Gå til innhold

Noen her som har et godt forhold til moren sin?

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi
Skrevet

Dette er et spørsmål til kvinnene.

Alle venninnene mine har så komplisert forhold til mødrene sine. Noen mer, andre mindre. Men ingen er sånn supernære med moren sin. Det virker som om alle har issues. Det samme har jeg. Når vi treffes, klager vi på dem, det er tydelig at vi alle føler oss misforstått, sviktet eller begge deler.

Det gjør meg så trist.

Jeg har fått en egen liten datter, og akkurat nå er jeg den store heltinnen i livet hennes. Men er mødre og døtre dømt til å gå i tottene på hverandre når barnet blir voksent og løsriver seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Chicchi skrev (Akkurat nå):

Dette er et spørsmål til kvinnene.

Alle venninnene mine har så komplisert forhold til mødrene sine. Noen mer, andre mindre. Men ingen er sånn supernære med moren sin. Det virker som om alle har issues. Det samme har jeg. Når vi treffes, klager vi på dem, det er tydelig at vi alle føler oss misforstått, sviktet eller begge deler.

Det gjør meg så trist.

Jeg har fått en egen liten datter, og akkurat nå er jeg den store heltinnen i livet hennes. Men er mødre og døtre dømt til å gå i tottene på hverandre når barnet blir voksent og løsriver seg?

Dette er rødt flagg for meg , dater ikke kvinner med dårlig forhold til moren sin.. familie er viktig for meg.

Anonymkode: d3f24...7a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er rødt flagg for meg , dater ikke kvinner med dårlig forhold til moren sin.. familie er viktig for meg.

Så du tenker ikke at det er mødrene som kan være problemet? 

Anonymkode: 40a7f...3ef

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt, men oppveksten og ærligheten der tror jeg har mye å si. Jeg og min mor har veldig god relasjon til hverandre og har hatt det hele tiden. Er på starten av voksenlivet, men per i dag går alt veldig bra. Skjønner meg egt ikke helt hvordan andre kan klare å skape så mye problemer, hvis de virkelig innerst inne er glade i hverandre. Vi har i hvert fall pratet om det som er vanskelig og latt det godt seg til når problemer skjer.

Skrevet

Har et bedre forhold til mor enn til far. Og det handler i stor grad om at min mor går det faktisk an å snakke med og hun er i stand til å innrømme feil. Begge mine foreldre har gjort noen grove feil i oppveksten, men det er bare mamma det går an å snakke med om det. Pappa bare bortforklarer eller avsporer eller går rett i forsvar og da er det vanskelig å være åpen og sårbar med han.

Jeg tror det der er enormt viktig, en forelder må kunne si unnskyld for at det der ble feil. De er ikke ufeilbarlige og det er skadelig om de påstår at de er det.

Anonymkode: 581ca...02c

• Liker 1
Gjest løvenskonge
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du tenker ikke at det er mødrene som kan være problemet? 

Anonymkode: 40a7f...3ef

Jo, men tenker også dette er emosjonell bagasje som kan skape sjalusi på den gode kontakten jeg har til min mor, snakker av erfaring😅

Gjest Chicchi
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har et bedre forhold til mor enn til far. Og det handler i stor grad om at min mor går det faktisk an å snakke med og hun er i stand til å innrømme feil. Begge mine foreldre har gjort noen grove feil i oppveksten, men det er bare mamma det går an å snakke med om det. Pappa bare bortforklarer eller avsporer eller går rett i forsvar og da er det vanskelig å være åpen og sårbar med han.

Jeg tror det der er enormt viktig, en forelder må kunne si unnskyld for at det der ble feil. De er ikke ufeilbarlige og det er skadelig om de påstår at de er det.

Veldig fint svar. Det skal jeg huske på når min lille blir større.

Min mamma nekter å innrømme at hun ikke var perfekt, alt ansvar ble lagt på at jeg var vanskelig. Hennes favoritt er at "jeg hadde for store følelser". Hun prøver fortsatt å kontrollere livet mitt og få meg til å gjøre som hun vil.

Jeg er livredd for å bli som henne.

Skrevet

Jeg har ett godt forhold til min mor. Hun har alltid vært den personen jeg har innerst inne følt at ville være den siste personen på jorden som ville svikte meg.  Nå har jeg egen familie, men gruer meg til den dagen hun går bort.

Jeg tror likevel at jeg er noe annerledes enn mange av de som er yngre enn meg. Selv om jeg har ett fint forhold til min mor,så er det likevel noen grenser der,på grunn av at hun er min mor. Det er enkelte ting jeg ikke hadde ønsket å diskutere med min mor, som dersom jeg skulle hatt seksuelle kjønnssykdommer, hvem jeg hadde ligget med etc. Dette er prat jeg ville tatt med venninner i stedet for!

Så, ja jeg er glad i min mor,og vi har en fin tone mellom oss,og jeg trives i hennes selskap. Likevel er hun min mor, ikke min venninne 🙂

Anonymkode: 75e36...a4e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Chicchi skrev (5 minutter siden):

Min mamma nekter å innrømme at hun ikke var perfekt, alt ansvar ble lagt på at jeg var vanskelig. Hennes favoritt er at "jeg hadde for store følelser". Hun prøver fortsatt å kontrollere livet mitt og få meg til å gjøre som hun vil.

Ja, da vet du i alle fall om én ting du ikke skal gjøre  :)

Barn tåler ganske mye så sant man sier unnskyld etterpå. Det hender at man blir sint, man er sliten, man reagerer ikke helt slik en ønsker. Men man må reparere etterpå. Unnskyld for at jeg ble sint, det var ikke din feil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjempegodt forhold til mamma. Vi bor 600km i fra hverandre men vi snakker på messenger nesten hver dag om ditt og datt og når vi ses, 4-8 ganger i året så er det 3-7 dager om gangen. Vi har noen felles interesser som hjelper på. Jeg er 40 og hun 70. Vi hadde en forferderlig relasjon når jeg var 15-18 år men har klart å «finne» en god relasjon etter det. Jeg har utrolig stor respekt for henne nå. 

Anonymkode: f0f69...fcc

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er veldig vanlig med anstrengt forhold mellom mødre og døtre (og til en viss grad også mellom fedre og sønner). Jeg har imidlertid et godt forhold til min mor. Hun er ikke typen som prøver å være venninne med meg, men heller ikke sånn som prøver å dominere og kontrollere meg. Hun er også en person som kan innrømme om hun har tatt feil (at man ikke kan innrømme feil er noe som går igjen hos mange med dårlig forhold til mor), og jeg er en person som tilgir (det er også viktig! mange døtre legger all skylda på mor). Vi er nok generelt lite dramatiske og lite kranglete. Dersom begge er det, er det derimot duket for et dårlig forhold.

Skrevet

Jeg har et veldig godt forhold til moren min. Hun er det fineste menneske jeg vet om, mild og god og varm og generøs. 

Datteren min er tenåring nå og hun ble overrasket og litt forvirret over venninnen og hennes vennegjeng, en gang hun var med de. De hadde sittet og snakket om mødrene sine negativt hele gjengen. Alle hadde noe negativ å si. Og da datteren min kom hjem sa hun at hun syntes det var så trist og lurte på om det var vanlig eller om det var hun som var uvanlig som bare elsker moren sin og syns at mamma er det tryggeste, smarteste og beste i verden. 

Anonymkode: fe77f...4f9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg og mamma hadde en god relasjon frem til jeg debuterte seksuelt. Etter det ble forholdet vårt veldig endret da hun skulle tie sex og kropp ned - og hadde et enormt sinne over min tidlige debut. I tillegg er hun nå som jeg er voksen totalt uinteressert i meg og mitt liv, hun bare later som. 

Så skal du være en god mor tror jeg det er viktig å sette deg selv til side, se barnet ditt og anerkjenn det som skjer. Ikke bare se det - men føl det og klar å leve deg inn i livet deres. 

Men igjen så lever vi kun et liv, det er første gang våre foreldre er foreldre også😊 bærer ikke så mye nag, men jeg prøver å ikke være med henne for ofte

Anonymkode: dcd38...325

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Lykke til med datingen👍

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Chicchi said:

Hvordan gikk det med deg emosjonelt da'a? Spør oppriktig som mamma til ei jente med ekstra sterke følelser.

Anonymkode: 0899f...a42

Skrevet

Moren min er tilbakestående og vanskelig, har aldri hatt noe godt forhold.

Anonymkode: c956c...b7f

Skrevet

Har alltid hatt et godt og nært forhold til min mor, det samme har alle mine venninner med unntak av en. Det er veldig forståelig, da denne moren alltid har prioritert menn over henne og gjort mange egoistiske valg i oppveksten hennes. 

Anonymkode: a68b1...2d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir for lettvint. I mange tilfeller vet du lite eller ingenting om bakgrunnen og hvilken betydning dette vil få for et forhold. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har ikke vokst opp med et nært forhold til min mor. Tvert i mot. Hun hadde egentlig ikke lyst på noen datter, bare sønner. En gang sa hun til en dame i nabolaget at "jeg ville heller hatt ti sønner enn én datter". Dette ble viderefortalt til meg. Det var vondt å høre, men ingen overraskelse, ettersom hun alltid i hele mitt liv både før og etter dette, har forskjellsbehandlet oss og favorisert brødrene mine. Veldig.

Har ikke noe forhold i det hele tatt til henne i dag. Snakker ikke med henne.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg og både mamma og pappa er veldig nære❤️

Vi kan snakke om alt. Og vi finner på masse sammen. Bare koser oss med middag og skravling hjemme hos meg eller hos dem, drar ut og spiser, drar på konsert, div arrangementer, ferieturer osv. Jeg er 33 år. 

Mine to nærmeste venninner har ikke like godt forhold til sine mødre. De syns det er kjemperart at jeg fks drar på konsert med foreldrene mine. 

Anonymkode: f3aff...73a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...