Gå til innhold

Dere som gikk opp mye i svangerskapet, gikk kiloene vekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gikk du opp? Når (hvis) gikk kiloene vekk? Var det mye vann i kroppen, stor morkake, stor baby, mye fostervann, svangerskapsforgiftning?

Anonymkode: 5bb29...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var ganske undervektig (BMI på 15, tror jeg) før jeg ble gravid, har vært det hele livet og har alltid slitt veldig med å legge på meg. Fikk derfor i oppdrag å legge på meg så mye jeg klarte under svangerskapet, i håp om at det kunne lure kroppen til å klare og legge på seg (eventuelt bare holde på noen ekstra kilo) etter fødsel. La på meg rundt 30 kg. Liten baby, fin størrelse på morkake, fin mengde fostervann og 0 på ødemer. Det så lenge ut til at kroppen hadde klart å holde på ganske mange av kiloene, men så skjedde det plutselig et eller annet og 6 måneder etter fødsel hadde jeg gått ned alt igjen. 😔

Vil legge til at kroppen min har vært helt frisk selv om jeg alltid har vært veldig tynn. Alt av vitaminer og sånt har alltid vært helt fint. Jeg har bare et litt for høyt stoffskifte, ligger akkurat rett under grensen til medisinering.

Anonymkode: 2fa92...8f1

Skrevet

Nå 9 år etter jobber jeg fortsatt med å bli kvitt vekten, men er straks i mål. Det har krevd en stor innsats for min del. Gikk opp 30 kg totalt.

Anonymkode: be374...041

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå 9 år etter jobber jeg fortsatt med å bli kvitt vekten, men er straks i mål. Det har krevd en stor innsats for min del. Gikk opp 30 kg totalt.

Og ja, stor baby på fem kilo og en diabetes som hverken jordmor el lege gadd å sjekke opp i.

Skrevet

Var normalvektig. Gikk opp 25+ kg. Noe vannvekt, men mest godt gammeldags fett 😛 spiste som normalt i graviditeten, så det var helt tydelig at hormonene mine hadde en egen plan. Fortsatte å spise det samme etterpå også, og alt sammen og litt til forsvant ila permisjonen. Hadde lite tid/lyst til trening utenom trilleturer.

Glad jeg klarte å ta alle forandringene på strak arm og la kroppen styre det selv 😊

Anonymkode: 13de1...c01

Skrevet

Gikk opp 20 kilo, etter 7 måneder veide jeg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid. Og nå er jeg enda 10 kilo i minus. Ikke noe problem her :) Det var nok mest fett da, spiste mye salt potetgull og lignende ettersom jeg var så utrolig kvalm og uggen hele tida. 

Anonymkode: 7875c...856

Skrevet

Hadde BMI på rundt 20 da jeg ble gravid. Gikk opp 20 kg, ingen ødemer eller annet som tydet på at det var noe vannvekt. 9 mnd senere hadde jeg gått ned alt, men det krevde en grusom innsats. Periodisk faste (som jeg har praktisert i mange år) fungerer best for meg, men jeg la meg sulten hver eneste kveld i 5 mnd og mistet melka lenge før jeg ønsket. Vet ikke om jeg ville gjort det samme igjen.

Anonymkode: 02905...d3b

Gjest Hottentått
Skrevet

Gikk opp nesten 40 kg begge gangene. Måtte virkelig slanke meg for å gå ned igjen. Var ikke noe sånn at trilletur og amming gjorde underverker her 😄

Skrevet

Var overvektig fra før, gikk opp 16kg i svangerskapet. Raste ned 10kg rett etter fødsel, la så på meg 5 igjen. Og så gikk det litt opp og ned til baby var 1 år, da tok jeg tak. Nå er ungen 1,5 og jeg har nådd førvekta. Har tenkt meg videre ned i vekt.

Anonymkode: 4770a...5af

Skrevet

Studier fra USA viser at de aller fleste faktisk er tilbake til normalvekt igjen innen 2 år etter svangerskapene. 

Jeg la ikke mye på meg, 9 og 11 kg, men alt forsvant nesten skremmende fort helt uten slanking. Mye takket være at begge mine var sånne som nektet å sove med mindre jeg trillet, ute, i god fart.. Så jeg triller minst 2 mil hver eneste jævla dag.. og her jeg bor er det masse bakker.. 

Anonymkode: 6e732...d8a

Skrevet

Det er så innmari individuelt, kommer an på formen før svangerskap, under svangerskap og etter svangerskap. Og det kommer an på psykisk helse i tillegg. 

Normen er vel ca 15 kg. Det viktigste er at barnet vokser som det skal og at man prøver å være flink til å spise riktig og bra. Å "spise for 2" er vel sagt av mange, men man skal vel helst kun ha en ekstra skive/knekkebrød og et eple som maks mot slutten (vet ikke når, men rundt uke 28 kanskje) som et tillegg til det vanlige, normale kostholdet. 

Mine tall vil folk sikkert knapt vite, for jeg var stor. 

Nr 1: 110 kg ved start 150 kg ved slutt. Uoppdaget svangerskaps-forgiftning eller - diabetes før de siste 2 ukene (lege som ikke visste a det var en eller annen prøve som skulle vært motsatt i svangerskapet) Vektoppgang 40 kg, baby 4,5 kg, morkake 1 kg, blodtap nesten 1 liter (måtte ha blodoverføring) og vektnedgang 1 uke etter fødsel var 17 kg. Myyye vann. Var ekstremt mye vann i kroppen som gjorde at jeg følte jeg ikke gjorde annet enn å tisse ut mnegdevis i ukene etterpå. 

Nr 2: 123 kg ved start, 129 ved forløsning. 6 kg opp, helt greit siden jeg var stor fra før så fikk jeg beskjed at man helst skulle legge på seg 9 kg selv ved stor vekt. Baby 4 kg, morkake 1 kg og mistet 8 dl blod. Vekt 123 ca 1 uke etterpå. Var dette svangerskapet jeg var i aller best form både psykisk og fysisk. 

Nr 3: husker faktisk ikke helt om vekten var rundt 115 kg og opp til 130 kg. 15 kg opp. Baby 4,2 kg, morkake 1 kg og mistet 6 dl blod. Om jeg var rundt 120 kg da jeg kom hjem ca. 

Som sagt var/er jeg ganske stor. Gikk også opp til nesten 150 kg ETTER nr 3 var født. Altså året etter, pga svært kraftig depresjon. Har hatt depresjoner etter hvert svangerskap pluss i sistemann hadde jeg det underveis og lå for det meste og gråt hjemme mens jeg var gravid, og ladet opp til de 2 andre kom hjem fra bhg. 

Heldigvis er ikke alt langvarig, har bedre fysisk helse nå, er en del lettere og har endelig kommet meg under både 100-tallet og 90-tallet og ligger nå på 80-tallet i vekt. Psykisk helse skranter fortsatt en del, men prøver å komme meg gjennom dagene og prøver så godt jeg kan å kose meg med barna mine som nå begynner å bli ganske store 😊

Anonymkode: 6c158...6f3

• Hjerte 2
Gjest 96erjente
Skrevet

Er noen ekstra kilo som har sittet stuck på meg etter hver unge. Er en stund siden jeg veide meg sist, men har/hadde hele 10 kilo mer på kroppen enn hva jeg hadde før jeg fikk barn. Var 19 da vi fikk første, er 25 nå og har fått 3 barn, så mye har nok skjedd med kroppen uansett altså, men skulle ønske det var litt lettere. Minste er 1,5 år forresten, så er en stund siden fødsel og😅 Jobber med saken, men burde nok vært flinkere der og

Skrevet

Var normalvektig før og la på meg 20 kilo. Spiste alt jeg kom over i graviditeten.

De første 10 kiloene raste av med en gang uten amming eller innsats. De neste 5 forsvant litt etter litt de første månedene, også synes jeg det stoppet på et platå. Veide meg igjen 7 mnd etter fødsel, og da var jeg plutselig tilbake til vekten før  graviditeten.

Jeg har ikke gått veldig mange trilleturer eller ammet, så det har jo gått litt av seg selv.

Anonymkode: 4aaf3...4ed

Skrevet

Gikk opp 16kg, kiloene raste av under ammingen, etter amming i 1,5 år veide jeg mindre enn jeg gjorde før svangerskapet

Anonymkode: 80004...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...