Wilmus Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Jeg har i sommer fastet 23:1 (omad) og gått ned 9 kg. Så ble jeg nyskjerrig på en type faste som florerer på youtube. Alternate day fasting (annenhver dag) - det sier seg jo egentlig selv hva det går ut på. Er et noen av dere fastere som har prøvd denne varianten? Jeg merker at jeg syns det er tungt nå i starten. (6. døgnet) Jeg har ikke mange kg igjen å ta av, så det kan være derfor, at det blir for aggressivt? fryser feks veldig selv når det er over 20 grader og føler meg generelt svak på fastedagene. men jeg tenkte jeg skulle gi det minst et par uker og se om jeg får av de siste kg.. Tips?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Høres ut som om du burde roe litt ned. Kanskje variere mer? Det er egentlig ikke lurt å kjøre 23:1 hver eneste dag over lengre tid. Pass på at du får i deg nok mat når du spiser! Anonymkode: e6cae...e0d
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Jeg tror kroppen din bare vil bli veldig, veldig forvirret av annenhver dag. Ville heller gått over til normal periodisk faste. Hva er planen din for når vekta er normal? Det bør du tenke på, for da skal du leve på et greit kosthold. Jeg gikk ned ved periodisk faste og å passe på porsjonene (si hva du vil, spiser du 3000 kcal det ene måltidet er det likevel for mye til å gå ned). Når jeg nådde målet økte jeg porsjonene, og etterhvert sluttet jeg med fasten og la til et kveldsmåltid. Har holdt vekta i ett år nå. Anonymkode: 43e83...60b 1
klarinetta Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 (endret) Om du er dame som får mensen, skal vi helst ikke faste på samme måte gjennom syklusen, det påvirker hormonene våre. F.eks progesteron som er et "roende" hormon. Jeg har gjort 5:2 i over 8 år, mem akkurat begynt å følge dr Mindy Pelz og delvis Dave Asprey, det fins nok mange fler, men disse formidler tydelig hvordan kvinner i syklus bør, og ikke bør, faste optimalt. Mål må være en jevn energitilgang ved å lære kroppen å benytte fett som energi når sukkerlagrene er tomme. Lærer kroppen dette, kan man unngå de store svingningene i sult, hormoner og humør. Om man ikke er veldig stor, er vektnedgang en bonus, etter at kropp, energi og humør føles lettere. Endret 30. august 2022 av klarinetta 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Faste er helt unødvendig, spis ren mat og tren styrke for vektnedgang🏋🏻 Anonymkode: c2c1f...38b
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Gå heller over til 2-3 måltider om dagen. Ha en lang nattfaste på 14-16timer. Høres ut som du lett blir påvirket av usunne trender, det er ikke bra for kroppen med 1 måltid om dagen. Så ikke rart du har gått ned i vekt, levestilen din er ikke bærekraftig. Anonymkode: 109d9...e60
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 les boka til Marit Kolby. Hun skriver en del om ulike varianter faste, med referanser videre, og går også gjennom en del av mytene omkring faste. Anonymkode: 29f23...594 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå