Gå til innhold

Begynner å bli syk - er det noen av kjerringrådene eller apotekvarer som kan stoppe det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg begynner å bli syk. Har vondt i halsen, foreløpig bare på en siden og skikkelig hoven mandel på den siden. Litt forkjølelsesstemme og slapp. Siden det er såpass tidlig håpet jeg det fantes noe jeg kan ta som kan stoppe det eller forkorte sykdomsperioden. Jeg vet det er et halmstrå, men noen som har tips de sverger til jeg kan prøve?

Anonymkode: aac34...45c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Væske og hvile er det eneste som kan hjelpe deg.

• Liker 3
Skrevet

Drikk masse vann, ta en kald dusj og kle deg godt. Og håpe på det beste 🙈

Anonymkode: 9e449...f59

Skrevet

Det finnes ikke noe som kan kurere en forkjølelse, det eneste du kan gjøre er å lindre symptomene. 

Jeg har funnet ut at om jeg er flinkere til å hvile, selv om man i teorien helt fint kan trene når man er forkjølet, så går det fortere over. 

Anonymkode: 7522f...c3f

Skrevet

Hold deg varm, drikk nok og hvil mye. Gå gjerne turer i frisk luft, men hold deg varm og tørr.

For meg hjelper det også å gurgle saltvann. Nesespray kan også hjelpe meg, fordi jeg da får mindre snørr som renner bak og irriterer, og fordi jeg da puster mindre med munnen. Slimløsende hostesaft kan også hjelpe, fordi det også virker på neseslim.

Zyx halspastiller hjelper hvis du er veldig vond i halsen.

Anonymkode: ca327...394

Skrevet (endret)

Buljong med hvitløk, chili, litt raspet gulrot (for smaken), og gjerne ingefær, pluss gjerne solhatt og c-vitaminer. 

Anonymkode: f185c...8d1

Endret av Christina82
dosering av c-vit redigert.
Skrevet

Har ingen tips som kan stoppe noen infeksjon, men når man først har fått det, så hjelper det skikkelig godt med te av fersk ingefær. Pleier å skjære opp en god del ingefær (jo mer jo bedre), en god del ferskpresset sitron og en god dæsj honning. Heller over kokende vann og drikker straks. For meg lindrer det halsen og stopper hoste i flere timer.

Anonymkode: d715e...2d5

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke gjør noe så vil det ta opp til to uker før du blir frisk. Hvis du går til legen i stedet så kan legen skrive ut medisiner som gjør at du vil bli frisk i løpet av 14 dager, maks.

Anonymkode: 29257...efc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror jeg begynner å bli syk. Har vondt i halsen, foreløpig bare på en siden og skikkelig hoven mandel på den siden. Litt forkjølelsesstemme og slapp. Siden det er såpass tidlig håpet jeg det fantes noe jeg kan ta som kan stoppe det eller forkorte sykdomsperioden. Jeg vet det er et halmstrå, men noen som har tips de sverger til jeg kan prøve?

Har det siste året gurglet sprit (60% vodka fra polet) om jeg kjenner meg gruggen i halsen. Gurgler en slurk på ca en spiseskje en stund pg svelger. Passer på å ikke drikke noe annet den neste timen. Har gjort det 3-4 ganger ila det siste året og innbiller meg at det funker, for symptomene blir borte innen dagen etter. Det fordrer jo at man ikke kjører på en times tid etterpå og at man ikke er alkoholiker.

Anonymkode: e94da...edf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har det siste året gurglet sprit (60% vodka fra polet) om jeg kjenner meg gruggen i halsen. Gurgler en slurk på ca en spiseskje en stund pg svelger. Passer på å ikke drikke noe annet den neste timen. Har gjort det 3-4 ganger ila det siste året og innbiller meg at det funker, for symptomene blir borte innen dagen etter. Det fordrer jo at man ikke kjører på en times tid etterpå og at man ikke er alkoholiker.

Edit: dette fordrer også at man girgler STRAX man kjenner den minste antydning til kløe i halsen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjerringråd funker i hvert fall ikke.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Kjerringråd funker i hvert fall ikke.

Du vet at den vestlige medisinen er basert på folkemedisin og kjerringråd, sant? 😄

Anonymkode: a9a23...156

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hørte en forsker på radioen som fortalte at så fort hun kjente at forkjølelse var på vei, så avlyste hun ettermiddagens avtaler, for å gå rolig tur. Å gå i skogen i noen timer, puste inn og stresse ned, gjorde at kroppen får overskudd til å takle infeksjoner på en annen måte enn dersom man haster videre i livet. Hun fortalte at så lenge ikke forkjølelsen var kommet for langt, pleide dette å fungere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du vet at den vestlige medisinen er basert på folkemedisin og kjerringråd, sant? 😄

Moderne medisin har tatt i seg de kjerringrådene som hadde noe for seg, og forbedret dem. Veldig mange kjerringråd var/er bare tull uten effekt, og har dermed blitt forkastet av medisinvitenskapen.

Anonymkode: 5e11c...a8a

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for helseskadelige råd, samt konkrete doseringer av legemidler som ikke er tillat. Det er også redigert et innlegg med dosering. 

Christina82, mod

Skrevet

Jeg sverger til Cold zyme fra apoteket. Det er et vidundermiddel! Sprayer det bak i halsen med det samme jeg merker antydning til kløe. Bruker den også når barna eller mannen er syke for å ikke bli smittet. Jeg blir, bank i bordet, aldri forkjølet. Jeg kan være slapp noen dager, men forkjølelsen bryter ikke ut. Samme med covid. De andre ble syke og jeg stelte og puslet rundt dem, men hadde ikke positiv test selv. Nå er det et par år siden sist jeg var forkjølet og jeg er sikker på at det er pga cold zyme. Før ble jeg alltid syk. 

mulig at det er plasebo men det får så være så lenge det virker 😊😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...