Gjest Chicchi Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Det er hva jeg savner aller, aller mest, og jeg er nesten redd for å spørre. Babyen min er 11 måneder og bruker kjempelang tid på å sovne. Selv om hun er stuptrøtt, kan hun styre og holde på i senga si i flere timer på kvelden. Men hun nekter å være alene, så en av oss må alltid sitte inne hos henne. Jeg savner sånn å ta et glass vin sammen, krype opp i sofaen og sette på en film. Spise litt sjokolade midt i uka, bare fordi man kjenner for det. Prate om alt og ingenting. Det er liksom helt borte.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Mitt barn er 1,5 år og er nå blitt grei å legge. Vi har hatt noen måneder mellom 1 år og nå hvor det var gambling. Det kunne gå helt greit å legge eller det kunne ta hele kvelden. Men siste 2-3 ukene har hun vært en drøm å legge og jeg kan gjøre hva jeg vil i 2-3 timer, alt etter hvor mye søvn jeg prioriterer å få selv. Så siste ukene har jeg trent i stua på kveldstid, ryddet, lest bok, spilt litt dataspill, chattet med venner, o.l. Kjempedeilig! Hadde aldri trodd det for et par måneder siden, men plutselig snudde det. Hold ut! De kveldene kommer tilbake Anonymkode: b9091...dff 2
TeamWP Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Det er svært individuelt,og kommer ann på,både barnet og deg. Her har jeg enda ikke kommet dit at det blir egen/voksentid på kveld,barnet er 3,5 år. Dels fordi barnet har slitt med helse,og dels fordi jeg da har valgt å ikke stå i kampen om å lære barnet til å sove alene/være alene i senga om det ikke sovner.. enda. Men tror og håper dette er uvanlig sent og at det hos friske barn og uthvilte voksne er normalt å få kosekvelder tilbake tidligere😄 1
Lizard Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Tja, det kan komme tilbake snart, men husk at det forsvinner igjen om noen år når barnet blir eldre og legger seg sent... 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Æh, nå er ikke jeg og mannen sammen lenger, men min på 3,5 sovner fortsatt ikke før klokka 20 - 20.30 (legges 19), og må ha meg inne hos seg, så lite tid i sofaen. Men det er jo så individuelt, det kan jo snu i morgen det. Anonymkode: bb1ca...318
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Lizard skrev (18 minutter siden): Tja, det kan komme tilbake snart, men husk at det forsvinner igjen om noen år når barnet blir eldre og legger seg sent... Tja da sitter de ofte på rommet sitt 🙊 Anonymkode: e36c8...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 Veldig individuelt, som alt annet med barn. Vår sov godt fra 7 mnd til 1,5 år. Da kom det plutselig 12 tenner på rekke og rad (de 8 første hadde det også vært litt problemer rundt, men de kom ikke så tett og samtidig). Da hadde vi en lang periode hvor det måtte samsoves fra ungen sovnet og null egentid på kvelden. Noen ganger valgte vi rett og slett å la ungen sove på oss de første timene, så vi kunne sitte i stua og se på TV innimellom. Da alle tennene var ute, fikk vi endelig alenetid på kvelden igjen. Anonymkode: c443a...612
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 Det er som å spørre hvor langt et tau er. Ingen babyer er like. Noen kan legges fint fra de er noen mnd gamle, andre brukes timesvis - og noen veksler mellom det ene og det andre. Men ja, det er blytungt det der å aldri få en kosekveld i lag. Anonymkode: 25fa1...b81 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 Rundt ca 2 års alder ble min ganske grei og legge, og vi kunne stole på at han sov til alle fall 2-3 om natta. Da kom kosekveldene tilbake Før det var det lange leggeprosesser eller å sitte på pinne fordi ''han våkner snart'' 🙈 Anonymkode: 1f156...787
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 Har hatt kosekvelder sammen fra start. Alltid hatt en sovebaby. Om hun bruker så lang tid på å sovne, er det noe dere gjør feil. Anonymkode: 4c675...7cc 1
Trøndere1 Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 Chicchi skrev (3 timer siden): Det er hva jeg savner aller, aller mest, og jeg er nesten redd for å spørre. Babyen min er 11 måneder og bruker kjempelang tid på å sovne. Selv om hun er stuptrøtt, kan hun styre og holde på i senga si i flere timer på kvelden. Men hun nekter å være alene, så en av oss må alltid sitte inne hos henne. Jeg savner sånn å ta et glass vin sammen, krype opp i sofaen og sette på en film. Spise litt sjokolade midt i uka, bare fordi man kjenner for det. Prate om alt og ingenting. Det er liksom helt borte. 15 års tid så er det litt mere normalt igjen da. Barn er en evig jobb. Man må bare sette alt annet enn barn på vent, i 10-15 år.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 Trøndere1 skrev (2 minutter siden): 15 års tid så er det litt mere normalt igjen da. Barn er en evig jobb. Man må bare sette alt annet enn barn på vent, i 10-15 år. Og når de fyller 18 og skal på fest så er det å sitte «vakt» hele kvelden så man er tilgjengelig dersom noe skulle inntreffe🙈 Anonymkode: 5ec97...758
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 Det er veldig individuelt, og skjønner godt at det betyr en del for deg. Jeg også liker godt å ha min tid på kvelden med serie og noe te eller brus.. Liksom slik jeg lader opp. Det vi har gjort er bare å passe på at hun er trøtt og stå i det. Ejg endte med å amme henne i søvn til hun ble to år og etter det ligge der med henne så hun sovnet.. Men, totally worth it 💕 Anonymkode: 3518a...54b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har hatt kosekvelder sammen fra start. Alltid hatt en sovebaby. Om hun bruker så lang tid på å sovne, er det noe dere gjør feil. Anonymkode: 4c675...7cc Er du helt sløkt? Dere har en enkel baby. Dere er heldige. Babyer er ulike, og foreldre som sliter med søvn gjør ikke nødvendigvis noe feil. Anonymkode: 1f156...787 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du helt sløkt? Dere har en enkel baby. Dere er heldige. Babyer er ulike, og foreldre som sliter med søvn gjør ikke nødvendigvis noe feil. Anonymkode: 1f156...787 Mest sannsynlig gjør de noe feil, jo. Leser ikke babyens signal og den ender opp overtrøtt. Viktig at luren på dagtid er til riktig tidspunkt og av riktig lengde. Og det så er det andre enkle grep. Ingen nattamming etter 6 måneder og lær baby å finne roen selv. Anonymkode: 4c675...7cc 2
Trøndere1 Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og når de fyller 18 og skal på fest så er det å sitte «vakt» hele kvelden så man er tilgjengelig dersom noe skulle inntreffe🙈 Anonymkode: 5ec97...758 Det er totalt riktig. Så økonomisk støtte til utdannelse er ferdig. Så blir det en liten million ut for å hjelpe inn på boligmarkedet. Så ja. Det er en livstidsjobb man må betale flere hundre tusen for i året. 🙈🙈
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt kosekvelder sammen fra start. Alltid hatt en sovebaby. Om hun bruker så lang tid på å sovne, er det noe dere gjør feil. Anonymkode: 4c675...7cc Å Jesus, kan du ikke gjøre alle en tjeneste og gå og trekk deg selv ned i do. Anonymkode: bb1ca...318 8
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 Hvis det er noen trøst så har jeg stått opp og lagt meg med baby i 5 måneder nå. Baby samsover kun, og våkner når jeg går ut av rommet. Har null egentid, er med baby hele døgnet. Anonymkode: 6c964...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mest sannsynlig gjør de noe feil, jo. Leser ikke babyens signal og den ender opp overtrøtt. Viktig at luren på dagtid er til riktig tidspunkt og av riktig lengde. Og det så er det andre enkle grep. Ingen nattamming etter 6 måneder og lær baby å finne roen selv. Anonymkode: 4c675...7cc Hvordan forklarer du da barn som plutselig blir vanskelige? Jeg svarte tidligere i tråden at min var lett å legge mellom 7 mnd og 1,5 år, men fra 1,5 år fikk vi store problemer pga mange tannfrembrudd. Vi hadde akkurat de samme rutinene, om ikke enda strengere, for barnet var i utgangspunktet ikke så veldig vâr på endring i rutiner. Barn er forskjellige. Noen reagerer sterkt på ubehag, som f.eks tannfrembrudd eller luft i magen. Andre sover dårlig uten grunn. Søvnproblemer er forresten arvelig, så den arvelige komponenten alene kan være en årsak. Anonymkode: c443a...612 1
Gjest Chicchi Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har hatt kosekvelder sammen fra start. Alltid hatt en sovebaby. Om hun bruker så lang tid på å sovne, er det noe dere gjør feil. Anonymkode: 4c675...7cc AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mest sannsynlig gjør de noe feil, jo. Leser ikke babyens signal og den ender opp overtrøtt. Viktig at luren på dagtid er til riktig tidspunkt og av riktig lengde. Og det så er det andre enkle grep. Ingen nattamming etter 6 måneder og lær baby å finne roen selv. Anonymkode: 4c675...7cc Ugh skal ikke la deg hijacke tråden min. Vi har holdt på i to måneder å lære henne å finne roen selv. Funker ikke. Hun har enormt behov for nærhet. Og da må man bare gi det. Men ja, satte ikke god nok pris på kveldene våre før baby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå