AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 Så er hverdagen tilbake og hamsterhjulet i full drift igjen. Er gift og vi har to skolebarn i 3. og 6. klasse. Full jobb og enebolig. Det går bare ikke rundt, det stopper aldri med gjøremål og alt som skal følges opp. Vi holder det gående fra kl 06-21 HVER dag, før vi i det hele tatt kan sette oss ned og slappe av litt. Vi er bare på 2. uken etter ferien, og jeg er allerede like sliten som jeg var før ferien på 4 uker startet. 😟 Dette er jo håpløst, ikke godt for verken helsen eller livskvaliteten. Er det noen som har noen tips om hvordan gjøre det beste ut av et slikt hamsterhjul liv? Vi har ikke økonomi til å gå ned i stillinger, og vi har allerede implementert alt som er av rutiner for å få hverdagen til å gå rundt; for eks. med husarbeid, ukeshandling og matkasser osv. TS Anonymkode: c30c0...672
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Bo billigere. Anonymkode: 943a4...2b0 13 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Hvor mange aktiviteter er barna med på? Mulighet for at en kan ta begge en ettermiddag/kveld per uke og den andre hente seg inn? Og selvsagt bytte på? Kjøpe inn vaskehjelp, take out, food prep på søndag for uken. Anonymkode: 94b34...1ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Meg med innlegget over. Kan kjenne meg veldig igjen i rovdriften. Her er det et barn med spesielle behov, som trenger en til en hele døgnet og er våken mye natt. Så vi kjøper oss ut av det vi kan - se over Anonymkode: 94b34...1ab 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Kan barna gå/sykkle til trenig/aktivitet? Redningen for meg er 2-3 kveldsvakter i uken. Da får jeg tid til å gjøre husarbeid og handling i fred og ro, og mye mer effektivt. Kan også legge alle legetimer og elevsamtaler osv. disse dagene. Klarer som regel å få inn en liten lur, eller litt alenetid i sofaen. Men ja, livet med barn og bolig er ett evig jag og dårlig samvittighet for alt man burde gjort men ikke rekker.... Anonymkode: 17b89...264 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Vår løsning blir å flytte ut av byen. Min mann har muligheten til å ta over sin fars enkeltpersonsforetak som går sånn halvveis ok rundt. Jeg skal 50/50 drive oppstart av eget og jobbe deltid. Vi orker ikke mer hamsterhjul rett og slett. Er innstilt på at det blir trangt økonomisk, men samtidig blir det jo mye billigere når vi kan bo billig på landet og kan kutte i utgifter på både lån, transport og mat (vi bruker mye raske takeaway løsninger for å få tidsklemma til å gå opp pr.i dag). Tror man må velge litt sin egen lykke. Penger og suksess eller tid. Anonymkode: ca2e1...607 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 Kjenner meg igjen 😀 Ett skolebarn og ett barn i bhg. Jeg har funnet ut at det beste egentlig bare er å akseptere at det er slik. Dagene går i ett fra 06-21. Det blir til at jeg bortprioriterer meg selv. Setter meg selv på vent noen år, for det vil bli bedre! Men det går også fint, fordi jeg er en introvert person. Når klokken er 21, har jeg fått min daglige dose stimuli. Derfor ville det føltes enda mer belastende å skulle dra ut å møte noen på kvelden. Skulle gjerne fått trent litt mer etc, men får forhåpentligvis mulighet til å komme i litt bedre form om ikke så mange år. Om 1,5 år er nok minste klar for å kunne gå litt lange turer👍 Anonymkode: 3a08b...449 1 2
Kristin70 Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Vi holder det gående fra kl 06-21 HVER dag, før vi i det hele tatt kan sette oss ned og slappe av litt. Anonymkode: c30c0...672 Slapper dere aldri av sammen med barna? Det er jo veldig vanlig å ha full jobb, enebolig og skolebarn og det i seg selv krever jo ikke full fart fra 6-21. For å kunne gi noen gode råd må du si litt om hva dere faktisk bruker tiden på. 11 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vår løsning blir å flytte ut av byen. Min mann har muligheten til å ta over sin fars enkeltpersonsforetak som går sånn halvveis ok rundt. Jeg skal 50/50 drive oppstart av eget og jobbe deltid. Vi orker ikke mer hamsterhjul rett og slett. Er innstilt på at det blir trangt økonomisk, men samtidig blir det jo mye billigere når vi kan bo billig på landet og kan kutte i utgifter på både lån, transport og mat (vi bruker mye raske takeaway løsninger for å få tidsklemma til å gå opp pr.i dag). Tror man må velge litt sin egen lykke. Penger og suksess eller tid. Anonymkode: ca2e1...607 Helt riktig! Anonymkode: 1e7fa...f58 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #10 Skrevet 30. august 2022 Det høres ut som barna deres bruker alt for mye tid på fritidsaktiviteter. Det er ikke nødvendigvis til barns beste å ha treninger og kamper alle ukedager og helger. Anonymkode: a7cb1...ff8 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 Jeg er alene med én, men jeg flytter i leilighet nå for å slippe hus-greier i hvert fall. Mulig det er lettere med én (men samtidig er jeg alene med alt og kan ikke dele på), men har aldri skjønt hva folk stresser med. Hva er det som er så tidkrevende? Særlig når man er to? Anonymkode: 8e5cf...b76 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 Det blir jo veldig vanskelig å gi råd om hva dere kan gjøre annerledes uten at du skriver hva dere faktisk gjør? Hva er det dere gjør fra 6-21, da? Men ja, det er jo veldig vanlig at det er sånn? Vi har to barn i bhg-alder, og nei, det er ikke noe sette seg ned før tidligst kl 21 på kvelden - men her starter dagen kl 5. Og ja, det er hardt.. Anonymkode: 9e2cc...ec3 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 Hva er det dere gjør som tar så mye tid? Anonymkode: 9a435...303 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det dere gjør som tar så mye tid? Anonymkode: 9a435...303 Tja, kan bare snakke for meg selv. Mellom 16.00-17.00 er det gjerne middagslaging/spising. Så er det lekser, evt kjøre til fotball etc. Så er det å leke med 3-åringen, eller gå ut en tur. Så er det kvelds og litt barnetv på minste. Så tannpuss og legging. Så er det kvelds på eldste,se litt barnetv, tannpuss og legging. Legging blir jo også å enten snakke litt, etc... Vips, klokken er 21. Anonymkode: 3a08b...449 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja, kan bare snakke for meg selv. Mellom 16.00-17.00 er det gjerne middagslaging/spising. Så er det lekser, evt kjøre til fotball etc. Så er det å leke med 3-åringen, eller gå ut en tur. Så er det kvelds og litt barnetv på minste. Så tannpuss og legging. Så er det kvelds på eldste,se litt barnetv, tannpuss og legging. Legging blir jo også å enten snakke litt, etc... Vips, klokken er 21. Anonymkode: 3a08b...449 Ganske likt som her, bare at her er det ikke noen aktiviteter på ungene ennå - men så er de også så små at de ikke kan leke aleine.. så må passes på hele tiden, det er et fjell av klesvask som må tas unna, og alt man gjør blir man avbrutt i av noen som ramler ned fra sofaen, spiser jord fra planten, tegner på veggen, etc.. Anonymkode: 9e2cc...ec3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ganske likt som her, bare at her er det ikke noen aktiviteter på ungene ennå - men så er de også så små at de ikke kan leke aleine.. så må passes på hele tiden, det er et fjell av klesvask som må tas unna, og alt man gjør blir man avbrutt i av noen som ramler ned fra sofaen, spiser jord fra planten, tegner på veggen, etc.. Anonymkode: 9e2cc...ec3 Har dere prøve og gjøre noe hyggelig sammen, og la klesvasken ligge noen kvelder? Anonymkode: 00e12...764 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har dere prøve og gjøre noe hyggelig sammen, og la klesvasken ligge noen kvelder? Anonymkode: 00e12...764 Vi gjør hyggelige ting sammen hele tiden, men nei, klesvasken MÅ faktisk tas. Det er uaktuelt å la det bygge seg opp svære hauger som ligger i veien, og altså, før eller siden må den faktisk tas. Man kan heller ikke la være å vakse klær og henge dem opp; vi har ikke tyve-tredve trøyer hver å ta av.. Anonymkode: 9e2cc...ec3 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi gjør hyggelige ting sammen hele tiden, men nei, klesvasken MÅ faktisk tas. Det er uaktuelt å la det bygge seg opp svære hauger som ligger i veien, og altså, før eller siden må den faktisk tas. Man kan heller ikke la være å vakse klær og henge dem opp; vi har ikke tyve-tredve trøyer hver å ta av.. Anonymkode: 9e2cc...ec3 Okay. Du skriver «må passes på hele tiden, […] alt man gjør blir man avbrutt i av noen som ramler ned fra sofaen, spiser jord fra planten, tegner på veggen, etc..» Hørtes ut som om dere står og kaver med og gjøre ting, mens barna passer på seg selv. Og at det er så stressende. Vi kan la vasken og oppvasken ligge en kveld eller to hvis vi er litt slitne, det har vært mye og tenker at det er hyggeligere og finne på noe sammen, så man kan senke stressnivået. At vi bare ikke passer barn, gjør noe sammen, setter seg ned, og har en koselig kveld sammen. Det er en av grunnene til at vi ikke føler så mye på hamsterhjulet. Oppgavene venter på oss til i morgen og ingen lider noen nød. Anonymkode: 00e12...764 9 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår løsning blir å flytte ut av byen. Min mann har muligheten til å ta over sin fars enkeltpersonsforetak som går sånn halvveis ok rundt. Jeg skal 50/50 drive oppstart av eget og jobbe deltid. Vi orker ikke mer hamsterhjul rett og slett. Er innstilt på at det blir trangt økonomisk, men samtidig blir det jo mye billigere når vi kan bo billig på landet og kan kutte i utgifter på både lån, transport og mat (vi bruker mye raske takeaway løsninger for å få tidsklemma til å gå opp pr.i dag). Tror man må velge litt sin egen lykke. Penger og suksess eller tid. Anonymkode: ca2e1...607 Har dere barn? Spennende med flytting og ny livsstil. Når det føles riktig så er det nok riktig. Anonymkode: c3562...a21
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #20 Skrevet 30. august 2022 Vi har 4 barn, 16år, 13 år, 1,5år (nærmer seg 2) og en på 8mnd (snart 9mnd). Man må bare stålsette seg og innse at dette er livet nå. 0 tid til seg selv. Hold fokus på at din tid kommer, om noen år❤️ Anonymkode: 64640...71b 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå