Gå til innhold

Barnløst bryllup - noe jeg ikke får til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei kjempegod venninne som jeg skal være forlover for når hun gifter seg neste år. Hun har to barn, det samme har jeg og mange andre par invitert til bryllup.

Hun har spesifisert i invitasjonen at det skal være barnløst bryllup. Dette inkluderer også hennes egne. Problemet mitt er at jeg ikke har muligheter til barnepass, i alle fall ikke til to. Mine foreldre er eldre, og orker kun å ta vår eldste (4 år) ettersom han sover hele natten. Min yngste (8 mnd) sover ikke godt hele natten enda, da hun er avhengig av melk og våkner 1-2 ganger. Svigerforeldre eller eks er ikke inni bildet.

Jeg har spurt om det er greit å ta med dattera mi, noe hun blankt avviste. Jeg må derfor avslå invitasjon og droppe bryllupet. Dette ble ikke godt mottatt av bruden og andre venninner. De mente jeg bør kunne klare å fikse barnepass, enten ved å leie inn eller spørre en annen venninne.

Jeg har ikke så stor vennekrets. De fleste jeg kjenner godt skal i bryllupet. Jeg vil ikke at noen mindre kjente skal passe jenta mi hele dagen, og utover natten. Jeg har heller ikke så god råd at jeg kan betale barnevakt.

Er jeg urimelig dersom jeg ikke drar i bryllupet?

Anonymkode: 5200f...cf2

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er venninnen din veldig urimelig. 

Anonymkode: 743f1...522

• Liker 20
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvis det er et år frem i tid så har gjerne den på 8 mnd begynt å sove natten igjennom også? 🤷‍♀️

• Liker 38
  • Nyttig 6
Skrevet

Selvfølgelig er du ikke urimelig. Dette er et valg som bruden (og brudgommen) har tatt, og det er helt utenfor din kontroll. Det er greit de ikke ønsker barn i bryllupet, men da må de også godta at ikke alle kan komme. Sånn er livet. Jeg hadde ikke gitt det så mye mer grubletid

Anonymkode: 0a195...788

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
Bingo Bongo skrev (Akkurat nå):

Hvis det er et år frem i tid så har gjerne den på 8 mnd begynt å sove natten igjennom også? 🤷‍♀️

Det er det jeg håper, men det virker som om hun er lik sin bror. Og da vil hun nok ikke sove natten gjennom før hun blir nærmere 2 år.

TS.

Anonymkode: 5200f...cf2

• Liker 1
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig når du velger å ikke dra.

Hun er ikke urimelig som velger barnefritt bryllup. 

Men hun er urimelig i det ikke blir "godt mottatt", særlig om hun også sladrer til venninner. 

Anonymkode: 81fb0...ab8

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde bryllupet vært nå, så hadde jeg syntes venninnen din var urimelig da man ikke forlater så små barn. Men om barnet ditt er nesten 2 år når bryllupet er så forstår jeg henne, da er det ikke en baby som stort sett sover, men et småbarn som krever mye mer enn bare mat og søvn. 

Kan du ikke avtale med henne at dere ser an situasjonen når det nærmer seg?

Anonymkode: 6a762...1d5

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har et snaut år på deg. Har ikke barna en far, noe slekt, ingen onkler, tanter på noen sider? Da bør du absolutt skaffe deg barnevakt andre steder, du vil jo trenge det, det er viktig med nettverk i en slik situasjon. Penger kan spares til dette når det er så lag tid til, fremmede kan bli godt kjente.

Anonymkode: f5593...8c9

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

Hennes ønsker er ikke verre enn dine, men ønskene deres er ikke kompatible.

Anonymkode: 9c57c...415

• Liker 9
Skrevet

Jeg blir nesten satt ut av hvor tafatte noen er. Spør i barnehagen om noen der kan være barnevakt. Helt sikkert en ung assistent som gjør det for litt betaling. 

• Liker 20
Skrevet

Jeg tenker at brudeparet har helt lov til å sette slike krav til deres dag, men da må de også forvente at noen ikke har anledning til å komme og akseptere dette. 

Hvis dette er en veldig god venninne av deg (antar jeg siden du skulle være forlover?) så ville jeg funnet en barnevakt for å kunne delta. Det finnes mange muligheter for å leie en profesjonell om du ikke har noen du kjenner som kan. 

Anonymkode: 0f744...0cf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

At hun er åtte måneder, ikke sover natta gjennom og er avhengig av melk nå er vel ikke så relevant hvis bryllupet ikke er før om et år? Her har du jo et hav av tid til å finne løsninger heller enn å ta alle sorger og krangler på forhånd. Om alt skulle feile, er hun urimelig som blir sur for at du må melde avbud, men at hun vil ha et barnefritt bryllup er et helt legitimt valg.  

• Liker 24
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes helt ærlig du virker både vrang og tafatt som allerede så langt fram i tid har bestemt at det ikke går. Hva med å leie inn en barnevakt som barna blir kjent med på forhånd? Der det finnes vilje finnes det muligheter… Forstår godt at hun vil ha barnefritt bryllup…

Anonymkode: cd3d1...850

• Liker 36
Skrevet

Hva med å ha barnevakt på dag og kveldstid, og komme hjem før det blir for sent? Du må vel ikke ha barnevakt hele natten? Om bryllupet er et stykke unna så kan du jo høre om dine foreldre kan være med å leie en hytte eller noe sammen med deg og barna hvor de kan være?

Jeg synes det er synd du velger å ta alle sorgene på forskudd. For alt du vet er det null problem med søvn om ett år for yngste barn, selv om det var et problem for eldste barnet. 

Jeg forstår at din venninne er skuffet, og mtp tidsperspektivet ditt så har du jo mulighet til å se på alternative løsninger her. Om det til slutt ender med å ikke løse seg, så har du hvertfall prøvd så godt du kunne.

• Liker 10
Skrevet (endret)
Bingo Bongo skrev (15 minutter siden):

Tja, er ganske vanlig med nattesurr lenge.

Uansett har ikke TS barnevakt 🤷‍♀️ De eldre foreldrene vet jo at det er ett år til og sier de ikke har kapasitet til begge.

Innleid barnevakt er da helt uaktuelt om man er oppegående forelder. Man setter ikke en snart 2åring med en ukjent person og drar bort. 

Hadde bedt venninna finne annen forlover fordi sjansen er stor for at man ikke kan komme, selv om man gjerne ønsker.

At hun vil ha det barnefritt skjønner jeg godt. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er bryllupet hele natta?

Du kan være med deler av bryllupet og dra hjem i tide for dine egne barn.

Selvfølgelig skal du prioritere dine egne barn. Din venninne er urimelig å kreve det ene etter det andre.

Jeg skal på bryllup i oktober og det er akkurat en helg hvor mannen er bortreist på jobbreise i utlandet. Det er også annonsert som barnefritt bryllup og jeg har gitt beskjed at jeg er der for vielse og middag, men ikke for festen etterpå. Så jeg kommer hjem kl.21 et sted og sover hjemme med barna. Har ordnet barnepass fram til da.

Men lar det seg ikke gjøre å ha barnepass deler av bryllupet, så dropper du bryllupet selvfølgelig.

• Liker 9
Skrevet

Tenker du søker etter ei jente/gutt på 14+ jeg som kan komme hjem til dere 1 dag eller to i uka for litt lek, hjelp etc... så får du en fast barnepasser fremover

• Liker 7
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Tja, er ganske vanlig med nattesurr lenge.

Uansett har ikke TS barnevakt 🤷‍♀️ 

Jeg har heller ikke barnevakt om et år, men jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg hadde klart å finne en i løpet av det neste året.

Det virker på meg som det er en del som sliter med å få barnevakt. Da må man ta tak i situasjonen. Hadde jeg hatt det problemet, ville jeg først ha sjekket med andre som har barn på samme alder. Det er godt mulig foreldrene til andre barn i barnehagen har samme problem, og da kan man hjelpe hverandre. Om man bytter på, blir det jo gratis også. Ellers vet jeg en del har brukt ansatte i barnehagen. Vi har faktisk gjort det selv en gang også. Helt perfekt. De kjenner barna godt. Koster litt, men ikke all verden (i alle fall ikke om du har et godt forhold til de).

• Liker 10
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg har heller ikke barnevakt om et år, men jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg hadde klart å finne en i løpet av det neste året.

Det virker på meg som det er en del som sliter med å få barnevakt. Da må man ta tak i situasjonen. Hadde jeg hatt det problemet, ville jeg først ha sjekket med andre som har barn på samme alder. Det er godt mulig foreldrene til andre barn i barnehagen har samme problem, og da kan man hjelpe hverandre. Om man bytter på, blir det jo gratis også. Ellers vet jeg en del har brukt ansatte i barnehagen. Vi har faktisk gjort det selv en gang også. Helt perfekt. De kjenner barna godt. Koster litt, men ikke all verden (i alle fall ikke om du har et godt forhold til de).

Ansatte i barnehager har som regel nok med jobben sin - og endel vil nok oppfatte det som uprofesjonelt om de får barnevaktforespørsler.

Men klart det kan dukke opp en magisk assistent, det hender jo. Men litt tidlig å få sikret det når ungen er 8 mnd og ikke begynt. 

Barn på 16-18 mnd har behov for rutiner, og jeg tenker man neppe kan belage seg på å få barnepass en full dag og kveld. De er for små.

Hadde det vært snakk om eldre barn som er tryggere på hverandre og kjenner til foreldrene er jo saken en annen. 

Det kan jo selvsagt ordne seg, men blir jo vanskelig å forskuttere som forlover. 

• Liker 5
Skrevet

Sikker på at det ikke finnes løsninger, TS? Da jeg var student, leide jeg hybel hos et utrolig hyggelig par. Da den ene datteren skulle gifte seg, hadde de ikke barnevakt for det yngste barnebarnet. Jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg å ha henne over natta, noe som var helt OK for meg. Den ungen må ha vært under ett år.

Husker jeg forsåvidt knapt nok sov om natta fordi jeg hele tiden følte jeg måtte sjekke om hun pustet (var ikke så vant med barn da kan man si…)

Her har du ett år på å finne en pålitelig person som du kan la bli kjent med barnet ditt

Anonymkode: 6cdbe...3ee

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...