Gå til innhold

Å leve med herpes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme mann i 5 år. Helt ut av det blå smittet han meg med herpes:( Mest sannsynlig har han vært utro, men jeg lurer også på om det er noe sannsynlighet for at han har hatt viruset i kroppen i alle disse årene uten at det har blitt ett utbrudd? Lar det seg gjøre? Hvordan er det å leve med dette dritet? 

Min samboer har ikke hatt ett synlig utbrudd, men jeg ble altså smittet likevel. Har lest at  man er mest smittsom under utbrudd? Kan dere som lever med dette dele litt med meg? 

Anonymkode: 17d73...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan vet du at det er mannen din som har smittet deg og ikke at du har hatt viruset i kroppen i flere år uten utbrudd? 

Jeg ble smittet for noen år siden. Rett før jeg møtte nåværende kjæreste. Var ærlig med han om at jeg hadde det før vi lå sammen, vi unngikk samleie når jeg hadde utbrudd, men var ikke forsiktige nok og han ble smittet etter noen måneder. Antar at jeg var ekstra smittsom siden jeg nylig var smittet selv og hadde hyppige utbrudd (ca 1 gang i mnd). 

Nå har vi det begge og det er ikke noe vi tenker på, sjeldent vi har utbrudd. 

Anonymkode: 686d3...864

Skrevet

Har du noen andre grunner til å mistenke utroskap?

Anonymkode: 892d6...202

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at det er mannen din som har smittet deg og ikke at du har hatt viruset i kroppen i flere år uten utbrudd? 

Jeg ble smittet for noen år siden. Rett før jeg møtte nåværende kjæreste. Var ærlig med han om at jeg hadde det før vi lå sammen, vi unngikk samleie når jeg hadde utbrudd, men var ikke forsiktige nok og han ble smittet etter noen måneder. Antar at jeg var ekstra smittsom siden jeg nylig var smittet selv og hadde hyppige utbrudd (ca 1 gang i mnd). 

Nå har vi det begge og det er ikke noe vi tenker på, sjeldent vi har utbrudd. 

Anonymkode: 686d3...864

Jeg har ikke tatt blodprøve enda, men er ikke det veldig lite sannsynlig at jeg har hatt det uten å få utbrudd? Vi har jo hatt sex sammen i 5 år.. 
Takk for at du deler. Ts 

Skrevet

Jeg ble smittet av partner rundt tre år inn i forholdet. Jeg tror ikke utroskap, både på grunn av situasjonen og fordi han ble ikke dårlig, og de fleste blir veldig dårlig første utbrudd. Han hadde dessuten hatt det han trodde var et fukt/gnagsåraktig sår flere ganger opp gjennom livet, som han trodde kom ved fuktighet og gnagende søm ved trening. Han hadde ikke engang tenkt på at det var herpes, for det ser faktisk ikke ut som typisk herpes på ham. Jeg derimot får typisk hetpessår, og mye oftere enn ham. 

Skikkelig surt, og jeg innrømmer at jeg blir litt gretten på ham fremdeles når jeg får det, men ellers går livet videre. Vi lever sammen, dette var dumt, men vi har det begge to, og ja det påvirker ikke utover når jeg får utbrudd. Hans utbrudd er vedvarende veldig sjeldne og ikke særlig merkbare, så litt urettferdig akkurat det synes jeg, siden hans skyld at jeg fikk det. 😅

Anonymkode: 7cee7...f1f

Skrevet

Man blir vanligvis temmelig dårlig ved første utbrudd så han kan ha hatt det lenge uten å vite det. 

Om han nettopp har vært dårlig, ville jeg tenkt utroskap. Det betyr nemlig at han nettopp er smittet

Anonymkode: 15178...2b7

Skrevet

Med herpes kan man ikke anta at noen har vært utro.

Det kan gå mange år mellom hver fang man har ut rudd, og ikke minst «Genital herpesinfeksjon er ofte uten symptomer og mange vet derfor ikke at de er smittet med infeksjonen, sier Hilde Kløvstad, seniorrådgiver ved Folkehelseinstituttet.»

Anonymkode: 26b45...a07

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har hatt samme mann i 5 år. Helt ut av det blå smittet han meg med herpes:( Mest sannsynlig har han vært utro, men jeg lurer også på om det er noe sannsynlighet for at han har hatt viruset i kroppen i alle disse årene uten at det har blitt ett utbrudd? Lar det seg gjøre? Hvordan er det å leve med dette dritet? 

Min samboer har ikke hatt ett synlig utbrudd, men jeg ble altså smittet likevel. Har lest at  man er mest smittsom under utbrudd? Kan dere som lever med dette dele litt med meg? 

Har han innrømmet at han har vært utro, eller mistenker du bare det pga herpessmitten? For alt du vet, kan det være du som har gått med smitten i mange år uten å få utbrudd, ikke før nå. Det er det som er det skumle med herpes, man kan gå i årevis uten utbrudd. Noen har aldri utbrudd, kanskje bare ett i sitt liv, og ellers ikke. Mens andre har det fra tid til annen, kanskje en gang i måneden.

Ingen kan vite nå om det var han eller du som hadde herpes først.

Les svarene i tråden, så ser du. 

Jeg har aldri hatt noe som ser ut som herpesutbrudd, men for alt jeg vet kan jeg være smittet, men det ligger latent i kroppen og har gjort det hele mitt liv.

Anonymkode: 524d9...1c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor testet dere ikke? Kjønnsherpes påvises jo på blodprøve.

Minner meg om et vennepar hvor mannen ble dårlig og viste seg å ha hiv på åttende året. Nå hadde jo begge fått det da, så dama angret litt men det er tydeligvis for mye bry for mange å teste seg før ubeskyttet sex. 

Anonymkode: 9d87f...736

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt kjønnsherpes siden jeg var barn. Vet ikke hvor det kom fra da. Legen hadde en mistanke om smitte fra en med munnherpes under bleieskift, men kan være hva som helst. Jeg hadde flere utbrudd sent i tenårene og har litt arrdannelse etter sårene. Fikk en skikkelig tablettkur i 2009, (4 tablettkurer etter hverandre), ikke hatt utbrudd siden. Hatt to sexpartnere, smittet min første (tenårene, han visste om faren), men min ektemann har ikke merket noe til det enda. Lever helt som normalt og glemte faktisk å fortelle han jeg er gift med at jeg har det de første gangene vi lå sammen. Hadde vært utbruddsfri i 7-8 år da, så tenkte ikke på det. 

Anonymkode: d9a40...f6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...