Gå til innhold

Hvordan sjekker lånekassa at du bor for deg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal studere deltid til høsten og jeg skal samtidig flytte til en leilighet. Endelig har jeg fått leiligheten på plass, men jeg har egentlig bare opplyst til de jeg leier av at jeg skal jobbe fulltid (noe jeg skal) men jeg skal studere deltid i tillegg og vil gjerne ha det lånet jeg får.

Uansett jeg bare lurer på om hvordan de sjekker det, siden det står at de gjør det. Sjekker de bare adressen du er registrert på liksom, eller tar de faktisk kontakt med utleier? Ikke at det er krise, men jeg vil bare ikke framstå som shady ved første inntrykk og hater å måtte forklare meg selv. Noen som veit hvordan dette skjer? 

Anonymkode: ca07c...ad5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sjekker adressen din i folkeregisteret, men kun om man blir tatt ut i kontroll. Jeg bodde for meg selv i 2  år men var registrert med adresse hos foreldrene mine fordi jeg glemte å endre, var ikke noe problem (så lenge man ikke gjør der for å lure til seg mer penger)

Anonymkode: c5178...70b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De sjekker adressen din i folkeregisteret, men kun om man blir tatt ut i kontroll. Jeg bodde for meg selv i 2  år men var registrert med adresse hos foreldrene mine fordi jeg glemte å endre, var ikke noe problem (så lenge man ikke gjør der for å lure til seg mer penger)

Anonymkode: c5178...70b

Det er jo uansett ikke noe problem den veien, du får mindre utbetalt hvis du bor hjemme. Det er når du bor sammen med foreldre og lyver på deg en annen adresse for å få mer penger du kan bli tatt ut i kontroll.

Anonymkode: 444fa...a18

Skrevet

Det er folkeregistrerte adresse som blir sjekket. Men om du blir tatt ut i kontroll, ber de om dokumentasjon og du må da sende inn det. Typ leiekontrakt, bevis på betaling av husleie etc 

Anonymkode: 6c2af...12e

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er folkeregistrerte adresse som blir sjekket. Men om du blir tatt ut i kontroll, ber de om dokumentasjon og du må da sende inn det. Typ leiekontrakt, bevis på betaling av husleie etc 

Studenter bør sjeldent endre den folkeregistrerte adressen. Det gir ofte mange fordeler å beholde hjemstedsadresse i folkeregisteret, for da kan du stemme i valg i egen kommune, fastlege osv. Man endrer postadresse.

Om man blir tatt ut i kontroll er det sjeldent noe problem, for man kan stort sett vise til at man har en leiekontrakt som er reell, man betaler fast leie til en person som ikke er pappa'n din, og man bor faktisk ikke hjemme. 

Problemet kommer først når man "leier" rom i kjelleren i huset til foreldrene og ikke betaler leie

Om man først og fremst har en fulltidsjobb kan det derimot være på tide å endre folkeregisteradresse. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (8 timer siden):

Studenter bør sjeldent endre den folkeregistrerte adressen. Det gir ofte mange fordeler å beholde hjemstedsadresse i folkeregisteret, for da kan du stemme i valg i egen kommune, fastlege osv. Man endrer postadresse.

Om man blir tatt ut i kontroll er det sjeldent noe problem, for man kan stort sett vise til at man har en leiekontrakt som er reell, man betaler fast leie til en person som ikke er pappa'n din, og man bor faktisk ikke hjemme. 

Problemet kommer først når man "leier" rom i kjelleren i huset til foreldrene og ikke betaler leie

Om man først og fremst har en fulltidsjobb kan det derimot være på tide å endre folkeregisteradresse. 

Jeg tror man etter loven skal endre addresse, selv om det ikke for deg goder 😅 innen en viss tid. Mener jeg husker det fra tidligere leieopphold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Aha 😊 det er jo greit. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror man etter loven skal endre addresse, selv om det ikke for deg goder 😅 innen en viss tid. Mener jeg husker det fra tidligere leieopphold. 

Studenter er fritatt for krav om endring av Folkeregisteret under studietiden. Det står i lovverket. Det ligger i premissene at studieopphold er av midlertidig karakter (selv om det kan ta 5 år) 

Så om man ikke ønsker å endre trenger man ikke. Man må bare sjekke ut fordeler og ulemper mhp fastlege, stemmerett og slike ting 

• Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Studenter er fritatt for krav om endring av Folkeregisteret under studietiden. Det står i lovverket. Det ligger i premissene at studieopphold er av midlertidig karakter (selv om det kan ta 5 år) 

Så om man ikke ønsker å endre trenger man ikke. Man må bare sjekke ut fordeler og ulemper mhp fastlege, stemmerett og slike ting 

Fastlege kan man jo uansett ha hvor man vil? jeg har det i en annen by fordi det ikke var noen ledige i min egen, og jeg kommer ikke til å bytte bare fordi jeg flytter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...