Gå til innhold

Vasking av rød og hvit topp


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Håper at den ikke er av typen som farger av?

forsøke med håndvask, og ikke bløtlegging, sånn for å se omdet går?

Noen plagg går det fint med, sambo har en rød og hvit genser som elegant går i vaskemaskian og kommer ut fortsatt rød og hvit, men noen ting blir rosa (eller lyseblått, eller sånn)

Jeg har ikke klart å finne noen genial løsning, så jeg følger med på de gode rådene du får jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro at når de lager klær med så forskjellige farger, så smitter det ikke over. Jeg tester ut med håndvask første gangen, og går det bra havner de i hvitvasken etter det (det gjelder flerfargete plagg hvor hvitt er den ene fargen), det har alltid gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også å anta at klær med flere farger ikke farger av på hverandre, og vasker dette sammen med andre fargde klær som jeg vet ikke farger av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo tro at når de lager klær med så forskjellige farger, så smitter det ikke over.

Ja, man skulle tro det. Men siden jeg har brent med på dette før, var det fint med tips fra dere. Så håndvask er tingen. Hvis vannet farger av, så er det no-no med vaskemaskin i all fremtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet farger av, så er det no-no med vaskemaskin i all fremtid?

Ja, dessverre. Selv om selve plagget kanskje ikke vil misfarges, så vil sannsynligvis de andre plaggene i maskinen misfarges. Nå har jeg svært få klær som både er i hvitt og sterke farger, de få jeg har tåler heldigvis maskin uten å misfarges selv eller misfarge andre. En skjorte samboeren min kjøpte i rødt og hvitt ble misfarget etter håndvask, det er jo utrolig dårlig. Hvordan hadde de tenkt man skulle få vasket et slikt plagg, og samboeren min ville jo naturlig nok ikke gå i en rosa og rød skjorte. Så vi fikk pengene tilbake i butikken. Det er heldigvis den eneste gangen noe slikt har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle nye plagg bør egentlig legges i bløt i saltvann for at saltet skal fiksere farge. Ikke alltid jeg "rekker" gjøre det før jeg vil bruke nye plagg...men før jeg vasker dem første gang lar jeg de ligge natta over i saltvann (en kopp salt til en bøtte vann, ca.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en rød og hvit treningstopp hos SATS, i sånn glatt syntetisk materiale. Normalt farger ikke slike stoffer av, men allikevel endte det opp med at den nå er rød og rosa :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vile vasket den på den gradehenvisningen som står på plagget. Fagen i plagget skal binde seg bedre da... Når jeg kjøper nye håndkler, vasker jeg dem på 60 grader nettopp for å slippe at de mister farge og at de skal farge av på annet tøy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...