AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 hjemme må vi vel selv få bestemme? Barnet vårt har mange venner, 5 stk hn leker fast med hjemme ( de er 9 i gjengen på skolen ), nå er det 2 til som gjerne vil leke med min både på skolen og hjemme, på skolen skal selvfølge lærerne få styre,men her hjemme så må vi nesten få bestemme, de 2 leker masse med hverandre og er veldig gode venner, de har også 2 til de leker mye med på skolen. Så hva tenker dere, må min leke med disse hjemme? hn fortrekker og leke med de faste og det er jo ingen som blir utestengt da de 2 har jo hverandre, min sier hn leker med de noen ganger på skolen, da læreren mener alle bør være venner, men er vel ikke helt slik det funker, hva tenker dere? Anonymkode: 9e148...b8d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Hvor gammel er han? Må de være hjemme? Går ikke barna ut og leker med de andre barna som er ute? Anonymkode: f20f4...2b0 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er han? Må de være hjemme? Går ikke barna ut og leker med de andre barna som er ute? Anonymkode: f20f4...2b0 de blir 9 i år. Jo min er mye ute Anonymkode: 9e148...b8d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Skolen kan ikke bestemme hvem barna skal være sammen med på fritiden. Men det kan bli et ganske stort sosialt press fra andre foreldre, med lekegrupper og denslags. Glad jeg vokste opp på en tid da det var lov å ha få, men gode venner, jeg til og med å leke for seg selv. Hadde blitt totalt utslitt om det ble skolegårdstilstander på fritiden, med ståk og støy og tvang om å være sammen med mobbere. Anonymkode: 8201f...e34 1 1 1
Vera Vinge Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skolen kan ikke bestemme hvem barna skal være sammen med på fritiden. Men det kan bli et ganske stort sosialt press fra andre foreldre, med lekegrupper og denslags. Glad jeg vokste opp på en tid da det var lov å ha få, men gode venner, jeg til og med å leke for seg selv. Hadde blitt totalt utslitt om det ble skolegårdstilstander på fritiden, med ståk og støy og tvang om å være sammen med mobbere. Anonymkode: 8201f...e34 Og jeg er glad jeg har barn i en tid hvor det virker som inkludering blir tatt mer på alvor. Ingen kan bestemme hvem barna skal leke med på fritiden, så klart, og jeg skjønner jo at det kan bli mange på besøk på en gang hvis man skal invitere alle samtidig. Men når de er 9 år, mener jeg likevel at foreldrene kan ta litt styring og i blant foreslå at barnet inviterer et barn som ikke har så mange å leke med feks. Jeg gjør det, og syns det er viktig. Men hver gang dette nevnes på KG, samt diskusjoner rundt bursdagsinvitasjoner, kommer alltid dette opp med at et mobbeoffer tvinges til å tilbringe tid med mobberen sin. Akkurat det kan man jo tenke flere ting om, alt fra at mer samvær vil være bra mtp mobbingen til at det bare blir mer mobbing. Men det er for meg ikke er argument for hvorfor de barna med få venner ikke skal inviteres hjem til andre barn eller at man skal arrangere vennegrupper slik at disse barna er med andre hjem i blant. 12 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Vera Vinge skrev (5 minutter siden): Og jeg er glad jeg har barn i en tid hvor det virker som inkludering blir tatt mer på alvor. Ingen kan bestemme hvem barna skal leke med på fritiden, så klart, og jeg skjønner jo at det kan bli mange på besøk på en gang hvis man skal invitere alle samtidig. Men når de er 9 år, mener jeg likevel at foreldrene kan ta litt styring og i blant foreslå at barnet inviterer et barn som ikke har så mange å leke med feks. Jeg gjør det, og syns det er viktig. Men hver gang dette nevnes på KG, samt diskusjoner rundt bursdagsinvitasjoner, kommer alltid dette opp med at et mobbeoffer tvinges til å tilbringe tid med mobberen sin. Akkurat det kan man jo tenke flere ting om, alt fra at mer samvær vil være bra mtp mobbingen til at det bare blir mer mobbing. Men det er for meg ikke er argument for hvorfor de barna med få venner ikke skal inviteres hjem til andre barn eller at man skal arrangere vennegrupper slik at disse barna er med andre hjem i blant. Takk for svar Ja er enig i mye av det du skriver,men tenker også at barn må få bestemme litt selv av hvem de leker med, det må være lov og si nei til noen. Anonymkode: 9e148...b8d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 Har læreren sagt at de må leke sammen hjemme? Anonymkode: 33378...a29
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har læreren sagt at de må leke sammen hjemme? Anonymkode: 33378...a29 Ja hn mente at alle skulle være sammens med de ønsket både på skolen og fritiden, dette sa hn i foreldre&barn samtalen Anonymkode: 9e148...b8d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja hn mente at alle skulle være sammens med de ønsket både på skolen og fritiden, dette sa hn i foreldre&barn samtalen Anonymkode: 9e148...b8d Lærer skal oppfordre til sånt, men det er ikke tvang. For noen funker det faktisk å høre sånt fra lærer. Det går opp et lys for noen foreldre, og de inviterer noen som barnet deres ikke har lekt så mye ned før. Andre klarer seg uten, og føler de ikke trenger å følge lærers oppfordring. Men vit at det er bare godt ment fra lærers side. Tenk om ingen lærere hadde oppfordret til sånt i det hele tatt. Anonymkode: 33378...a29 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 Barn finner hverandre selv, leker med den de vil Ikke press noen. Anonymkode: 187ff...4a8
GammelKaktus Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 På skolen så inkluderer man så mye man kan og på fritiden så må man få velge selv. Når det er sagt så går det jo an å oppmuntre barnet til å være med de andre og av og til siden de har så lyst til å treffes utenom skolen. Man prøver jo så godt man kan at alle får bli med av og til iallfall. Men man kan ikke tvinge disse barna på andre i fritiden, da vil jo barna ende opp med å mislike disse som blitt "tvunget" inn. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 Vera Vinge skrev (45 minutter siden): Og jeg er glad jeg har barn i en tid hvor det virker som inkludering blir tatt mer på alvor. Ingen kan bestemme hvem barna skal leke med på fritiden, så klart, og jeg skjønner jo at det kan bli mange på besøk på en gang hvis man skal invitere alle samtidig. Men når de er 9 år, mener jeg likevel at foreldrene kan ta litt styring og i blant foreslå at barnet inviterer et barn som ikke har så mange å leke med feks. Jeg gjør det, og syns det er viktig. Men hver gang dette nevnes på KG, samt diskusjoner rundt bursdagsinvitasjoner, kommer alltid dette opp med at et mobbeoffer tvinges til å tilbringe tid med mobberen sin. Akkurat det kan man jo tenke flere ting om, alt fra at mer samvær vil være bra mtp mobbingen til at det bare blir mer mobbing. Men det er for meg ikke er argument for hvorfor de barna med få venner ikke skal inviteres hjem til andre barn eller at man skal arrangere vennegrupper slik at disse barna er med andre hjem i blant. Ja dette er en unnskyldning som går igjen for at foreldrene skal rettferdiggjøre å fryse ut barna som er sosialt umodne, klønete og usikre. "Hen mobber mitt barn!!" Haha, særlig. Mobberne er så og si alltid de mest populære i klassen; Dronningen, Sportskongen osv. De som ikke inviteres eller lekes med er overhodet ikke disse populære barna, men de sosialt usiusik"taper"-barna som tusler hjem og sitter alene kveld etter kveld. Men det er jo en fin unnskyldning for foreldre å kalle disse barna for slemme mobbere, selvfølgelig. Anonymkode: 1d9d7...932 7 3
Luckiness Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 Hva hadde du tenkt om det var ditt barn som var med en til, 2 som pleide å henge sammen, men ikke fler? Kanskje skolen forsøker å hjelpe dem med å skaffe et større nettverk. Ikke at man må ha drøssevis med venner. Men hvis en stort sett bare er med en så har man lite å gå på hvis vennskapet på ulike måter skjærer seg. Alt fra uvennskap til at den ene flytter. Kanskje vet skolen mer enn dere andre vet. Kanskje strever disse 2 med å komme inn i gjengen med resten? Og står på utsiden og ser de andre samles i større grupper? Man skal selvsagt få ha grenser og ønsker selv for hvem man vil være med og når. Det kan ikke være slik at feks alle jentene fra en klasse må være sammen bare fordi man skal være med noen. Men så kommer det jo litt an på antallet. Er det 7 av 9 som skal finne på noe sammen en dag så er det forferdelig kjipt å være de 2 av 9 som bare hører andre prate om planene etter skolen/hva som skjedde dagen etter. Det er nok vanskelig å finne en balanse. Når barn er ute bør de som ønsker inkluderes mener jeg. Der er det ikke noe begrensninger med feks plass eller ønske om ro hjemme (fra foreldrenes side stort sett). Her bør det være et jevnt initiativ fra begge parter. Om en ikke spør om å finne på noe/spør andre ut så spør motparten gjerne sjeldnere. Samtidig som at motparten kan sørge for å dra i gang initiativet jevnlig for at flere skal føle seg inkludert. Hjemme er kanskje noe annet. En må få lov å sette grenser for seg selv og sine egne behov for vennskap. Men det forutser at ikke det er et fåtall som aldri inviteres til noen. Hvis det er tilfellet så bør disse inkluderes. Ikke alltid selvsagt. Men en og annen gang. Kanskje vokser det et sterkere vennskap som bonus? Eller kanskje bidrar man til økt trivsel og en god følelse for andre? Kanskje bidrar det til at de få som sjeldnere inviteres av andre får. økt selvfølelse og selvtillit slik de tør å ta initiativet selv eller får til å utvide nettverket sitt? 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 36 minutter siden, Luckiness said: Hva hadde du tenkt om det var ditt barn som var med en til, 2 som pleide å henge sammen, men ikke fler? Hadde tenkt at eplet ikke faller langt fra stammen, og at ikke alle ønsker store venneflokker. Anonymkode: 8201f...e34 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 Jeg skulle ønske at noen tenkte på mitt barn av og til, og oppfordret sine barn til å leke med han. Han har 2 nære venner og det er bra Men ble ensomt i sommer da begge var bortreist samtidig. Vi fulgte regelen med å invitere alle av samme kjønn i bursdag, helt til vi så at han bare fikk 4 invitasjoner tilbake. Da fikk han endelig slippe de store, kaotiske bursdagene med 22 gutter han ikke leker med. Anonymkode: 9e249...d99 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Skolen kan ikke bestemme hvem barna skal være sammen med på fritiden. Men det kan bli et ganske stort sosialt press fra andre foreldre, med lekegrupper og denslags. Glad jeg vokste opp på en tid da det var lov å ha få, men gode venner, jeg til og med å leke for seg selv. Hadde blitt totalt utslitt om det ble skolegårdstilstander på fritiden, med ståk og støy og tvang om å være sammen med mobbere. Anonymkode: 8201f...e34 Helt enig Anonymkode: 1636b...fda
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 50 minutter siden, Luckiness said: Hva hadde du tenkt om det var ditt barn som var med en til, 2 som pleide å henge sammen, men ikke fler? Kanskje skolen forsøker å hjelpe dem med å skaffe et større nettverk. Trenger man virkelig et stort nettverk når man er 9 år? Hadde skjønt det hvis de var 19 Anonymkode: 1636b...fda 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): da læreren mener alle bør være venner, men er vel ikke helt slik det funker, hva tenker dere? Anonymkode: 9e148...b8d Læreren får tenke hva hn vil. Fritiden bestemmer dere helt og holdent over. Læreren kan ikke diktere hva dere skal gjøre. Alle bør være venner ja... det er i utopia. Er læreren venner med alle?? Neppe... Ingen er venner med alle. Det der 'alle er venner med alle' er i verste fall medskydlig til at mange gåt mot egne ønsker for å tilfredstille alle andre. Ikke bra i det hele tatt. Respekter barna. Anonymkode: e56bd...003
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg skulle ønske at noen tenkte på mitt barn av og til, og oppfordret sine barn til å leke med han. Han har 2 nære venner og det er bra Men ble ensomt i sommer da begge var bortreist samtidig. Vi fulgte regelen med å invitere alle av samme kjønn i bursdag, helt til vi så at han bare fikk 4 invitasjoner tilbake. Da fikk han endelig slippe de store, kaotiske bursdagene med 22 gutter han ikke leker med. Anonymkode: 9e249...d99 Er dere flinke til å invitere forskjellige på fritida? Anonymkode: 723f0...0a0
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 Jeg skjønner virkelig ikke problemet med at de 2 også kan få være med på fritida. Anonymkode: 34bd8...fe4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå