Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at jeg eks ber klinikken informere sæddonor om at jeg er åpen for vennskapelig kontakt gjennom svangerskapet og barnets oppvekst. Er det helt uaktuelt at skjer? Selv med de som er åpen donor(vet at det kun betyr åpen for kontakt etter barnet fyller 18) men det kan jo hende at noen donorer er åpne for kontakt tidligere? Eller? Nå snakker jeg selvsagt om de som er single og ikke har annen familie. Ikke fordi man har et håp om å bli romantisk involvert med donor men muligens for å etablere et forhold til barnets opphav. Eller forutsetter det at donor distanserer seg fra det?

Anonymkode: b5274...d48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe av vitsen med sæddonasjon er at det er anonymt og helt uten forpliktelser. Hvis donor får et forhold til barnet og moren kan det oppstå spørsmål om samvær, bidrag etc. Det er uryddig.

Pga barnets rett til å få vite sitt opphav har barnet rett til å få vite identiteten til donor ved 16 eller 18 år. Dette er en rettighet barnet har, så moren kan ikke få vite dette på vegne av barnet.

Hvis du ønsker en åpen donor uten forpliktelser må du ordne det selv. Det finnes utstyr for hjemme-insemenering, der mannen ejakulerer i en skål og du injiserer sæden ved eggløsning. Dersom du ikke vil at faren skal ha plikter eller rettigheter må du lyve og si at du ikke vet hvem faren er.

Anonymkode: 52cb5...14c

• Liker 5
Skrevet

Om du gjør det i norge - selv fra internasjonal bank, får ikke du som foreldre vite hvem det er. Dette får kun barnet vite ved fylte år, og om barnet ønsker å dele med deg eller ikke er opp til barnet. 
Det er pliktig med åpen donor for donasjon i norge. Dette betyr oog ikke automatisk at donoren er interessert i å ha et forhold til barnet, kun at identiteten er åpen. 

Det er mulig det er andre regler om det gjøres i andre land, men det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 4200a...19a

Skrevet

Nei, det fungerer ikke slik. Selv om kun åpen donor er tillatt i Norge så får ikke du vite hvem donor er. Donor får heller ikke vite hvem barnet er. Det er kun barnet selv som har rett til å få den informasjonen (info om hvem donor er) ved fylte 15 år. 

Tror og du har misforstått hva "åpen donor" betyr. Det betyr ikke åpen for kontakt som du skriver. Men at donor har godtatt at hans personalia gjøres kjent for barnet når barnet er 15 år. 

De finnes mange homofile menn som gjerne vil bli far sammen med en enslig kvinne. Kunne det vært et alternativ for deg? Da får både du og barnet kontakt med biologisk far.

Anonymkode: 30ce2...262

• Liker 3
Skrevet

Har du noen gang tenk: «Ojj han kunne jeg aldri fått barn med», tenk om det er tilfellet nå. Synes det er svært risky og skulle bære frem en ukjent mann sitt barn. Men meg om det..

Anonymkode: 46f04...ab7

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

On 8/29/2022 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Si at jeg eks ber klinikken informere sæddonor om at jeg er åpen for vennskapelig kontakt gjennom svangerskapet og barnets oppvekst. Er det helt uaktuelt at skjer? Selv med de som er åpen donor(vet at det kun betyr åpen for kontakt etter barnet fyller 18) men det kan jo hende at noen donorer er åpne for kontakt tidligere? Eller? 

Anonymkode: b5274...d48

Hei, det spørs om klinikker tar imot slike henvendelser. Jeg har selv ikke erfaring med bruk av norsk donor her i Norge, ettersom jeg har reist til Danmark og brukt donor der. Men jeg vet om i alle fall to Cryosdonorer som ønsket å være tilgjengelig for de som hadde brukt han og som ønsket å ta kontakt tidligere enn når barnet selv får lov til å få kontaktinformasjonen gjennom sædbanken. NB de som kjøper donorsæd selv gjennom Cryos vet også akkurat hvilken donor de har brukt, det er ikke hemmelig som her i Norge. Så alle som har kjøpt av akkurat den donoren og som tilfeldigvis er medlemmer i akkurat Facebookgruppen for de som har donorbarn ved hjelp av danske sædbanker, har kunnet bli kjent med han. Og blant de donorene hos Cryos som skriver håndskrevne brev til de respektive foreldrene og/eller fremtidige barna, så er det flere av dem som har ytret entusiasme over å bli kontaktet i fremtiden, dersom barnet skulle ønske det.  Okke som, så har donor ingen juridiske forpliktelser overfor foreldrene eller barnet. Men det er ikke dermed sikkert at de ikke er interesserte i å bli kjent med donorbarn og deres familier rundt om. Igjen, jeg kan ikke snakke om norske forhold her, bare deler erfaringen min fra å velge dansk donor.

On 9/1/2022 at 1:52 PM, AnonymBruker said:

Tror og du har misforstått hva "åpen donor" betyr. Det betyr ikke åpen for kontakt som du skriver. Men at donor har godtatt at hans personalia gjøres kjent for barnet når barnet er 15 år. 

Anonymkode: 30ce2...262

Dette tror jeg ikke nødvendigvis er riktig. Cryos (verdens største spermbank, som bl.a. selger donorsæd til Norge) skriver på sine nettsider at "As an ID Release sperm donor, the donor child or children will be able to contact Cryos to receive identifying information about you when turning 18 years of age. This way, the children will have the opportunity to know more about their biological origins, which can feel comforting to some. It is of course up to you, which kind of contact you wish to engage in." (Kilde: Cryos sin webside) Sæddonorene til Cryos kan i alle fall selv velge å være anonyme (Non-ID-release) eller åpne, så de som ikke ønsker at fremtidige donorbarn skal kunne ta kontakt overhodet, velger nok heller å være anonyme - og de blir også gjort oppmerksomme på at i dagens samfunn med gentester etc så kan sædbanken bare garantere at ikke de deler ut informasjonen, men alle som donerer må være forberedt på at barnet selv kan finne frem til hvem donor er gjennom en gentest og litt "research" på egenhånd. Mens de som velger å være åpne donorer, tror jeg også vil være mer tilbøyelige til å svare på en e-post eller telefon, om det så er én gang og ikke igjen. Men der er nok donorene like forskjellige som alle oss andre, når det kommer til stykket.

Endret av Peony86
Presisering
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...