AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Mener dere ungdommen må betale litt for å bo hjemme? Og isåfall, hvor mye? Jeg er alene og har ikke noe særlig god lønn. Ungdommen bor hos meg og jeg merker jo at det er dyrt å ha to «voksne» menn boende (minstemann går fortsatt på videregående så der er det jo selvfølgelig ikke aktuelt enda) Så hvordan ordne dette økonomisk? Anonymkode: 22798...2f9
Maestro Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Jeg betalte mens jeg enda bodde hjemme. 1500,- tror jeg. Alle søskene mine gjorde det, da ingen av oss har studert men hadde fast jobb. 😊 1
Gjest ti10 Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Ja, selvsagt skal ungdommen betale for å bo hjemme. Hvor mye kommer jo an på hvor mye han tjener. Du bør ikke la han bo hjemme uten å betale, det er rett og slett ikke slik voksenlivet fungerer, og det vet dere vel, både du og han. Nå kommer det jo an på hvor i landet du bor, men med prisstigninger på både strøm og mat går det fort med mange tusenlapper med en ekstra voksen i huset.
FunnyBoy123 Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Jeg hadde ikke latt ungene min betale meg for å bo hjemme uavhengig av situasjonen, det hadde blitt litt for dumt. Så lenge dem har en jobb og har en plan for fremtiden, skal dem slippe å betale meg for å bo hjemme hvor de er oppvokst.. Vet at folk har litt delte meninger om akkurat det. 5
MLy92 Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 FunnyBoy123 skrev (20 minutter siden): Jeg hadde ikke latt ungene min betale meg for å bo hjemme uavhengig av situasjonen, det hadde blitt litt for dumt. Så lenge dem har en jobb og har en plan for fremtiden, skal dem slippe å betale meg for å bo hjemme hvor de er oppvokst.. Vet at folk har litt delte meninger om akkurat det. Det er fin lærdom å betale for seg. Om ta ikke trenger pengene, så kan hun jo sette de på en konto, så kan ungdommen få pengene senere på i voksenlivet. Han trenger ikke vite det selvfølgelig 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Ingen bør kreve penger av barnet sitt om det står uten inntekt og bor hjemme. Det er derimot rimelig å be om en liten andel av lønnen til et barn med fast inntekt om det bor hjemme, spesielt om man har dårlig råd. Da gjelder det å forklare og være positivt innstilt. Du er fremdeles mamma, ingen kjip utleier som er barsk om munnen og streng i tonen. De fleste ungdommer skjønner såpass økonomi at de gladelig hjelper til uten behov for strenghet. Anonymkode: cb0ba...82f 1
AnonymousBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 (endret) Kommer litt an på hvor mye han må gjøre selv kontra om han skulle bodd alene kanskje. Gjør han lite, burde han vel kunne betale 2000-4000kr avhengig av utgiftene som faktisk går til å leie, bo, mat osv. Jeg selv er 18 år, og ville hatt dårlig samvittighet for mine foreldre om jeg skulle fått bodd gratis hos dem når jeg har jobb og er ferdig med vgs. Vi bor i et ganske stort hus selv om vi bor på et plan, men utgiftene er derfor store på strøm (spesielt nå), vedlikehold og plass. Ville tilbydd minst 2000kr og enda litt til hvis jeg skal sammenligne med å flytte ut (da blir det enda dyrere). Endret 29. august 2022 av AnonymousBruker
C-girl Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 (endret) Sønnen til samboer har friår og betaler 3000,- i husleie i mnd for å bo hjemme. Søsteren hans måtte betale hjemme hos mor da hun hadde friår. Endret 29. august 2022 av C-girl
Ulrikke Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 Jeg hadde tatt betalt av datteren vår hvis hun får seg jobb etter videregående, ja! Hva vi hadde brukt og hva vi hadde spart til henne vet jeg ikke, men hun hadde skullet få føle på at man ikke sitter igjen med all lønn til det man ønsker. Tror faktisk hun hadde ønsket å bidra også.... 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 Det hadde aldri vært aktuelt at en ungdom skulle ha fri og drive dank på min bekostning! Sånn fungerer ikke livet, det er en bjørnetjeneste. Og dersom han var i jobb hadde jeg stilt med hus og mat hjemme, men alt annet forbruk måtte han stå for selv. Men dette kommer an på foreldrenes økonomiske situasjon, hvor mye han tjener og hvor fornuftig han er med pengene sine, ville jeg tenke. Nå har mine heldigvis flytta hjemmefra etter videregående. (Savner dem, men ser det er sunt å bli selvstendig). Anonymkode: ac717...82b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 Hadde barn som hadde friår etter videregående, betalte ikke noe hjemme. Hun kostet ikke noe mer for oss det året hun jobbet kontra årene før med skole. Men vi hadde som krav at hun ikke brukte alle penger på tull, men sparte en del. Hun sparte 150 000 i fri året og det er gode penger nå når hun har startet studier Anonymkode: dbb5e...525
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 Husker jeg betalte 3000 kr i mnd for å bo hjemme. Disse pengene satte mamma på sparekonto og jeg fikk de tilbake da jeg flyttet ut og hadde da en buffer. Men de hadde råd til å ha meg boende hjemme da. Anonymkode: 07757...b50
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 Det kommer an på, synes jeg. Det er jo ikke gratis å bo for voksne. Skal pengene spares til bolig eller reise eller noe sånt hadde jeg kanskje latt det gå om jeg hadde god råd ellers. Det må være en veldig klar plan fra ungdommens side hva pengene skal brukes til iaf - og det er ikke tull og tøys og shopping altså! Anonymkode: cf072...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 Dersom det aller meste av penger ble spart til EK og satt i BSU så kunne jeg latt barnet bo gratis hjemme. Men hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg avtalt å dekke inn noe mat/strøm. Om h*n ønsket spare til reise så mnei. Da skulle jeg hatt ganske greit med inntekt/levestandard selv. Mannen min bodde hjemme gratis-ish i ett år. Mulig han betalte noe hjemme, men alt ble festet bort 😅🙃 Anonymkode: 42c14...63a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 Her hadde jeg tatt en månedsum av ungen, satt til side og gitt det til vedkommende når hn skal kjøpe egen bolig. At du har dårlig råd bør ikke være hns problem. Såppass burde man stille opp for barna sine, når man først skulle trykke de ut. Kanskje hn burde kjøpe inn (litt av) sin egen mat. Anonymkode: 8ad70...1a9
Antiviruset Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener dere ungdommen må betale litt for å bo hjemme? Og isåfall, hvor mye? Jeg er alene og har ikke noe særlig god lønn. Ungdommen bor hos meg og jeg merker jo at det er dyrt å ha to «voksne» menn boende (minstemann går fortsatt på videregående så der er det jo selvfølgelig ikke aktuelt enda) Så hvordan ordne dette økonomisk? Anonymkode: 22798...2f9 Når de er voksne altså passert 18 år bør de selvfølgelig betale for seg hjemme! Nesten uansett mener jeg, alt etter betalingsevne. La de bo hjemme gratis betyr en ting! Du syr puter under armene på de. Man må selvfølgelig starte "mykt" og la de betale etter evne, men etter hvert er det bare en ting som gjelder. De må betale det det koster at de bor hjemme! En brøk av alt det du har av utlegg delt på antall personer som er voksne i boenheten. Ellers vil de alltid komme tilbake når ting blir vanskelig til mor og far som NAV. Det er virkelig å gjøre de en bjørnetjeneste, tenk deg den tanken at dere faller ifra, hvordan skal de klare seg da ? Blås i seglene og la de komme seg ut i verden, med kjærlighet selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 Når min unge var lærling og bodde hjemme, var avtalen 2000 kr til oss (så vi kunne spart de for han) eller satt inn på BSU. Valgte da BSU. Anonymkode: 0457d...a92
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 Avhengig av inntekt synes jeg absolutt unge voksne i jobb og evt lære med god inntekt bør betale for seg. Da jeg hadde friår etter videregående betalte jeg ingen husleie, men betalte alle kjøretimene mine og lappen selv samt at jeg måtte vaske huset hver lørdag. Foreldrene mine hadde ikke behov for pengene, da de var 2. Og jeg jobbet som assistent i bhg på laveste lønnstrinn. Anonymkode: f9863...870
Gjest Dævendøtte Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mener dere ungdommen må betale litt for å bo hjemme? Og isåfall, hvor mye? Jeg er alene og har ikke noe særlig god lønn. Ungdommen bor hos meg og jeg merker jo at det er dyrt å ha to «voksne» menn boende (minstemann går fortsatt på videregående så der er det jo selvfølgelig ikke aktuelt enda) Så hvordan ordne dette økonomisk? Anonymkode: 22798...2f9 Synes helt klart at en over 18 år med jobb bør betale for seg hjemme. Og ikke minst bidra på andre måter i tillegg. Rett og slett lære seg voksenlivet. Og siden du har dårlig råd, bør pengene gå til mat og utgifter som går på ungdommen. Altså mat, mobil, klær osv. Pluss et lite bidrag til felles økonomi i huset. Jeg tenker en sum på 2000 kr er rimelig. Hadde du hatt god økonomi, ville jeg spart pengene for ungdommen. Men siden du ikke har det, hadde jeg latt pengene gå inn i husholdningen.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 Ungdom med heltidsjobb bør betale for å bo hjemme. Om foreldrene trenger pengene, er det en selvfølge, synes jeg, og om de ikke trenger pengene, kan de sette de av til sparing til egenkapital for ungdommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå