Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det faget jeg helst vil ta en master i er faget jeg elsker. Jeg vet jeg ville fått to fantastiske år og hatt spennende fag med stor interesse for. Jeg sprudler når jeg tenker på det. Men…det er andre fag som lettere vil gi meg jobb, dog en jobb jeg ikke brenner virkelig for. Bør jeg lytte til hjertet å gå for faget jeg helst vil? Eller bør jeg lytte til hodet som tenker på flere jobbmuligheter? 

Anonymkode: d8184...189

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på... litt utfordrende å få jobb, eller veldig vanskelig å få jobb? Om det er førstnevnte burde du absolutt gå for det!

Jeg tok selv en master i et fag jeg brant for, og jeg tror ikke jeg ville klart meg gjennom masterstudiene om jeg ikke var virkelig interessert i fagene. Men jeg fikk ikke jobb innen fagfeltet etterpå... Til slutt gav jeg opp og begynte å jobbe med noe helt annet. Jeg angrer ikke på studievalget, for det var noen supre år på masteren, men tror ikke jeg ville anbefalt det til andre, for det er drittøft og stå å ikke få jobb etterpå...

Anonymkode: fd5df...26a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror iallefall at du bør tenke på om det du studerer er matnyttig.

Hvis du vil studere kunsthistorie feks er det flott hvis du vil bli lærer. Men hvis du misliker å undervise er det kanskje ikke så mange andre muligheter du får. Jeg tenker at det lureste du gjør er å vurdere hva slags type jobb du ønsker deg, og så velge fag ut fra det. Det er kanskje en karriereveileder på studiestedet ditt som kan hjelpe deg med å finne en kombinasjon av faget du elsker og en jobb du kan trives i.

Anonymkode: e935e...e51

• Liker 1
Skrevet

Som for eksempel nå ligger en stilling ute som seksjonsleder i arkeologi ved kulturhistorisk museum. Du må ga doktorgrad i nordisk arkeologi. Det er ikke flust av denne type stillinger. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Én master er verd mer enn to bachelorer, i alle fall. Så hvis du skal gå for et nytt fag, er det sannsynlig at du må ta master i det for å få deg jobb. Å skrive master er mye jobb, og er du ikke interessert i faget, kan det gå trått. 

Å få seg jobb når man er nyutdanna er vanskelig uansett (kanskje med unntak av for sykepleiere). Det viktigste du kan gjøre for å få deg jobb, er å bygge nettverk. Få deg en relevant deltidsjobb, skriv artikler (i fag der det er aktuelt), vær med i foreninger for utøvere av faget (de fleste tar inn masterstudenter som medlemmer).

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som for eksempel nå ligger en stilling ute som seksjonsleder i arkeologi ved kulturhistorisk museum. Du må ga doktorgrad i nordisk arkeologi. Det er ikke flust av denne type stillinger. 

Hva er den andre mastergraden du vurderer?

Anonymkode: b5f81...6a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kommer an på... litt utfordrende å få jobb, eller veldig vanskelig å få jobb? Om det er førstnevnte burde du absolutt gå for det!

Jeg tok selv en master i et fag jeg brant for, og jeg tror ikke jeg ville klart meg gjennom masterstudiene om jeg ikke var virkelig interessert i fagene. Men jeg fikk ikke jobb innen fagfeltet etterpå... Til slutt gav jeg opp og begynte å jobbe med noe helt annet. Jeg angrer ikke på studievalget, for det var noen supre år på masteren, men tror ikke jeg ville anbefalt det til andre, for det er drittøft og stå å ikke få jobb etterpå...

Anonymkode: fd5df...26a

Så kjedelig. Det er det jeg frykter skal skje. To kule år og etter det enten tilbake i samme jobb jeg hadde eller ingen jobb fordi jeg er overkvalifisert eller ikke kvalifisert til noe.

Skrevet

Det kommer helt an på hva du ønsker med utdanningen din. Tar du utdanningen fordi du ønsker mer kunnskap om historie, ta master i historie. Tar du utdanning for jobbmuligheter for fremtiden, bør du kanskje se i andre retninger. Men det er ingenting i veien for å ta et årsstudium eller en bachelor innenfor interessefeltet ditt, og så en master i noe allmennyttig senere. 

Anonymkode: 0c7af...67e

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men, og dette er et skikkelig dumt spørsmål, har du lyst til å være seksjonsleder? Passer det til personligheten din? For den jobben er sikkert ganske annerledes enn studiene. Og målet bør være en jobb du kan like? Hvis det ikke lar seg kombinere med faget du er glad i anbefaler jeg deg å velge en jobb du kan trives i, og heller bruke all fritiden på faget ditt.

Anonymkode: e935e...e51

Skrevet

Jeg ville tenkt nøye gjennom hvordan situasjonen din vil bli etter studiet. Om du har en master i kunsthistorie eller teoretisk fysikk for den slags skyld er det fint mulig å få jobb, men du må være forberedt på å søke en stund, ta vikariat, flytte på deg, og kanskje til slutt ende opp i din gamle jobb. Husk at et studium er to år, men du skal sannsynligvis jobbe i 40+ år. Vurder også om du kunne tenkt deg å bli lærer, fordi det er gjerne den "lette" utveien med slike utdanninger.

Selv hadde jeg akkuratt samme dilemma, og endte opp med å gå for jobbmulighetene (nettopp begynt på master). Kjenner at det er litt vondt at jeg ikke får dedikert meg til faget jeg brenner for, og dermed aldri får utviklet meg "fullt ut" innen faget, men jeg konkluderte med at jeg bryr meg for mye om jobbsikkerhet og lønn til å ta den sjansen. Vet også at det er mange som brenner seg på å gjøre jobb av hobbyen sin; det er ikke like gøy når man hele tiden må tenke økonomi, f.eks. kjempe om forskningsmidler eller hvordan man kan selge seg selv på et vanskelig arbeidsmarked.

Tenker å se om jeg kan få tatt master nr. 2 senere parallelt med jobb, og kanskje søke PhD etter det. Blir det ikke noe av an akademisk karriere, eller jeg rett og slett blir lei, har jeg alltid den "nyttige" utdanningen min å falle tilbake på.

Anonymkode: 362bc...b0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...