Pasha Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Når er det vanlig at katter får løpetid? (eller hva det nå heter på katter) har en liten pusefrøken på 7 mnd som jeg trur har blitt kjønnsmoden nå Er veeelig kosete og majuer og piper. Kan dette være tegn på løpetid?
_Anki_ Skrevet 25. november 2005 #2 Skrevet 25. november 2005 Da er det sikkert løpetid ja. Mi fikk første løpetid når ho var 6 mnd.
Gjest Miloine Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 Hei, katten din er moden nok til det og adferden minner om løpetid. Katten har en sterk seksualdrift. Allerede når hunnkatten er 5-6 måneder gammel, kan den få sin første løpetid. Heretter vil den mest sannsynlig ha regelmessige intervaller på mellom 20-21 dager kommer i nøy løpetid, forutsatt at den ikke i mellomtiden er blitt drektig. I perioden fra februar til og med september øker den seksuelle aktiviteten, og antall drektigheter viser størst hyppighet i disse månedene. I den perioden hunnkatten er parringsmoden og villig, vil den vært svært kjælen. Den gnir seg inn mot tilfeldige gjenstander, ruller seg på ryggen og utstøter lokkelyder. I dette tidsrommet som varer ca. 6-8 dager, skal eieren være ekstra på vakt over hannkatter (hvis hunnkatten går ute) hvis man da ikke ønsker kattunger.
Gjest Ingrid78 Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Hvis hun i tillegg ruller mye på ryggen, så er det helt sikkert. Vær forsiktig så du ikke får kattunger. Jeg anbefaler deg å sterilisere henne, siden p-piller er veldig usikkert. Akkurat nå og frem til jul har endel dyrleger kampanje med halv pris, så benytt sjansen nå.
Gjest feliscatus Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Hei, katten din er moden nok til det og adferden minner om løpetid. I den perioden hunnkatten er parringsmoden og villig, vil den vært svært kjælen. Den gnir seg inn mot tilfeldige gjenstander, ruller seg på ryggen og utstøter lokkelyder. I dette tidsrommet som varer ca. 6-8 dager, skal eieren være ekstra på vakt over hannkatter (hvis hunnkatten går ute) hvis man da ikke ønsker kattunger. ← Hvis man ikke ønsker kattunger (og det er det ingen grunn til ønske flere av, med tanke på kattungeoverproduksjonen), kastrerer man katten. Katter er spesielt fruktbare, siden eggløsningen utløses av parringsakten. En hunnkatt i løpetid er dessuten ekstremt kåt, så hun vil finne seg en hannkatt. Man slipper derfor ikke ut en fertil hunnkatt i den tro at man skal klare å passe på så den ikke får formert seg. Gjentatte løpetider er ikke sunt for katten: det kan føre til livmorbetennelse og unødig stress for katten. Alternativet er å gi p-piller, men det er sterkt kreftfremkallende. Kastrering er altså det beste alternativet! Også innekatter må kastreres, både med tanke på helsegevinsten, men også fordi en fertil hunnkatt kan klare å smette ut, bare hun blir desperat nok. kastrering kan utføres fra katten er 5-6 mnd gammel og koster 1000-1500 kr avhengig av hvor man bor. Samtidig bør man ID-merke katten.
Pasha Skrevet 26. november 2005 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2005 Tusen takk for svar alle sammen. Vi kommer nok til å sterilisere henne etterhvert ja. (på nyåret tenker jeg.) Hun er kun en innekatt, så det er nok ikke noe fare for at det skal bli små kattunger uannsett men.. Men siden vi uannsett ikke har tenkt til å sette unger på henne er det jo like greit å sterilisere henne.
Pasha Skrevet 26. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2005 at dyrleger kan ha det til halv prsi nå før jul har jeg ikke fått med meg... men da er det kanskje greit å få med seg det da.. Men er det slik at vi bør være hjemme hos henne den første tiden etter sterilisering? Jeg kommer til å jobbe veldig mye i desember, mens sambo jobber normalt (8-16)
Gjest Varg-Menja Skrevet 26. november 2005 #8 Skrevet 26. november 2005 Den dagen hun kommer hjem bør dere være hos henne resten av kvelden, siden de som regel er nokså omtåket da. Men hos de fleste dyrleger kan man feks levere katten på morgenen før jobb, og hente henne etter jobb. Men de neste dagene kan hun være alene, så lenge hun har det varmt og har tilgang på vann. Ofte får man også smertestillende som hun skal ha morgen, middag og kveld de første par-tre dagene. Så bør dere også følge med på om hun greier å spise og drikke med kragen på, hvis ikke må dere ta den av noen ganger om dagen, og la henne gjøre dette mens dere passer på at hun ikke ødelegger stingene.
Pasha Skrevet 26. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2005 leste et std på internett nå (katteside) at kutten bør være 8-10 mnd gammel.. grunnet str på katten (vansklig dersom den er for liten). Hun er nå 7 mnd gammel, så vi bør kanskje vente litt muligens. Hun er heller ikke så vedlig stor av seg
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2005 #10 Skrevet 27. november 2005 leste et std på internett nå (katteside) at kutten bør være 8-10 mnd gammel.. grunnet str på katten (vansklig dersom den er for liten). ← det står mye rart på interenett, og det gjelder å være kritisk til sine kilder når det er så mye forskj som står skrevet om dette temaet. Her kan du lese om tidligkastrering på Norsk huskattforenings sider. Jeg har selv vært med å få kastrert hunnkatter så unge som 4-5 mnd gamle, og dette er så abs ikke noe problem. Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Oslo utfører alle dyleger med få unntak kastrering fra 6 mnds alder. Å kastrere hunnkatter før første løpetid reduserer faren for pattekreft senere, så det er å anbefale (nå har jo din katt allerede hatt løpetid da). Dessuten gror operasjonssåret raskere når katten er ung (ungt vev leges raskere). Derimot er det flere veterinærer som er skeptiske til å kastrere hannkatter tidlig, men som du leser på linken min er det lurt å også kastrere hannkattene tidlig. Så jeg ville slått til på kastreringskampanjen jeg. Er det ikke like greit å spare noen kroner også, så får du råd til ekstra fin julepresang til pus i år?
Gjest Varg-Menja Skrevet 28. november 2005 #11 Skrevet 28. november 2005 leste et std på internett nå (katteside) at kutten bør være 8-10 mnd gammel.. grunnet str på katten (vansklig dersom den er for liten). ← Det er veldig delte meninger om det med tidligkastrering, så det må man nesten vurdere selv, etter å ha lest de to ulike sidenes standpunkt. Dersom det er kampanje nå der du bor bør du kanskje ta det med i betrakningen også, siden det neppe blir noen kampanje før til våren igjen. (Dersom du velger å vente med sterilisering, og løpetiden varer stort mer enn en uke bør du uansett kontakte dyrlegen å få p-piller til henne for å avbryte denne, siden dette er veldig slitsomt med katten.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå