Gå til innhold

Følelse av maur under huden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har (flere år) stadig en følelse av at det kryper noe under huden øverst ved ryggraden (ca 10-15 cm nedenfor nakken.) Ikke smertefullt, bare en følelse at noe «kravler» der, og varer kun noen minutter. Samme stedet hver gang. Hjelper ikke å klø der. Noen som opplever lignende?

Kan også legge til (sikkert ingen sammenheng) at jeg av og til føler en «nummenhet» i høyre ben og arm, benet er klart mest plagsomt. Dette kommer og går. (Har vært hos lege pga denne nummenhet, hun mente det var ulogisk da ingen nerver går til både arm og ben.) Er mye trøtt (har tatt prøver, alt fint) og nå føler jeg bena blir mer og mer kraftløse (skjelver i bena når jeg f.eks går ned en trapp.) Står og går hele dagen på jobb, så er ikke det at jeg ikke klarer, blir bare veldig sliten. Er ikke overvektig og går turer hver dag (pga hund).

Anonymkode: 76fc2...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har (flere år) stadig en følelse av at det kryper noe under huden øverst ved ryggraden (ca 10-15 cm nedenfor nakken.) Ikke smertefullt, bare en følelse at noe «kravler» der, og varer kun noen minutter. Samme stedet hver gang. Hjelper ikke å klø der. Noen som opplever lignende?

Kan også legge til (sikkert ingen sammenheng) at jeg av og til føler en «nummenhet» i høyre ben og arm, benet er klart mest plagsomt. Dette kommer og går. (Har vært hos lege pga denne nummenhet, hun mente det var ulogisk da ingen nerver går til både arm og ben.) Er mye trøtt (har tatt prøver, alt fint) og nå føler jeg bena blir mer og mer kraftløse (skjelver i bena når jeg f.eks går ned en trapp.) Står og går hele dagen på jobb, så er ikke det at jeg ikke klarer, blir bare veldig sliten. Er ikke overvektig og går turer hver dag (pga hund).

Det kalles parestesier og kan forekomme alle steder i kroppen. Jeg har ME og det er en sykdom som går mye utover nervesystemet. Jeg har det i hender, føtter, inne i munnen, leppene og i hodet. Det føles som maur kløe,, en bedøvelse som er i ferd med å gå ut eller en nummenhet.  Slike fornemmelser kan henge sammen med sykdom eller stress feks. Litt rart at lege ikke tar det mer på alvor mtp MS feks som også gir den type rare nevrologiske symptomer.

Anonymkode: c2d02...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dra tilbake til legen, be om utredning hos nevrolog. Nevn spesielt kraftløsheten i beina. Blir du ekstra slapp når det er varmt også?

Eller be om sykemelding først hvis du føler du holder på å møte veggen av utmattelse. Stress og utbrenthet gir mye rare symptomer.

Anonymkode: 6c0ba...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kalles parestesier og kan forekomme alle steder i kroppen. Jeg har ME og det er en sykdom som går mye utover nervesystemet. Jeg har det i hender, føtter, inne i munnen, leppene og i hodet. Det føles som maur kløe,, en bedøvelse som er i ferd med å gå ut eller en nummenhet.  Slike fornemmelser kan henge sammen med sykdom eller stress feks. Litt rart at lege ikke tar det mer på alvor mtp MS feks som også gir den type rare nevrologiske symptomer.

Anonymkode: c2d02...101

Jeg opplever også en prikkende følelse på lepper og (halve/høyre side)  ansiktet av og til.

Har nok tenkt at jeg sikkert har fibromyalgi (som alle andre) eller noe sånt, men det er det jo ikke noe å gjøre med uansett. (Har mye migrene, samt en hodepine i bakhodet, smerter i høyre skulder og høyre hofte.) Går nok litt for sjelden til lege, men nå er lista så lang, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, så da lar jeg heller være😅🙈

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dra tilbake til legen, be om utredning hos nevrolog. Nevn spesielt kraftløsheten i beina. Blir du ekstra slapp når det er varmt også?

Eller be om sykemelding først hvis du føler du holder på å møte veggen av utmattelse. Stress og utbrenthet gir mye rare symptomer.

Blir veldig sliten av varmen ja, var ikke plaget med det da jeg var yngre (er 40 nå). 
At jeg er i ferd med å møte veggen, kan godt være. Jeg føler meg rett og slett for sliten til å dra til legen. Kjenner at en prossess med nav har jeg ikke ork til. Har aldri vært sykemeldt mer enn 14 dager noen gang, og får ekstremt dårlig samvittighet ved fravær fra jobb. (Jobber i barnehage). Men kjenner at hverdagen er tung nå😔

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Blir veldig sliten av varmen ja, var ikke plaget med det da jeg var yngre (er 40 nå). 
At jeg er i ferd med å møte veggen, kan godt være. Jeg føler meg rett og slett for sliten til å dra til legen. Kjenner at en prossess med nav har jeg ikke ork til. Har aldri vært sykemeldt mer enn 14 dager noen gang, og får ekstremt dårlig samvittighet ved fravær fra jobb. (Jobber i barnehage). Men kjenner at hverdagen er tung nå😔

ts

Skjerpings, legetime gjør du i arbeidstiden, se på det som betalt fri der du kan puste med magen på venterommet.

Alt du kjenner på kan være bare stress og slitenhet. Og det kan være ms, som det fins mye bra behandling for og der effekten er best hvis behandlingen kommer i gang tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Dette kan også være begynnelsen på overgangsalder. Mange rare ting skjer med kroppen da. Er 47 og har slike rare prikkinger i ansiktet. Lege sa det kan være menopause som er i anmarsj. 

Anonymkode: 683d6...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...