Gå til innhold

bør fedre jobbe deltid mens barna er små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som mange av dere kanskje har fått med dere,har det pågått en debatt ang. hvorvidt det er bra for små barn å gå i barnehage,om vi skal innføre sekstimersdag osv.jeg leste at den svenske feministen Nina Bjørk vil at fedre skal jobbe deltid mens barna er små.nå er det jo slik at ofte jobber mor deltid mens far jobber overtid i småbarnsperioden.hva synes dere om at fedre skal arbeide deltid mens ungene er små?noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel helt an på situasjonen. Hos oss blir det nok pappaen som jobber vanlig, og jeg som evt jobber deltid. Eller så ordner vi det sånn at det varierer fra dag til dag. Tror ikke han kommer til å ville jobbe masse overtid, da han går glipp av mye hjemme. Det er bare å evt innse at inntekten går kanskje litt ned, men da får man ta det. Hva skal man med masse penger i banken, hvis man ikke får med seg de små tingene i barnas oppvekst?

Skrevet

Det er saa typisk feminister aa ville lovfeste eller paalegge folk til aa leve livene sine slik de synes er best. :frustrert: Noen maa jo jobbe ogsaa - hvis alle jobber deltid i dette landet blir det serios mangel paa arbeidskraft! Sekstimersdag likesaa...

Folk maa gjoere det de vil, enten det er er aa jobbe deltid eller fulltid, og enten det er moren eller faren som gjoer det!

Men jeg synes det er litt naivt aa tro at alle kan overleve paa en deltidsjobb...

Skrevet

Kan ikke skjønne at det skal være bedre for barna at far jobber deltid enn at mor gjør det? Skal mor jobbe mye overtid og nesten ikke se barna da - eller hva tenker denne feministen?

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Kan ikke skjønne at det skal være bedre for barna at far jobber deltid enn at mor gjør det? Skal mor jobbe mye overtid og nesten ikke se barna da - eller hva tenker denne feministen?

tror hun tenker at både mor og far skal jobbe deltid mens barna er små...

Skrevet

Og hvem skal betale for at de skal kunne gjøre dette? Eller må de klare seg på to deltidslønninger? Egentlig ingen ide å diskutere, for det blir nok ikke aktuelt. Ønsker man å jobbe, er det ingen som kan nekte en det. Å tvinge noen til å være hjemme, bare fordi de tror det er det beste for barnet, kan faktisk gjøre hjemmesituasjonen verre. For det er faktisk folk som trives i jobb, og som ikke liker å være hjemme. Selv etter de fikk barn.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Vi har fri en dag hver i uken, og dét funker som faen for vår del. Det betyr imidlertid ikke at det nødvendigvis funker for alle, helt uavhengig av hvorvidt man vil bruke kjønn som variabel eller ikke.

Skrevet
Hva skal man med masse penger i banken, hvis man ikke får med seg de små tingene i barnas oppvekst?

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Det er vel egentlig likegyldig om mor eller far jobber deltid. Hver enkelt familie må finne ut av hva som passer for dem.

Skrevet

Jeg er i hvert fall lei av at så mange roper om at mor må jobbe deltid. Det kan da like så godt far også gjøre - dersom familien har råd til at én jobber mindre. Det er ikke selvsagt at mor skal være mest hjemme.

Skrevet

Kansje det er ment som et substitutt for at pappa ikke er like mye hjemme som mødre de første 9 måndene, med dagens praksis. Det er liten tvil om at mange barn savner kontakten med sin pappa.

Jeg synes det er bra om fedre får no mer tid sammen med barna og at det legges til grunn en annen holdning til dette med hvem som er hjemme, hvem som arbeider deltid pr idag. Kansje flere ser verdien i at pappa tar større deler av småbarnstiden.

Men fortsatt bør det være slik at foreldrene selv kan velge den løsningen som passer best for dem.

Skrevet
Kansje det er ment som et substitutt for at pappa ikke er like mye hjemme som mødre de første 9 måndene, med dagens praksis. Det er liten tvil om at mange barn savner kontakten med sin pappa.

Jeg synes det er bra om fedre får no mer tid sammen med barna og at det legges til grunn en annen holdning til dette med hvem som er hjemme, hvem som arbeider deltid pr idag. Kansje flere ser verdien i at pappa tar større deler av småbarnstiden.

Men fortsatt bør det være slik at foreldrene selv kan velge den løsningen som passer best for dem.

Det du sier er at fedre bør være mer hjemme, men da mister jo barnet litt av kontakten med moren. Selvfølgelig er far også viktig, men det er mor også. Så

enten den ene eller andre er hjemme, får barnet mindre kontakt med den andre. Det er omtrent umulig at begge er hjemme, for da klarer de ikke betale regninger.

Så ja foreldre må selv avgjøre hva som er best for de. Men uansett hva valget blir, får barnet mindre kontakt med den foreldre som er i full jobb.

Skrevet
Det du sier er at fedre bør være mer hjemme, men da mister jo barnet litt av kontakten med moren. Selvfølgelig er far også viktig, men det er mor også. Så

enten den ene eller andre er hjemme, får barnet mindre kontakt med den andre.

Dette har du sikkert rett i. Men hvorfor er det slik at mange (jeg sier ikke at du gjør det) mener at det er best at mor er hjemme? Far er da en fullverdig forelder, han også? Menn må jo ta ansvar for sine barn, da er det jo fullt fortjent at også de får mulighet til å tilbringe tid med sine egne barn, synes jeg.

Skrevet
Dette har du sikkert rett i. Men hvorfor er det slik at mange (jeg sier ikke at du gjør det) mener at det er best at mor er hjemme? Far er da en fullverdig forelder, han også? Menn må jo ta ansvar for sine barn, da er det jo fullt fortjent at også de får mulighet til å tilbringe tid med sine egne barn, synes jeg.

Jeg mener far er like god, men de som ammer vil jo helst amme lengst mulig. Da er det jo mer lettvint om mor er hjemme, i stedet for at far skal komme med barnet til hvert måltid. Ellers kan det ha med økonomi å gjøre. Om mor ikke har muligheter for overtidsarbeid, men det har far. De ønsker ikke å gå mer ned i inntekt enn nødvendig osv

Ellers tror jeg hovedgrunnen er at det "alltid" har vært slik, for mor er den som ahr vært hjemme. Det er ikke dermed sagt det er mest riktig, men det kan sikkert følels slik for mange. Jeg perosnlig tror fedre hadde hatt godt av det ansvaret, for de hadde lært mye mer om barnet.

Men nå var det snakk om å savne ene forldren, og selv om den ene eller andre er hjemme, vil barnet savne den som er ute. Så å bruke det som et argument, blir ikke riktig i mine øyne. For barnet vil savne mor eller far uansett

Skrevet
Ellers tror jeg hovedgrunnen er at det "alltid" har vært slik, for mor er den som ahr vært hjemme. Det er ikke dermed sagt det er mest riktig, men det kan sikkert følels slik for mange. Jeg perosnlig tror fedre hadde hatt godt av det ansvaret, for de hadde lært mye mer om barnet.

Er helt enig i de andre argumentene, men jeg tror det du sier her er viktig. Tror mange fortsatt har en følelse av at mor "bør" være hjemme. Dette er en gammeldags holdning, som jeg gjerne skulle sett at forsvant litt mer. At foreldre tenkte litt mer over hvem som burde være hjemme, hvem som har lyst til å være hjemme, i stedet for automatisk og ukritisk mene at mor skal være hjemme. Er også helt enig med deg i at det nok hadde vært sunt om flere fedre var mer hjemme med barna sine.

Skrevet

:overrasket: Det slo meg ikke en gang :ler: - tror ikke det er så aktuelt for så mange, grunnet rent økonomiske hensyn. Og da snakker vi ikke om å ha penger i banken, men å ha mat på bordet og alt annet man trenger.

Forøvrig er det en grunn til til at mor oftest er hjemme, og det er rett og slett at far er den med høyest lønn. Dermed blir økonomisk tap for familien mindre med mor i deltid enn med far i deltid. Selv om mange nå har lik lønn/kvinnen tjener mer, er det nok fremdeles regelen at far er den med høyest lønn ja....

Skrevet
:overrasket: Det slo meg ikke en gang :ler: - tror ikke det er så aktuelt for så mange, grunnet rent økonomiske hensyn. Og da snakker vi ikke om å ha penger i banken, men å ha mat på bordet og alt annet man trenger.

Deltid og deltid er jo så mangt. Her er det en del som har redusert stillingsprosent (93% eller hva det nå er), slik at de har sommertid hele året. En mulighet er f.eks at begge foreldre har denne ordninga, så kan den ene levere i barnehage litt senere, og den andre hente litt tidligere. Mindre stress og bedre hverdag for foreldre og barn. Samtidig er stilling (og dermed lønn) redusert mindre enn om en forelder skulle ha fri en dag i uka. Om man tenker nytt tror jeg man kan finne mange løsninger som gjør det bedre for familien uten at det koster så mye ekstra.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet
For det er faktisk folk som trives i jobb, og som ikke liker å være hjemme. Selv etter de fikk barn.

Det måvære nitriste greier, synes jeg.

Skrevet

De kan få legge frem så mye de vil av forslg for meg. Oke som....vi trenger penger uansett hva de foreslår.

far gå ned il deltid? hvem skal betale det gildet da?

her kan far få permisjon i 14 dager,men det uten lønn.

pussig når man leser aviser, så mener den ene kjente etter den andre. Nå må far være hjemme med mor og barn,men det er oftest de som har råd til det som sier slikt.

Nå var det voldsomt skryt av Kronprinsen som avlyste og tok seg fri for å være hjemme hos Mette marit. ja, jøss. hvem betaler det da+ det får o ingen konsekvenser for han økonomisk.

vi på ggulvet må jobbe.

Det er svært få fedre som kan avlyse jobb og ta seg fri.

Skrevet

Neida, det er det ikke. Ikke i det hele tatt.

Jeg er en sånn - elsker datteren min, men ville hatt problemer om jeg ikke kunne jobbe. Ikke sikker på om jeg ville vært et godt menneske uten voksenkontakt, spennende jobb og masse impulser/"intellektuelle utfordringer".

Jeg trives ikke med å være hjemme, enkelt og greit. Men trist? Neida. Jeg ønsker meg mer tid med familien og mer tid på jobb og mer tid med venner og mer tid til shopping osv. men føler at jeg på alle måter lever et rikt og riktig liv.

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Sikkert trist for deg. Sikkert ikke trist for dem det passer for. Men du forventer sikkert respekt for ditt syn, også.

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...