Mine brukte lang tid på det og men fant seg til slutt en del favoritter, til og med nå hender de at de plutselig noen dager ikke vil ha den ene men vil ha den de ikke liker, varierer en del og så går det seg til. 

Prøv å varme våtfôren opp til kroppstempratur, prøv å ha den i kjøleskapet, prøv å gi den rett fra benken, du kan forsøke å «spise» maten og late som katten ikke får, blande i vann, mose den med gaffel, mose den + vann, alltid ha det fremme, strø over godbiter. 

Du kan fryse ned deler av våtfôret sånn at du kan ta det opp å prøve med jevne mellomrom (hvis han ikke vil ha) for plutselig så løsner det gjerne.

Anonymkode: 0b6d8...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en katt som er akkurat lik, men som har nyresvikt og må få i seg våtfor, i tillegg til at hun må få våtfor sammen med medisinen sin. Hun elsker sausen på maten, men spiser aldri bitene. Redningen er mousse-typene, som jeg blander med vann for å gjøre den til en slags tykk suppe. Det slikker hun opp.

Anonymkode: 454e5...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...