Gå til innhold

Søknad om IVF

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om det noen vet om det er mulig å søke om IVF sånn 6 mnd + før man ønsker å starte? Vi har prøvd i 1,5 år nå men har falt på at hvis det ikke går så ønsker vi å gå IVF… Men er det noe som går ann å gjøre før den tid? Vil liksom være sikre på at det går igjennom og hvis ikke så må vi jo bare prøve å finne ut av andre løsninger (privat)

Anonymkode: 7df6d...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært hos gynekolog? Det er ihvertfall første steget. Prosessen mot ivf er som oftest ganske lang. Det er mye som kan prøves først, men det er jo veldig individuelt. Derfor må du først få en utredning og så må din mann sjekke spermen. 

Anonymkode: 833ee...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du vært hos gynekolog? Det er ihvertfall første steget. Prosessen mot ivf er som oftest ganske lang. Det er mye som kan prøves først, men det er jo veldig individuelt. Derfor må du først få en utredning og så må din mann sjekke spermen. 

ja, vi har vært å sjekket oss - ingenting galt med noen av oss…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

ja, vi har vært å sjekket oss - ingenting galt med noen av oss…

Du har regelmessig eggløsning? Tror det er noen måneder venting for ivf, så ville bare få sendt av gårde en henvisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en gynekolog, vi brukte eggløsnings tabletter og sprøyter før Ivf, bare for å ha prøvd. 

Anonymkode: 21ba4...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har regelmessig eggløsning? Tror det er noen måneder venting for ivf, så ville bare få sendt av gårde en henvisning. 

ja, trodde det var litt raskere ved privat men… Sjekker og får bekreftet EL hver mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med en gynekolog, vi brukte eggløsnings tabletter og sprøyter før Ivf, bare for å ha prøvd. 

ja, hun har gitt meg letrozol… men gir opp håpet at det vil funke. Har du noe annet jeg evt kan spørre om å få prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ja, hun har gitt meg letrozol… men gir opp håpet at det vil funke. Har du noe annet jeg evt kan spørre om å få prøve?

Har du fått eggløsningssprøyte som f.eks ovitrelle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du fått eggløsningssprøyte som f.eks ovitrelle? 

nei… det har hun ikke tilbydd meg om.. men ser at mange reiser på UL for å sjekke follikkene sine før de setter Ovitrelle, vi bor dessverre for langt unna nærmeste gynekolog som gjør dette🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

nei… det har hun ikke tilbydd meg om.. men ser at mange reiser på UL for å sjekke follikkene sine før de setter Ovitrelle, vi bor dessverre for langt unna nærmeste gynekolog som gjør dette🤔

Hvis dere skal ta IVF, har dere tenkt på reisevei, tidsbruk og fri fra jobb? Kanskje greit og bare ha i bakhodet! 

Anonymkode: 3fdb8...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hvis dere skal ta IVF, har dere tenkt på reisevei, tidsbruk og fri fra jobb? Kanskje greit og bare ha i bakhodet! 

Ja! dette har vi tenkt på! Men det er ikke strengt tatt nødvendig å måtte ha disse scan av folikker ?  men takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja! dette har vi tenkt på! Men det er ikke strengt tatt nødvendig å måtte ha disse scan av folikker ?  men takk for påminnelsen.

Man må inn for og både ta ultralyd i starten, så for og se utviklingen, noen ganger flere ganger midt i prosessen hvis man ikke er «hvor man ønsker» eller det har kommet så langt man trodde, uttak, innsett, oppfølging. Jeg måtte først på hormonbehandling i første forsøk med alt det medførte, og det ble en liten stopp når det ble frys - deretter var det en runde to hvor jeg tok fryste egg i egen syklus uten hormoner. I den runden var jeg inne på vanlig kontroller, samt 3-4 ganger i løpet av to ukers tid når vi ventet på eggløsning, hvis jeg ikke har fortrengt noen ganger akkurat nå. Tok også en del blodprøver. De vil ha ganske kontroll, og det skjer nærmest uplanlagt at man må ta fri fra jobb eller reise inn på kort tid. Man har noen holdepunkter, men kroppen som bestemmer. Tenkte bare dele det siden du skrev det var et stykke til og sette en sprøyte, at man er klar over det kan være en god del kontroller og møter man må stille opp til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ja, trodde det var litt raskere ved privat men… Sjekker og får bekreftet EL hver mnd

Men da forstår jeg ikke helt spørsmålet ditt. Det er bare til å ta kontakt med en fertilitetsklinikk og spørre om dere kvalifiserer til ivf. Hvis ja, så tar dere kontakt når dere er klar til å starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da forstår jeg ikke helt spørsmålet ditt. Det er bare til å ta kontakt med en fertilitetsklinikk og spørre om dere kvalifiserer til ivf. Hvis ja, så tar dere kontakt når dere er klar til å starte. 

ja, bare lurte på om dette var mulig å spørre om på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja, bare lurte på om dette var mulig å spørre om på forhånd. 

Du kan spørre på forhånd, du trenger ikke starte opp med en gang, men du kan ikke avtale en spesifikk tid om fx 6 mnd. Da tar du bare kontakt igjen når dere er klare. Det avhenger av din syklus, mensen osv. I det private kan det ta 6 mnd og bare få en konsultasjon, mens i det private kan du få det veldig raskt. Hva med og ta en konsultasjon i det private for og få litt input og stille spørsmål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...