Gå til innhold

Ordforråd 18 mnd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste på babyverden at et barn på 18 mnd skal kunne produsere 50 ord og forstå 200 ord... 

Mitt barn er snart 18 mnd (om en uke) og han er ikke i nærheten av det ordforrådet.. Har egentlig ikke bekymret meg så veldig, han har veldig god forståelse. 

Han kan altså bare (mange) dyrelyder og kaller alle for mamma. Han kan si nei og hadet, sko og ball. 

Han elsker å bli lest for, elsker å lytte til musikk, danse, synge med når vi setter på elsa sanger og bæ bæ lille lam.. Jeg snakker masse med ham og bruker mye tid med ham siden han er hjemme med meg.. 

Storesøster hadde gjerne egne ord for ting i den alderen, men det var flere ord, og plutselig kom det og hun snakket masse ved to års alder.. Så var ikke bekymret der heller. 

Teller dyrelyder som ord? Bør jeg egentlig være bekymret? 

Kunne deres barn 50 ord i den alderen? 

Anonymkode: 55ea6...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er også 18mnd og kan ikke si 50 ulike ord nei, i alle fall ikke forståelig. Mye babling og sikkert mer hun prøver å si enn vi oppfatter.

Tipper lista er ca. sånn her (ikke alt med god uttale):

Mamma, pappa, ja, bæ, voff, mer, mat, hæ, titt titt, egensnekret ord for "kan jeg få sånn?", navn på de to hundene våre, 

Anonymkode: f1364...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine 3 barn har hatt 50 ord i sitt ordforråd ved 18 mnd. Datteren min var vel i nærheten, for hos henne løsnet språket fra 18 mnd og utover og hun pratet som en foss når hun var 2 år.

Guttene derimot hadde svært lite forståelig ved 18 mnd og langt i fra 50 ord. De var litt sene med språket begge to, den ene løsnet det for fra 3 år, den andre først fra 4 år. Men ingen av de har hatt andre utfordringer til grunn for dårlig språk, bare litt sene.

Anonymkode: 348fe...fa9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: her på KG er det mange som har 18 måneder gamle barn, som pusser tenner selv, sykler til barnehagen selv, lager middag, og kan 4 forskjellige språk flytende...

Anonymkode: ec088...2be

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS: her på KG er det mange som har 18 måneder gamle barn, som pusser tenner selv, sykler til barnehagen selv, lager middag, og kan 4 forskjellige språk flytende...

Anonymkode: ec088...2be

ja, eller så kan de INGEN ord før de er åtte.

Anonymkode: 765b0...5e7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA de sier er ikke så viktig, men at de forstår mye er viktig.

Min er 19mnd og hun kan ikke 50 ord, men hun forstår det meste jeg sier til henne.

Anonymkode: 42890...489

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for at dere deler! ❤️ Han har nok prøvd å si noen ord uten at jeg oppfatter det. 

Ser også ut som han prøver veldig hardt😊💕

Normalspekteret er jo veldig stort og de utvikler seg i forskjellig tempo. Det hjelper likevel å se hvordan andres barn er for å betrygges litt 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer enormt og jeg ville ikke blitt det minste bekymret med mindre det er ting du ikke nevner her som også er bekymringsfulle.

I vår familie har noen snakket helt rent, i lange setninger og med stort ordforråd i den alderen, mens andre har vært på mamma- og bæ-nivå. På samme måte har noen gått når de var 9 måneder, andre først rundt to års alder. Vi har alle endt opp som normale. 

Barn utvikler seg forskjellig helt uten at det trenger å være unormalt å ikke følge skjemaene. 

Anonymkode: 2f44d...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer utrolig mye fra 18 mnd til 2 år. Mest sannsynlig kommer det til å eksplodere på språket innen kort tid. Gi det ett år,og barnet snakker i lange setninger!

Anonymkode: 9587a...c69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig. Min kunne nok flere, mens eksempelvis noen utenlandske barn i barnehagen knapt nok har det ordforrådet ved treårsalderen. De fleste er på et greit nivå i femårsalderen, men før det er variasjonen enorm.

Anonymkode: 0c2bf...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår er 23 mnd nå, men snakker nesten ikke i det hele tatt. Han sier bare: hei, to, æsj mamma, pappa/babba, ba (ball/banan), is. Har kun hørt ja, mu (mus) mjau og takk en gang. Ellers er det bare babling.

Han forstår derimot mye. Han kommer til badet når jeg feks nå skal vi gå å pusse tennene dine, nå skal du bade. Han forstår også: kan du kaste det i søpla? Kan du hente ballen/skoa etc. Han reagerer også ved å riste på hodet hvis vi spør han om han feks er tørst. 

Det går bare så veldig tregt det verbale ordforrådet at jeg begynner å bli litt bekymret. Han er snart 2 og snakker bare 6-7 ord jevnlig 

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn varierer veldig. Jeg har to tantebarn. Den ene begynte å snakke en stund før hun var ett år, si skikkelige ord som var forståelige. 
Det andre kunne ikke si mer enn et par ord før han var over 2 år. Begge to er noen plaprehøns den dag i dag og gjør det godt både på skole og sosialt. 

Anonymkode: 85a8a...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt kunne ingenting av det der da han var 18 måneder, tror han sa mamma og ball. Og ved 3,5 kan han fortsatt ikke synge bæ bæ lille lam. Men han prater som en foss :)

Anonymkode: 9fe5b...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min gutt kunne ingenting av det der da han var 18 måneder, tror han sa mamma og ball. Og ved 3,5 kan han fortsatt ikke synge bæ bæ lille lam. Men han prater som en foss :)

Anonymkode: 9fe5b...251

Min jente lærte seg ikke bæ bæ lille lam før hun var fire, det har nok litt med interesser.. Og han på halvannet kan bare melodien og bæ bæ 😊 tre år er en så herlig alder, så koselig når de prater i vei 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg er første tråden noensinne på KG hvor deltakerne nærmest konkurrerer om hvem som har barn som kan minst! :lur: 

Som regel er det jo motsatt. De på halvannet koser seg i sofakroken med en god roman, mens treåringen ikke vil legge seg på kvelden fordi h*n er så opptatt av å løse differensiallikninger. 

Anonymkode: ea9e9...3ad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ei på 18 måneder, hun er lik som din :) hun sier noen få ord tydelig; mamma, se, der, namnam, takk og hadet. Resten av hennes ordforråd er forskjellige lyder, og det er MYE kroppsspråk. På den måten forstår jeg stort sett hva hun vil, og jeg ser at hun forstår omtrent alt vi sier. Sier vi at vi skal ut, løper hun ut i gangen og finner skoene sine. Sier vi at vi skal skifte bleie, løper hun inn på rommet sitt og legger seg på matta si. Så språket er der, det er bare ikke så mange tydelige ord enda. Tenker som så at det kommer, plutselig så kommer de som perler på snor 🥰 

Storesøsteren hennes var helt lik, hadde kanskje noen få ord mer, men ikke så mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

babyen min på 17 mnder sier bare «mamma» og «NÆÆIIIII NÆI NÆII»

Endret av Kenelz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelyder teller også som ord ☺️ "ord" som blir sagt feil men likevel gir mening teller også som ord. 

Anonymkode: abd4d...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (6 timer siden):

vår er 23 mnd nå, men snakker nesten ikke i det hele tatt. Han sier bare: hei, to, æsj mamma, pappa/babba, ba (ball/banan), is. Har kun hørt ja, mu (mus) mjau og takk en gang. Ellers er det bare babling.

Han forstår derimot mye. Han kommer til badet når jeg feks nå skal vi gå å pusse tennene dine, nå skal du bade. Han forstår også: kan du kaste det i søpla? Kan du hente ballen/skoa etc. Han reagerer også ved å riste på hodet hvis vi spør han om han feks er tørst. 

Det går bare så veldig tregt det verbale ordforrådet at jeg begynner å bli litt bekymret. Han er snart 2 og snakker bare 6-7 ord jevnlig 

Ville vært bekymret. 

Anonymkode: 82eb4...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For barn under 2 år er forståelsen det absolutt viktigste, ikke hva barnet selv kan si. Min hadde vel 5-6 ord ved 18 mnd, men veldig god språkforståelse og hukommelse. Han hadde veldig mange leker og kjente igjen navnene på alle, inkludert klosser og puslespillbrikker. Han kunne også huske hvor ting som ikke var sett eller nevnt på flere måneder befant seg. Han kommuniserte også veldig godt ved å peke, vise, nikke/riste på hodet, lage lyder osv. Her løsnet språket ved 21,5 mnd. Da kunne han si veldig mange ord, men få setninger. Fra rundt 2-årsdagen snakket han konstant og i setninger.

Anonymkode: 91490...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...