Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal snart til min første time hos jordmor. Er det vanlig at partner er med? Har dere hatt med partner? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Anonymkode: d7dc8...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymkode: 3f5cd...ea1

Skrevet

Min var med på alle kontroller med nummer 1. Vi fikk ikke inntrykk av at det var normalen. Jordmor skrøt i hvert fall veldig av at han alltid var med. Med nummer 2 gikk jeg for det meste selv

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt med samboer på 2 av timene. Han er vanligvis på jobb på den tiden timene på helsestasjonen er. Så helt opp til deg/dere men jordmor ønsker gjerne møte partner en runde før hjemmebesøk ☺️

Anonymkode: a3f9c...da5

• Liker 1
Skrevet

Min var ikke med på de første timene, men etter den i uke 20 sa jordmor at han gjerne måtte bli med så han fikk hilse på henne, stille eventuelle spørsmål osv. Så nå har han vært med på alle timene fra uke 24. Han synes det er koselig delta i samtalene, høre på hjertet, måle hvordan alt vokser osv. 

Anonymkode: 9fcf1...c8d

• Hjerte 1
Skrevet

Min var ikke med på helsestasjonen noengang. Eneste gangen jeg følte på det, var den første kontrollen etter fødsel, under 14 dager etter. Da var alle fedrene der. 

Anonymkode: d57c8...baa

Skrevet

Min samboer har vært med alle gangene til nå, er 26 uker. Fremover er det ikke sikkert han blir med, ikke alle gangene hvertfall. Jordmor har sagt at det er bra at han har vært med, så gir det han en større delaktighet og han har hatt mulighet til å stille spørsmål direkte fremfor at jeg må huske det og så formidle tilbake. 

Anonymkode: 92661...810

• Liker 1
Skrevet

Dette er kanskje dumt spørsmål, men hva lurer mennene deres på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min har i alle fall litt spørsmål generelt rundt fødsel, han har hatt spørsmål rundt stell av babyen, rundt potensielle begrensninger med min helse etter graviditeten, om hva som er trygt/ikke trygt under graviditeten (han er hakket mer bekymra enn meg). Det er jo ting som forsåvidt kan Googles, men er greit å heller ha en samtale med en profesjonell om det enn å forville seg i den Google-jungelen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mest spørsmål direkte om babyen og hvordan han har det der inne, men også praktiske ting som hvor vi kan parkere når vi skal på føden og hvilken mat jeg bør spise under svangerskap/fødsel.

Anonymkode: 0e380...b93

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei. Jeg skal snart til min første time hos jordmor. Er det vanlig at partner er med? Har dere hatt med partner? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Anonymkode: d7dc8...691

Har hatt med partner på tidlig UL og OUL, og kommer til å ta han med på en samtale med jordmor ang fødsel og forventninger i tiden etterpå, rundt uke 30.

Nå er jeg hos jm/UL/lege annenhver uke nesten, så det hadde vært voldsomt om han skulle vært med på alt. Hadde det vært en normal graviditet hadde jeg vel håpt på at han ble med på OUL og en samtale hos JM, og om han ville mer enn det ville jeg bare sagt jatakk 😊

Anonymkode: 73adf...dfb

Skrevet

Jeg hadde han kun med på tidlig ultralyd og ultralyd i uke 18, og en kontroll på sykehuset helt på slutten av svangerskapet pga seteleie

Skrevet

Min var bare med på ultralyd (tul og oul) + 1 kontroll hos jordmor, den i uke 32 eller 36 eller noe. Mener min jordmor sa de ville ha med kommende far på 1 kontroll der det skulle prates om fødselen. Alt annet dro jeg på alene inkludert omvisning og en ekstra sjekk på sykehuset og syntes selv det var greit, ønsket ikke ha ham med på mer.

Anonymkode: fefc3...1b6

Skrevet

Mannen min var med på alle timer bortsett fra glukosebelastning. Og så fikk jeg ekstra oppfølging grunnet mulig svangerskapsforgiftning så da var det vel en time til blodtrykksmåling han ikke var med på. Hadde ukentlige timer mot slutten og i tillegg flere turer til sykehus, så det var veldig greit å ha han med. 

Anonymkode: ea247...02a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan godt ta ham med hvis du føler deg komfortabel. Kanskje har han spørsmål, han også? Er du alene står du litt friere å snakke om mer intime ting som kanskje du ikke vil at han skal høre?

Jeg synes det er bra at han er engasjert og vil være med. Min mann ''orket'' bare de første to timene hos jordmor med første svangerskap hvor han fikk stille sine spørsmål og fikk svar og så var han med på et slags foredrag hvor fedrene også var invitert og det var alt for 3 svangerskap. Det var jo likt opplegg med de andre 2 svangerskapene og han hadde allerede babyerfaringen med nr.1, så han hadde ikke noe behov å bli med mer.

På tidlig og ordinær ultralyd var han med i alle svangerskap.

Endret av Drizzt
Skrevet

Det vanligste er nok å gå uten, da menn ikke har rett på fri med lønn for å være med på svangerskapskontroller. Og så er det jo litt begrenset nytteverdi, da. 

Men det er ikke noe galt i å ha med far om han/du ønsker. 

Jeg hadde bare med mannen for å skrive under på farskapspapirer, altså en gang pr unge. Om han hadde noen spørsmål, så videreformidlet jeg dem til jordmor, og stilte dem for ham. Ingen av oss følte noe behov for at han var med mer enn det, og ihvertfall ikke når det kostet ham dyrebar avspaseringstid. 

Anonymkode: 04bba...846

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det vanligste er nok å gå uten, da menn ikke har rett på fri med lønn for å være med på svangerskapskontroller. Og så er det jo litt begrenset nytteverdi, da. 

Men det er ikke noe galt i å ha med far om han/du ønsker. 

Jeg hadde bare med mannen for å skrive under på farskapspapirer, altså en gang pr unge. Om han hadde noen spørsmål, så videreformidlet jeg dem til jordmor, og stilte dem for ham. Ingen av oss følte noe behov for at han var med mer enn det, og ihvertfall ikke når det kostet ham dyrebar avspaseringstid. 

Anonymkode: 04bba...846

Dette er et godt poeng. Jeg er en av dem som har med partner på alle timene, men det er fordi han jobber mest kveld og jeg alltid ber om timene tidlig, slik at jeg går glipp av minst mulig av egen jobb. Hadde han måtte ta fri/avspasere hadde han nok kun blitt med på timen hvor vi skal snakke om fødsel (uke 36 for oss). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...