AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Leser stadig at man bør ha brannøvelse med barn hjemme. Nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre det, men så lurer jeg på hva man skal be barnet gjøre? Om han våkner av røykvarsler, skal han løpe ut? Løpe til oss? Eller vente på at vi henter ham? Ser for meg at det kan bli full forvirring der vi går forbi hverandre, og at vi ikke finner ham i oppstandelsen. At vi ikke vet om han er løpt ut eller er inne og leter etter oss. Han er 5 år forresten. Anonymkode: 0f2d4...b1f
Akryl Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leser stadig at man bør ha brannøvelse med barn hjemme. Nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre det, men så lurer jeg på hva man skal be barnet gjøre? Om han våkner av røykvarsler, skal han løpe ut? Løpe til oss? Eller vente på at vi henter ham? Ser for meg at det kan bli full forvirring der vi går forbi hverandre, og at vi ikke finner ham i oppstandelsen. At vi ikke vet om han er løpt ut eller er inne og leter etter oss. Han er 5 år forresten. Anonymkode: 0f2d4...b1f Antar at det er enebolig/rekkehus. Han skal løpe ut og stå på et bestemt sted der dere enkelt har utsikt til så dere kan se. Han må først huske å lukke vindu hvis det er mulig. Han må ikke løpe til dere. Han må ikke vente på dere i tilfellet dere er slått ut av brannen. Å løpe rundt i diverse rom kan være farlig. Han må løpe ut. 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Akryl skrev (18 minutter siden): Antar at det er enebolig/rekkehus. Han skal løpe ut og stå på et bestemt sted der dere enkelt har utsikt til så dere kan se. Han må først huske å lukke vindu hvis det er mulig. Han må ikke løpe til dere. Han må ikke vente på dere i tilfellet dere er slått ut av brannen. Å løpe rundt i diverse rom kan være farlig. Han må løpe ut. Takk for svar! Anonymkode: 0f2d4...b1f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Akryl skrev (2 minutter siden): Antar at det er enebolig/rekkehus. Han skal løpe ut og stå på et bestemt sted der dere enkelt har utsikt til så dere kan se. Han må først huske å lukke vindu hvis det er mulig. Han må ikke løpe til dere. Han må ikke vente på dere i tilfellet dere er slått ut av brannen. Å løpe rundt i diverse rom kan være farlig. Han må løpe ut. Dette! Avtal et fast møtested ute. Langt nok unna til å være ute av fare (altså ikke på terassen), men nært nok til at dere raskt kan bekrefte at han har kommet seg ut. På lekeplassen, ved Arne sitt hus, ved det store treet, whatever. Han skal lære å ikke ta med seg noe, ikke kle på seg, ikke lete etter dere. Bare reise seg opp og gå rett ut. Det å lukke vinduet vil jeg dog ikke introdusert enda ved 5 år. Ja, det er viktig, enda viktigere å komme seg rast ut. En 5åring som begynner å knote litt med å få lukket vinduet, kan fort bli stående og streve med den oppgaven i stedet for å komme seg ut. Vår yngste er også 5 år. Vi har snakket om dette mange ganger og bla. diskutert hvilken vei man kan gå ut fra hvilket rom. Er du på loftet og det brenner i trappen må du klatre ned brannstigen, I kjelleren må du ut av vinduet, osv. Vis og øv på hvordan vinduer og brannstiger åpnes. Ikke gjør ting gravalvorlig og farlig, men gjør det interessant. Det er egentlig ganske spennende å plutselig få lov til å gå ut av vinduet og klatre ned stigen fra loftet. Ikke ha brannøvelse som «overraskelse» første gang. Ta med barnet både i planlegging og gjennomføring. Vi har hatt avtalte brannøvelser sammen mange ganger, og når brannslarmen senere har gått ved uhell ser vi at barna reagerer umiddelbart og gjør akkurat det de skal. Er de godt nok forberedt vil de heller ikke bli så redde og få panikk. Tilsvarende har vi også øvd på andre kriser. Hvis jeg skulle falle ned trappen og bli bevisstløs vet yngste godt hvordan hun ringer 113, hva hun skal si, og kan oppgi fulle navn og adresse. Vi har hatt rollespill, som hun egentlig bare synes er en spennende lek. Anonymkode: f8070...a95 3 2
Akryl Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette! Avtal et fast møtested ute. Langt nok unna til å være ute av fare (altså ikke på terassen), men nært nok til at dere raskt kan bekrefte at han har kommet seg ut. På lekeplassen, ved Arne sitt hus, ved det store treet, whatever. Han skal lære å ikke ta med seg noe, ikke kle på seg, ikke lete etter dere. Bare reise seg opp og gå rett ut. Det å lukke vinduet vil jeg dog ikke introdusert enda ved 5 år. Ja, det er viktig, enda viktigere å komme seg rast ut. En 5åring som begynner å knote litt med å få lukket vinduet, kan fort bli stående og streve med den oppgaven i stedet for å komme seg ut. Vår yngste er også 5 år. Vi har snakket om dette mange ganger og bla. diskutert hvilken vei man kan gå ut fra hvilket rom. Er du på loftet og det brenner i trappen må du klatre ned brannstigen, I kjelleren må du ut av vinduet, osv. Vis og øv på hvordan vinduer og brannstiger åpnes. Ikke gjør ting gravalvorlig og farlig, men gjør det interessant. Det er egentlig ganske spennende å plutselig få lov til å gå ut av vinduet og klatre ned stigen fra loftet. Ikke ha brannøvelse som «overraskelse» første gang. Ta med barnet både i planlegging og gjennomføring. Vi har hatt avtalte brannøvelser sammen mange ganger, og når brannslarmen senere har gått ved uhell ser vi at barna reagerer umiddelbart og gjør akkurat det de skal. Er de godt nok forberedt vil de heller ikke bli så redde og få panikk. Tilsvarende har vi også øvd på andre kriser. Hvis jeg skulle falle ned trappen og bli bevisstløs vet yngste godt hvordan hun ringer 113, hva hun skal si, og kan oppgi fulle navn og adresse. Vi har hatt rollespill, som hun egentlig bare synes er en spennende lek. Anonymkode: f8070...a95 Bare en merknad. Hvis det er vinter så må han lære å ta på seg jakke og sko på vei ut. Risikerer jo å fryse i hjel.
Anonym6789 Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Akryl skrev (10 timer siden): Bare en merknad. Hvis det er vinter så må han lære å ta på seg jakke og sko på vei ut. Risikerer jo å fryse i hjel. Man fryser ikke ihjel av å være ute litt uten yttertøy. Brannvesen, ambulanse, naboer osv er på plass rimelig kjapt med tepper og klær dersom det er nødvendig 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Leser stadig at man bør ha brannøvelse med barn hjemme. Nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre det, men så lurer jeg på hva man skal be barnet gjøre? Om han våkner av røykvarsler, skal han løpe ut? Løpe til oss? Eller vente på at vi henter ham? Ser for meg at det kan bli full forvirring der vi går forbi hverandre, og at vi ikke finner ham i oppstandelsen. At vi ikke vet om han er løpt ut eller er inne og leter etter oss. Han er 5 år forresten. Anonymkode: 0f2d4...b1f https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158225-brannøvelse/?hl=brannøvelse#entry143158265 Anonymkode: 09b69...98e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143158225-brannøvelse/?hl=brannøvelse#entry143158265 Anonymkode: 09b69...98e Innlegg to i denne tråden gir deg svar på alle dine spørsmål og mer til Anonymkode: 09b69...98e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå