AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #21 Skrevet 31. august 2022 Min på snart 19 mnd har god forståelse og det er nye ord omtrent hver dag. Han vet hva han svarer ja og nei på. Han gjenkjenner lyder og ord. Hun eldste hadde minimal forståelse, hun snakket ikke før hun var 4-5. Nå er hun 10 og enda henger hun igjen. Ville ikke bekymret me helt enda, men ta tak i det om h@n blir hengende veldig etter. Jeg gjorde ikke det med 10 åringen og har opplevd det er vanskelig å få hjelp. Anonymkode: 58c73...b44
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #22 Skrevet 31. august 2022 Anbefaler å ha et avslappet forhold til disse "hva bør barnet kunne" tingene. Unger utvikler seg i rykk og napp. Eldsten min kom seint igang med å snakke, men hadde en rasende utvikling i 2,5-årsalderen, og pedleder i bhg sa at han hadde bedre ordforråd enn hva som var forventet av et førskolebarn. Minsten min er faktisk akkurat 18 mnd, og nei, han er ikke i nærheten av å kunne si 50 ord. Han forstår alt vi sier, så han forstår langt mer enn bare 200 ord. Han sier mest dyrelyder, pappa, nei (heh.. oi som den gutten kan si nei...), bil, ball, boble (bobbe), buss, og så har han sine egne ord på ting, da, som baba (banan), eppe (eple og pære), o.l. Anonymkode: ed9b4...f9f 1
Arkana Skrevet 31. august 2022 #23 Skrevet 31. august 2022 Her er jo barn veldig forskjellige og normalområdet er stort. To av mine barn snakket nær 100 ord på den alderen og en av dem også i treordssetninger. Det tredje barnet hadde knapt 20 ord ved 18 mnd. Alle tre helt normale barn, ingenting å bemerke på toårskontrollen (som har fokus på språk) for noen av dem og ingen av dem har hatt språkproblemer senere. Det er en grunn til at helsesykepleier ikke vurdere språk før etter 2 års alder og du vil merke at det innen den tid har skjedd en vanvittig utvikling. Ikke bekymre deg, det høres ut som du har et helt normalt barn. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #24 Skrevet 31. august 2022 Ved 18 mnd så er det store forskjeller, og alt er normalt. Ene barnet mitt pratet normalt ved denne alderen, andre hadde bare noen få ord. Men begge har jo gjort det like bra på skole, og klart seg bra. Ene brukte bare litt lenger tid på språket. Men pratet helt fint til skolestart. Anonymkode: 5e51a...37f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #25 Skrevet 31. august 2022 Jeg synes det er en uting med sånne "dette bør barnet ditt klare ved sånn og sånn alder"-artikler. Det er så enormt spenn på hva som er innenfor normalen, og de aller fleste vil IKKE ligge på snittet hele tiden. De burde heller fokusere på når man faktisk har grunn til bekymring. I stedet for "ved 18 mnd kan man forente så og så mange ord", så "om ikke barnet snakker innen det er fire år", osv. Det er helt legitimt å informere om hva som er grensene for hva man bør bekymre seg for; det er derimot helt på trynet å skape bekymring ved å bare oppgi "snittverdier", som de fleste unger da vil ligge over eller under ved ulike aldre. Anonymkode: ed9b4...f9f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå