Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nå begynt mitt første år som student, og kjenner at jeg sliter. Jeg sliter veldig med å gå inn i en studenthverdag, da jeg aldri har vært flink til å gjøre skolearbeid på fritiden, jeg har ikke den beste selvdisiplinen. Jeg er heller ikke så flink til å skrive gode notater, og lese på pensum på en effektiv måte. Sliter med å få tid til alt, da jag har kjæreste, og jobb som er 1t fra studiestedet, så det blir en del pendling, i tillegg til at jeg har et stort ønske om å være en god student og i tillegg ha et fint sosialliv. Hadde satt stor pris på tips om gode studieteknikker og hvordan få hverdagen til å flyte litt bedre. Jeg var en av de ungene på skolen som fint kunne få gode karakterer uten å øve noe særlig på fritiden, og kjenner dette har påvirket meg negativt nå som jeg er student og må gjøre mye skolearbeid på fritiden. Jeg setter stor pris på alt av tips som kan gjøre hverdagen min lettere og mer effektiv ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ein annan som fekk god karakterar på skulen utan å jobbe stort for dei: 

Ja, ha absolutt fokus på god studieteknikk. Eg berga meg utan heilt til eg satt der og skreiv masteroppgåva, men dei gjorde livet fem gongar enklare når eg satt på forelesningssalen igjen fem år seinare. 

- Lær deg å jobbe fokusert. Prøv pomodoro-metoden, eller tilpass han til det du får til. Ha ein notisbok e. l. der du merker av for kvar halvtime du greide å jobbe utan å dagdrøyme, sjekke mobilen osv. Kjøp eit kjøkkenur av billigste sort sånn at du kan følgje med på kor lang tid du har igjen. 

- Ta pausar og rør på kroppen. Gå ned i kantina for å fylle på vannflaska, ta armhevingar på do, spring ein runde rundt biblioteket. Ikkje bli sittande ved pulten og scrolle insta. 

- Les saman med andre. Det er lettare å halde seg unna mobilen viss du veit at folk viss respekt du vil ha kan sjå at du driv dank. Viss du les heime, så søk opp "study with me" på youtube og slå det på på fullskjerm. Litt i same retning: Om du er på ein lesesal, så kan det hjelpe med bakgrunnslyd av type "coffeeshop ambience" (drøssevis på youtube, eller appen/nettsida "Coffitivity")

- Både forskning og eiga anekdotiske erfaring seier at folk hugsar betre når dei skriv for hand og les på papir; dei fysiske aspekta av handskrift/lesing i bok aktiverar heilt andre sidar av hjernen enn tastatur og skjerm gjer. Eg skal ikkje påstå at eg sitt på fasiten her, men eg vil absolutt anbefale deg å prøve det ut. Om ikkje anna: Det å skrive for hand krev så mykje tid og energi kontra det å skrive på tastatur at du nesten garantert vil begynne å omformulere det du les og høyrer - og når du omformulerer, så bearbeider hjernen materialet. Og når hjernen arbeider med det - då er du på god veg til å hugse det!

- Same kva metode du bruker for å ta notat, så sortér dei etter fag, bruke gode overskrifter som tydeleg viser kva tema det er, skriv ned namn på bok/artikkel og forfattar samt sidetal for punkta du skriv ned - dette vil vere til hjelp den dagen du må bruke dei som kjelde. 

Skrevet

Ikke utsett skolearbeid for mye. Det er helt utrolig hvor fort det hoper seg opp med arbeid.

Det kan ta tid å komme inn i gode rutiner. Det er derfor ekstra viktig å få unna arbeid mens du kan!

Å være student er jobben din nå. Ta den seriøst, det vil du ikke angre på. Det er også mange studenter som har godt utbytte av kollokviegrupper. Men du må finne ut hva som passer best for deg.

Det er viktig med fritid. Gi deg selv pauser og gjør noe gøy. Så lenge du har god kontroll på innleveringer, gruppearbeid, øving på eksamen etc, kan du ta deg fri og virkelig nyte det.

Masse lykke til ❤️ og husk, studieveileder og medstudenter kan være en god støtte om du skulle trenge det.

Anonymkode: a174d...40e

Skrevet

Ikke jobb med studiene hjemme. Sitt heller noen ekstra timer på lesesalen hver dag. Tiden økes etterhvert som du får bedre studieteknikk. Spør deg selv før du går hjem: Har jeg virkelig lært noe, eller har jeg sittet på mobilen/skravlet/gjort andre ting? Hvis svaret er at du har sløst bort tiden, sitt en time til.

Det er viktig å ta helt fri og la hjernen slappe av imellom slagene. 

Skrevet

Hva slags studieretning? Det er vesentlig info. 

Anonymkode: df6ae...182

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...