skruf Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Hei! Jeg har i alle de år plantet diverse blomster i krukker utenfor huset om våren, og til høsten når sommerblomstene har takket for seg så har jeg byttet de ut med røsslyng Nå tenker jeg litt på om det finnes vinterplanter/helårsplanter som er grønne hele året og plante det ide største krukkene, som kan stå ute hele året, og heller plante sommerblomster til våren og røsslyng til høsten i de mindre krukkene. En ting er at det blir billigere på sikt, men samtidig så ser det ikke så stusselig ut utenfor om vinteren når alt er vissent hvis man har noe vintergrønt tenkte jeg Jeg har ikke så mye kunnskap på dette feltet, så setter pris på litt hjelp Jeg har forsåvidt helårsplanter på platten/altanen som feks margeritt-busk, lavendel, og en busk jeg ikke husker navnet på, men som er i samme familie som rhododendron, men de klippes ned og settes i le ute om vinteren. Så det jeg tenkte var om det finnes noe som holder seg grønt heie året som jeg kan ha ute ved inngangspartiet som pynter opp
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Vintergrønt som einer og sypresser skal jo i teorien kunne holde seg grønt hele året, men hos meg har de alltid gått føyka når vårsola kommer, uansett om jeg har vannet og dekket til etter alle kunstens regler. Etter hvert har jeg bare droppet det. Jeg bor i sone H3/H4. Ser for meg at det kan være enklere i mildere klima. Anonymkode: 0e380...fa1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Det er vanskelig å få planter til å overleve i krukker ute, fordi de bunnfryser. Om våren når jorda fremdeles er bunnfrossen, så varmer solen i toppen og røttene klarer ikke trekke opp vann fordi jorda er fryst, så dør plantene. Man kan vanne på varme, tidlige vårdager, men da fryser det bare på igjen om natten når kuldegradene kryper langt under null igjen. Jeg ga opp vintergrønt i krukker, det ble for dyrt å hele tiden kjøpe nye. De døde bare om senvinteren eller våren. Anonymkode: fea94...c21 2
skruf Skrevet 1. september 2022 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2022 Takk for svar Det er veldig varierende vinterklima her jeg bor, både mildt og kaldt Men skal gi det et forsøk denne vinteren og se hvordan det fyker av seg……evt gå for plastikk😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå