Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

har fått sterk pollen allergi, nøtter + gress. Reagert kraftig på plomme og litt mindre reaksjon på eple. På listen føler jeg alt av frukt er listet opp, hva slags frukt er trygt å spise ved kryssallergi? 

Skrevet

Det er individuelt hva som er trygt, men de kryssallergier til pollen er hovedsakelig steinfrukt. Prøv frukter uten stein og så må du nesten bare teste litt. Jeg tåler godt banan, pære, røde druer, honningmelon (ikke vannmelon), bær, gule og røde epler samt sitrusfrukter. 

Anonymkode: 2e38e...237

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er individuelt hva som er trygt, men de kryssallergier til pollen er hovedsakelig steinfrukt. Prøv frukter uten stein og så må du nesten bare teste litt. Jeg tåler godt banan, pære, røde druer, honningmelon (ikke vannmelon), bær, gule og røde epler samt sitrusfrukter. 

Tusen takk for svar. Er bare livredd for å få et anafylaktisk sjokk igjen 😞

Skrevet

Hvis du har fått anafylaktisk sjokk av kryssallergi bør du snakke med lege om hva som er trygt for deg å spise. Det er svært alvorlig. 

Det varierer fra menneske til menneske. Jeg og samboer har samme pollen allergier, men forskjellige kryssreaksjoner. 

Anonymkode: fc193...047

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bjørk+gresspollen allergi, og listen over hva jeg tåler av frukt er kortere enn motsatt. Man må nesten prøve og feile litt. Jeg tåler for eksempel sitrus, men ikke steinfrukter. Venninna mi med samme allergi har det motsatt, så det er veldig individuelt.

Men jeg har aldri hatt anafylaktisk sjokk da, så det blir jo noe annet. Du må snakke med legen din, og du må epi-pen. 

• Liker 1
Skrevet
Lotopy skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar. Er bare livredd for å få et anafylaktisk sjokk igjen 😞

Hvis du har fått dette tidligere trekker jeg tilbake rådet om å prøve. Hold deg unna det du får beskjed om og evt test sammen med lege ❤️. Mine kryssallergier er mildere enn dine. 

• Liker 1
Skrevet
Lotopy skrev (19 timer siden):

Hei, 

har fått sterk pollen allergi, nøtter + gress. Reagert kraftig på plomme og litt mindre reaksjon på eple. På listen føler jeg alt av frukt er listet opp, hva slags frukt er trygt å spise ved kryssallergi? 

den du ikke reagerer på...

Det er ikke sånn at du nødvendigvis får kryssallergier. Men hvis du har fått anafylaktisk sjokk tidligere, så ville jeg sagt at dette er et spørsmål du må stille til fastlegen, og ikke til KG.

Anonymkode: aa155...1f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått anafalyktisk sjokk? Da vil jeg tro du ha mer alvorlig allergi enn kryssallergi? Jeg trodde i alle fall at kryssallergi nesten aldri gav så alvorlig reaksjon.

Anonymkode: ae7b2...873

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du fått anafalyktisk sjokk? Da vil jeg tro du ha mer alvorlig allergi enn kryssallergi? Jeg trodde i alle fall at kryssallergi nesten aldri gav så alvorlig reaksjon.

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/kryssallergi/

Hvilke symptomer gir kryssallergi? 

Oralt allergisyndom med lokale symptomer som kløe og ubehag i munn og svelg er det vanligste symptomet. Enkelte oppgir at de klør helt ut i ørene og at de får hevelser og små blemmer på leppene, i ganen og bak i svelget. Andre typiske symptomer som kan forekomme ved kryssallergi er hudreaksjoner som eksem og elveblest, samt mage- og tarmsymptomer. Symptomene pleier å komme relativt raskt, i løpet av 2-10 minutter etter inntak, og de er som oftest milde og forbigående.

Ved svært sjeldne tilfeller kan flere organsystemer involveres, og i verste fall kan anafylaktisk sjokk oppstå.

Anonymkode: 67a37...f38

Skrevet

Kryssallergi er ubehagelig, men kan ikke føre til alvorlige reaksjoner. Kryssallergi er når kroppen misforstår, man spiser eple og kroppen oppfatter det som pollen osv. Varmebehandlet frukt vil man f.eks ikke reagere på. Jeg ian fint spise eplekake, men ikke et «rått» eple. Den største reaksjonen får jeg på fersken. 
Kryssallergi er plagsomt, men ikke farlig. 

Anonymkode: 137d9...67d

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/kryssallergi/

Hvilke symptomer gir kryssallergi? 

Oralt allergisyndom med lokale symptomer som kløe og ubehag i munn og svelg er det vanligste symptomet. Enkelte oppgir at de klør helt ut i ørene og at de får hevelser og små blemmer på leppene, i ganen og bak i svelget. Andre typiske symptomer som kan forekomme ved kryssallergi er hudreaksjoner som eksem og elveblest, samt mage- og tarmsymptomer. Symptomene pleier å komme relativt raskt, i løpet av 2-10 minutter etter inntak, og de er som oftest milde og forbigående.

Ved svært sjeldne tilfeller kan flere organsystemer involveres, og i verste fall kan anafylaktisk sjokk oppstå.

Anonymkode: 67a37...f38

Men dette høres så sjeldent ut at jeg derfor lurer på om TS faktisk har fått anafylaktisk sjokk? Det vet man jo, for man må få legehjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...