Gå til innhold

Selge leiligheten å kjøpe hytte i stede.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å selge leiligheten å kjøpe hytte. Kan jrg få mellomfinansiering av banken når jeg kjøper hytte? 

Anonymkode: 88344...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ønsker å selge leiligheten å kjøpe hytte. Kan jrg få mellomfinansiering av banken når jeg kjøper hytte? 

Det bør gå fint. Husk bare at du ikke kan flytte permanent til din fritidsbolig uten omregulering av eiendommen.

Anonymkode: a76b5...3e5

• Liker 4
Skrevet

Og det er ikke strømstøtte på hytta…

Anonymkode: a2b12...b2b

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke boliglån for å kjøpe hytte. Så nei…

Skrevet
Portia Catonis skrev (4 timer siden):

Du får ikke boliglån for å kjøpe hytte. Så nei…

Hva får man da mener du? 🤪

Anonymkode: 57331...305

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva får man da mener du? 🤪

Lån til fritidsbolig til en mye høyere rente enn ved boliglån. 

Anonymkode: 6e92d...6f0

Skrevet

Jeg fikk mellomfinansiering, solgte leiligheten, gikk i overskudd og kjøpte helårshytte et sted strømmen ikke er så dyr. Leier i kollektiv til en rimelig pris. 

Anonymkode: f7c32...6a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lån til fritidsbolig til en mye høyere rente enn ved boliglån. 

Jeg jobber I bank og dette finner du bare på 😂 vi innvilger akkurat de samme lånene på fritidsbolig og primærbolig. Stort sett så refinansierer vi det ordinære boliglånet de har fra før 😉

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber I bank og dette finner du bare på 😂 vi innvilger akkurat de samme lånene på fritidsbolig og primærbolig. Stort sett så refinansierer vi det ordinære boliglånet de har fra før 😉

Ok… Så hvorfor kjøper ikke alle hytte istedenfor hus? Hytter koster en brøkdel av en leilighet, og man har ikke engang lov til å bo der, med mindre man søker bruksendring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"Jeg jobber i bank..." 😂

Skrevet
Portia Catonis skrev (13 minutter siden):

Ok… Så hvorfor kjøper ikke alle hytte istedenfor hus? Hytter koster en brøkdel av en leilighet, og man har ikke engang lov til å bo der, med mindre man søker bruksendring.

Jeg for min del kjøper bolig framfor hytte, fordi jeg har behov for en bolig jeg kan bo i hele året, og som er nært nok jobb. 
At rentene på lån til fritidsbolig er det samme som til vanlig bolig endrer ikke faktumet at jeg har behov for ett sted å bo på fast basis. 
Nærmeste hytte/fritidsbolig er over 50 km unna jobb, så langt orker jeg ikke pendle, selv om hytta ville vært betraktelig billigere enn leiligheten min. 

Skrevet

Høres ut som tidenes dårligste ide.

Anonymkode: c59c7...4f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Høres ut som tidenes dårligste ide.

Anonymkode: c59c7...4f1

Hvorfor? Jeg er lei av å bo i blokk . Og jeg har ikke råd til rekkehus eller enebolig. 

• Liker 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Du forklar jo selv spørsmålet? I tillegg har jo hytter mindre sentralt plasser, og bygget for korter opphold. 

Anonymkode: 8e6ef...6b7

Skrevet
Portia Catonis skrev (8 timer siden):

Du svarer på ditt eget spørsmål så jeg skjønner ikke helt hva du lurer på. I tillegg til at hytter stort sett ikke ligger der folk jobber.

Egentlig et utrolig rart spørsmål, du kan kjøpe enebolig til samme pris som en hytte så lenge du er villig til å flytte usentralt med lavere standard 🙃 så du kan jo heller stille det spørsmålet; hvorfor er ikke folk villige til å bo usentralt med lavere standard 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

"Jeg jobber i bank..." 😂

Var det noe du lurte på..?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du svarer på ditt eget spørsmål så jeg skjønner ikke helt hva du lurer på. I tillegg til at hytter stort sett ikke ligger der folk jobber.

Egentlig et utrolig rart spørsmål, du kan kjøpe enebolig til samme pris som en hytte så lenge du er villig til å flytte usentralt med lavere standard 🙃 så du kan jo heller stille det spørsmålet; hvorfor er ikke folk villige til å bo usentralt med lavere standard 🤷🏼‍♀️

Var det noe du lurte på..?

Ja, da er det jo bare for alle uføre å kjøpe hytte da? De skal jo ikke jobbe uansett... Altså seriøst, jeg ville gjort det.

Min bank gir ikke boliglån til hytter, men det er tydeligvis banker som gjør det.

Skrevet
1 minutt siden, Portia Catonis said:

Ja, da er det jo bare for alle uføre å kjøpe hytte da? De skal jo ikke jobbe uansett... Altså seriøst, jeg ville gjort det.

Min bank gir ikke boliglån til hytter, men det er tydeligvis banker som gjør det.

Som du selv sa så har man ikke lov å bo der fast.

Anonymkode: b6e7c...a8e

• Nyttig 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Man kan ikke bo på hytte hele tiden, så det tror jeg blir en dårlig løsning.

Skrevet

Man kan bo i hytte inntil seks mnd. Overskrider man den grensen, så må man melde flytting dit og utføre alt som må gjøres om i forhold til det. Lyder innviklet. 

Anonymkode: 18d05...916

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Som du selv sa så har man ikke lov å bo der fast.

Anonymkode: b6e7c...a8e

Det er en relativ enkel regel å komme seg rundt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...