Gå til innhold

Hvorfor må noen blande seg med en skrikende baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle innom helsestasjonen som ligger på et kjøpesenter. Jeg har baby i bilstolen, og jeg vet at han er trøtt.. han bruker å sove inne i sengen så tidspunktet var ikke så bra. Han er 11 uker

Baby begynner å skrike fordi han er trøtt. Jeg prøver gjentatte ganger å gi han smokken.

En dame kommer bort å sier "ehh er det sånn der kolikk, er det derfor hun skriker..?" "Nei, han er bare trøtt - det er ikke kolikk"

"Ehm okei, men kanskje du skal ta han opp da? Så han roer seg. Ikke la han ligge oppi det stakkars!" "ja jeg vet det, men takk" sier jeg og tar han opp.

Plutselig flokker det seg rundt meg med noen damer som sier "Stakkars som han gråter" "Men har du prøvd å gi han mat?" "Han er jo helt rød rundt øynene uff a meg"

.... Jeg vet at det er godt ment, men utrolig stressende og ikke gøy. 

Så vær så snill, IKKE gi råd til mennesker med skrikende babyer. Jeg gjorde så godt jeg kunne i situasjonen der.. 

Kjørte hjem og nå sover han i senga si 😬👌

Anonymkode: 4dee1...91b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet! For en opplevelse 🙈 Folk bør bry seg mer med sitt. Håper du klarte riste det av deg :) 

Anonymkode: f3526...3b9

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd at noen har gjort. 

Eller, nærmeste var vel en tante som er litt .. "annerledes".. som maste om at du må gi han maaat du må gi han maaat stakkars han er sulten, mens det som hindret meg i å gi ham mat var at hun og fetrene satt og niglodde på meg og jeg virkelig ikke hadde lyst til å brette ut puppen mens de satt og glante. 

Anonymkode: 82df8...e1d

• Liker 1
Skrevet

skjønner at du reagerer på at folk blander seg.

Samtidig må jeg bare innrømme at jeg får fysisk vondt når jeg ser den situasjonen du beskriver - altså at en veldig liten baby sitter i en bilstol og blir tilbudt smokk, istedet for å bli tatt opp. Sorry.... Men jeg pleier å holde kjeft, da, for jeg skjønner jo at jeg har ikke noe med det.

Anonymkode: 62060...6fa

• Liker 10
Skrevet

Men det er dessverre mange mødre som ikke tar opp barna sine når de skriker. Husker en mor på bussen med en hylende liten baby i vognen. Ignorerte den totalt hele turen. Helt jævlig å høre på. Da er det fristende og blande seg. 

Anonymkode: 57b6c...50f

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samtidig må jeg bare innrømme at jeg får fysisk vondt når jeg ser den situasjonen du beskriver - altså at en veldig liten baby sitter i en bilstol og blir tilbudt smokk, istedet for å bli tatt opp. Sorry.... Men jeg pleier å holde kjeft, da, for jeg skjønner jo at jeg har ikke noe med det.

Skulle til å skrive det selv. Babyen er 11 uker og vil bare inntil mammaen sin. Når de små blir trøtte, så er det ikke alltid smokk som hjelper.. Altså min tok smokk og roet seg gjerne med det, men noen ganger,særlig på andre steder enn sin faste trygge plass, så ville han gjerne opp og inntil.. 

Skjønner godt at det var ubehagelig for deg uansett 😕

Anonymkode: 93c3f...4df

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er dessverre mange mødre som ikke tar opp barna sine når de skriker. Husker en mor på bussen med en hylende liten baby i vognen. Ignorerte den totalt hele turen. Helt jævlig å høre på. Da er det fristende og blande seg. 

Hvorfor gjorde du ikke det? 😕

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor sender folk varsel til BV? Hvorfor blander andre seg borti ting de ikke har noe med?

Samme greia, ser du sammenhengen? 

Anonymkode: 42369...575

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da synes jeg du skulle tenke litt på at moren kanskje var helt nummen etter å ha hørt på hyling i timesvis allerede, helt utslitt av søvnmangel, og rett og slett ikke klarte å plukke opp babyen der og da. Hun var nok minst like klar over denne hylingen som deg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle til å skrive det selv. Babyen er 11 uker og vil bare inntil mammaen sin. Når de små blir trøtte, så er det ikke alltid smokk som hjelper.. Altså min tok smokk og roet seg gjerne med det, men noen ganger,særlig på andre steder enn sin faste trygge plass, så ville han gjerne opp og inntil.. 

Skjønner godt at det var ubehagelig for deg uansett 😕

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde bært på han lenge. Han skrek ikke lenge, men han var tydelig trøtt. Og for at jeg skulle komme meg ut derfra med bilstol og baby så måtte han ligge der litt, derfor tilbydde jeg smokk og prøvde om han roet seg

Jeg kjenner jo babyen min og vet jo stort sett hva som fungerer. Jeg tok han jo opp etter kanskje 4 minutter, men da hadde noen allerede rukket å blande seg.

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor sender folk varsel til BV? Hvorfor blander andre seg borti ting de ikke har noe med?

Samme greia, ser du sammenhengen? 

Men ærlig talt, fordi en baby skriker i noen minutter i en bilstol mens jeg gjør alt jeg kan for å få han til å roe seg/sovne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde bært på han lenge. Han skrek ikke lenge, men han var tydelig trøtt. Og for at jeg skulle komme meg ut derfra med bilstol og baby så måtte han ligge der litt, derfor tilbydde jeg smokk og prøvde om han roet seg

Jeg kjenner jo babyen min og vet jo stort sett hva som fungerer. Jeg tok han jo opp etter kanskje 4 minutter, men da hadde noen allerede rukket å blande seg.

Dette. Jeg har hatt trilleturer med mine hvor de har hylt og hylt og hylt og hylt, og altså, jeg har plukket dem opp og trøstet og ingenting har hjulpet, og prøvd å buksere vognen mens jeg har båret dem i armene (for nei, ikke alle babyer godtar å bli puttet i bæretøy..), men så må man jo faktisk komme seg hjem også, da, så da har jeg måttet putte dem i vognen og latt dem hyle der mens jeg har gått hjem.. 

Det er fascinerende hvordan folk dømmer etter å ha sett et øyeblikk, og ikke evner å tenke over at det kan være et langt større bilde de ikke ser. 

Og at en mor kjenner barnet sitt bedre enn fremmede folk på internett, og vet best om ungen faktisk trenger bli plukket opp eller trenger å få et øyeblikk til å roe seg i bilstolen uten å bli forstyrret. 

• Liker 6
Skrevet

Men ærlig talt, fordi en baby skriker i noen minutter i en bilstol mens jeg gjør alt jeg kan for å få han til å roe seg/sovne?

Da sa du vel dette til disse som blanda seg borti da?

Skrevet

Da sa du vel dette til disse som blanda seg borti da?

Poenget er vel at man skal slippe å forklare seg for fremmede folk som blander seg når en baby oppfører seg som en baby.. At babyer skriker er helt normalt, og ingen grunn til at andre skal blande seg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ja, jeg skjønner det, og det er derfor jeg skriver at jeg personlig ikke ville sagt noe. Men et tips for å unngå den type situasjoner er å bære baby i bæresele eller sjal istedet for bilstol, så eliminerer du veldig store deler av problemet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da synes jeg du skulle tenke litt på at moren kanskje var helt nummen etter å ha hørt på hyling i timesvis allerede, helt utslitt av søvnmangel, og rett og slett ikke klarte å plukke opp babyen der og da. Hun var nok minst like klar over denne hylingen som deg. 

Nettopp. Hun kan ha prøvd og bære allerede lenge, og tenker: må bare komme meg fra A til Å. Jeg hadde faktisk blitt irritert om noen kom bort for og bemerke at babyen gråter og jeg burde ta han opp. «Her er vogna, slå deg løs» hadde jeg sagt :P  

Anonymkode: f3526...3b9

• Liker 2
Skrevet

Men herregud folk, babyen lider jo ingen nød så lenge mor prøver å roe ned baby? Er jo ikke slik at hun overså babyen helt heller?? Kan ikke folk bare stole på at foreldre gjør det de vet er best for sitt barn? 

Jeg blir hele tiden fortalt at babyen min sikkert er sulten når han gråter, men jeg vet jo at han ikke er det fordi jeg kjenner han best selv. Sykt plagsomt, men må bare ignorere sånne folk eller si fra om at jeg har kontroll selv 😊

Anonymkode: 11157...f74

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ja, jeg skjønner det, og det er derfor jeg skriver at jeg personlig ikke ville sagt noe. Men et tips for å unngå den type situasjoner er å bære baby i bæresele eller sjal istedet for bilstol, så eliminerer du veldig store deler av problemet.

Et tips: langt ifra alle babyer godtar sjal eller bæresele. Min eldste hatet det, vi prøvde fire ulike typer og fikk hjelp av "profesjonelle" til hvordan vi skulle bruke dem, men han ble helt hysterisk og stressgulpet ned både selen, seg selv og meg hver gang, og vi måtte bare gi opp. Minsten likte heller ikke sele noe særlig, han likte faktisk bedre å være i vogn.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man må jo ha baby i bilstol for å komme seg til/fra. Naturlig at man har litt tidspress på å komme seg inn og ut av f.eks helsestasjon også, og kanskje ikke tar frem bæresjal eller sele med justeringer og det som skal når det bare er et par minutter barnet er i frakt inn eller tilbake til bilen. Jeg bar stort sett baby i bilstol til helsestasjonen jeg også, siden det ikke var tur, ikke lang tid og baby uansett må opp, kles av, skal bæres der inne osv. og da får trøst og nærhet i tillegg. Var baby trøtt, ammet jeg gjerne i kroken på venterommet før han kom tilbake i bilstol, men min sovnet i bil så han skrek ikke så mye. Stress at folk påpeker slike ting når det bare er i et øyeblikk av en hverdag, babyer gråter når de er trøtte, det tåler vi. Helsestasjonen sier jo fra om det er noen behov de tenker ikke dekkes tilstrekkelig.

Anonymkode: 803b2...0f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du kjenner ungen hennes bedre enn hu selv eller?🤦‍♀️ ungen min hata bæresele… Å ligge i fred og ro, var derimot noe hu trengte når det ble for overveldende med folk og bråk rundt. 

Anonymkode: e95bc...55b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...