Gå til innhold

Helt utslitt og ferdig når jeg kommer hjem fra jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Opplever tåfis lukt fra føttene, hodepine og er helt utmattet. Bare sovner med engang jeg kommer hjem. Hvordan endre rutinen?

Anonymkode: d1365...b4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør at jobben er så utmattende? Er den fysisk krevende? Stressende? Veldig travel? Kan du skifte jobb?

Anonymkode: a4483...2de

Skrevet

Det er relativt normalt. 

Hvordan du skal endre rutinen spørs nå helt på hvordan hverdagen din er det da. får du nok sovn`Spiser du riktig? Får du nok stimuli av hodet og kropp? Har du det bra mentalt generelt? Hvilke behov har du sosialt/alenetid? Får du oppfylt disse kravene? Osvosv.

Om alt er på plass, da er det jobben vi må se på.

Har du en jobb du liker? Er den fysisk eller psykisk krevende siden du er helt utmattet etter jobb? Er dette eventuelt noe du kan endre/tilpasse litt annerledes? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ny jobb eller har du hatt den lenge?

I ny jobb er det helt vanlig, men hvis du har det sånn over lang tid er det lurt å se på om du kan gjøre noen endringer.

Anonymkode: a41a9...711

Skrevet

Jeg har det også slik. Jeg er riktignok relativt ny i jobben, men har allerede fått så mye å gjøre at dagene går i ett sett... 

Anonymkode: 27797...866

• Hjerte 2
Skrevet

Men føler du deg utslitt fysisk eller psykisk?

Hvis fysisk: Har du et sunt kosthold? Får du nok søvn? Har du tatt blodprøver, for å utelukke vitaminmangler?  

Er du sliten når du våkner om morgenen, også? 

Tåfis-lukt, kan du lett fikse med skodeodorant, eller deodorant for føttene. Men hvis du plutselig har begynt å svette mer en vanlig, så ville jeg ha tatt det opp med lege, siden du er så sliten også.

Anonymkode: b3dd9...19f

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye søvn får du på nettene? De fleste trenger 6-8 t søvn per døgn. Hodepine kan lett komme av at du drikker for lite vann. Hvordan er kostholdet ditt? Utover dette så er det jovanlig å være trøtt når man drar fra jobb. Husker at jeg ofte sovnet på bussen på vei hjem fra jobb, eller tok meg en times ettermiddagsdupp før jeg fikk barn, mens nå kan jeg ikke unne meg den luksusen mer 😂

Anonymkode: 0f5cc...ac9

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt å være sliten etter jobb.  Men du må vel spise og betale leie, så da må du vel også jobbe? Du kan selvsagt finne en mindre krevende jobb, eventuelt studere mer for å bli mer attraktiv som jobbsøker.

Anonymkode: 23f7a...292

Skrevet

Hvis du ønsker råd, så bør du nesten komme med litt mer info. Vi kan jo ikke vite hvorfor du er sliten når vi ikke vet hva du jobber med…

Skrevet

Det er ganske normalt, ja. 

For meg ble det langt bedre under pandemien, da jeg fikk sitte på hjemmekontor. Jeg er introvert, og det var det å bli tvunget til å sitte i svært åpent landskap, masse mennesker rundt meg hele tiden, stå klint sammen med folk på bussen, osv, som slet meg ut aller mest. 

På hjemmekontor gjør jeg enda mer jobb, men blir mye mindre sliten. 

Så jeg har bedt om få sitte så mye som mulig hjemme nå etter pandemien, og er nå på hjemmekontor minst tre dager i uken :) Utrolig digg. 

Anonymkode: e72b3...7fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg sov alltid etter jobb da jeg hadde en veldig fysisk hard jobb. Sov til kvelden, så litt på tv og la meg igjen, så jobb, hjem og spise middag og sove igjen. 

Anonymkode: 05b35...d1e

• Hjerte 1
Skrevet

Har du mulighet for flexitid? Jeg fikk en bedre hverdag når jeg startet 07.00 og kunne gå hjem 14.30, enn å jobbe 08.00-15.30. Like mange timer, men den ekstra timen på morgenen fløy avgårde i motsetning til den siste timen frem til 15.30. 

Anonymkode: 2dc95...1dc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du mulighet for flexitid? Jeg fikk en bedre hverdag når jeg startet 07.00 og kunne gå hjem 14.30, enn å jobbe 08.00-15.30. Like mange timer, men den ekstra timen på morgenen fløy avgårde i motsetning til den siste timen frem til 15.30. 

Anonymkode: 2dc95...1dc

Jeg synes også det er mindre stressende å dra tidlig på jobb, for da er det ikke fulle busser, og jeg får være i fred og ro på kontoret. For meg hjelper det også om jeg legger inn en pause ila dagen, og helst gjør noe fysisk og får litt frisk luft. Jeg har ofte tatt en liten løpetur midt på dagen, og heller jobbet det inn igjen om kvelden (sparer da den kjekkeste biten til kveldsjobbing, så det ikke føles dritt å måtte jobbe da).

Anonymkode: e72b3...7fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det vanlig? Opplever tåfis lukt fra føttene, hodepine og er helt utmattet. Bare sovner med engang jeg kommer hjem. Hvordan endre rutinen?

Vært med lege, sjekket deg for diabetes feks.?

Anonymkode: 67aae...e98

Skrevet

Det er HELT normalt å være sliten etter åtte timer på jobb.

Problemet er først når man er så sliten at det påvirker alt annet.

Sørg for tilstrekkelig og god søvn. Brukbart kosthold som passer deg. Og nok fysisk aktivitet og en fornuftig god form.

Deretter er det lurt å se på tidstyver og energisluk i hverdagen. Enkle ting som å plassere ting du bruker ofte lett tilgjengelig, plassert der du bruker de, og de tingene som brukes sammen plassert sammen så effektiviserer du mye. For eksempel har man tannkost, tannkrem og håndsåpe på vasken på badet? Fordi det er der det brukes og tannkost/tannkrem brukes sammen. Men så er det plutselig mange som har søppelposer liggende langt unna søppelbøtta. Noe som gjør det litt mer ork å tømme søpla. Eller vaskemiddel til do liggende i boden. Jeg har vaskemiddel til do på badet og nye søppelposer liggende i bunnen i bøtta. Da blir det enkelt å bytte pose eller vaske toalettet. Som eksempler.

Man vil ikke oppleve å få et enormt overskudd av å ha vaskemiddel lett tilgjengelig men mange slike små eksempler kan gjøre de små hverdagslige tingene mindre kaotiske, mindre krevende og man får gradvis mindre heft med å få ting gjort. Og det betyr litt mer overskudd.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har en jobb som tar mer energi enn den gir må du faktisk trene jevnlig i tillegg. Det er det eneste som vil gi deg nok påfyll av energi.

Anonymkode: a6970...677

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har en jobb som tar mer energi enn den gir må du faktisk trene jevnlig i tillegg. Det er det eneste som vil gi deg nok påfyll av energi.

Anonymkode: a6970...677

Enig! Selv har jeg til tider veldig mye å gjøre både på jobb og privat, og da er det veldig viktig å trene. Jo mer slitsom jobb, dess mer viktig er det å trene. Sørg også for å ha en rolig stund hjemme før du legger deg, sånn at du blir avslappet og trøtt og får sove nok om natta

Skrevet

Ta en tur til lege å sjekk ut om du mangler vitaminer.  Det kan påvirke dagsformen mye

Anonymkode: 4983c...403

Skrevet

Har du dårlig psykisk helse? Jeg ville tatt en tur til lege. Det der er ikke normalt. Kanskje dere sammen kan finne gode løsninger for deg?

Anonymkode: 6cbc6...42e

Gjest løvenskonge
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde samme problemer, skrudde opp kaloriene mine med 600-800 kalorier, ren mat ris , kylling/ karbonade dei og brokkoli typ. Vitamin tilskudd  på jern, magnesium , omega 3 og b12. Nå sliter jeg med å lande etter jobb for mye energi😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...