AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Jeg har jobbet i helsevesenet over ti år. De siste syv årene har jeg tatt en utdanning og jobbet med noe helt annet. Men siden jeg savnet å jobbe med mennesker, søkte jeg meg som ekstra hjelp på sykehjem. Og planen var kanskje sykepleien. Men.... Dette vil nok provosere mange og tilgi meg. Men dette er hva jeg har sett og som gjør meg veldig usikker på utdanning evt... - Sykepleiere på jobben er litt "dumme". De er liksom små skjefer uten å ha noe kompetanse innen ledelse. De fokuserer så sterkt på sin tittel og er så stolte at en lege er mye mer jordnær enn disse Sykepleiere. - Sykepleiere snakker om mye tull. Liksom lunsjen er dritt kjedelig og føler meg utenfor. Tema som opptar dem er... når kommer barnetrygden, hvor lei de er jobben sin, evt baksnakk en eller annen.. Osv... Si meg... er dette bare tilfelle på sykehjem? Jeg brenner for sykepleien som fag. Hvor man har fokus på det faglige. Hvor man verdsetter kvalitet. Lærer noe nytt. Ikke minst hvor pasienten er i fokus. Nå er jeg liksom den på avdelingene som steller, rydder og gjør det lille ekstra for pasientene... men dette har ført til at jeg ikke er en del av kollega gjengen.... Anonymkode: bc8a0...4e4 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har jobbet i helsevesenet over ti år. De siste syv årene har jeg tatt en utdanning og jobbet med noe helt annet. Men siden jeg savnet å jobbe med mennesker, søkte jeg meg som ekstra hjelp på sykehjem. Og planen var kanskje sykepleien. Men.... Dette vil nok provosere mange og tilgi meg. Men dette er hva jeg har sett og som gjør meg veldig usikker på utdanning evt... - Sykepleiere på jobben er litt "dumme". De er liksom små skjefer uten å ha noe kompetanse innen ledelse. De fokuserer så sterkt på sin tittel og er så stolte at en lege er mye mer jordnær enn disse Sykepleiere. - Sykepleiere snakker om mye tull. Liksom lunsjen er dritt kjedelig og føler meg utenfor. Tema som opptar dem er... når kommer barnetrygden, hvor lei de er jobben sin, evt baksnakk en eller annen.. Osv... Si meg... er dette bare tilfelle på sykehjem? Jeg brenner for sykepleien som fag. Hvor man har fokus på det faglige. Hvor man verdsetter kvalitet. Lærer noe nytt. Ikke minst hvor pasienten er i fokus. Nå er jeg liksom den på avdelingene som steller, rydder og gjør det lille ekstra for pasientene... men dette har ført til at jeg ikke er en del av kollega gjengen.... Anonymkode: bc8a0...4e4 Lunsj? Det er vel høyst uvanlig at sykepleiere på et sykehjem har tid til å sitte sammen og spise lunsj og skravle. Anonymkode: 588a6...bab 10
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Du liker ikke personligheten til sykepleierne du jobber med? Da kan du vel ta utdanningen og begynne å jobbe et annet sted. Lett det. En sykepleie får lett jobb. Anonymkode: 8e86f...946 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Du liker ikke personligheten til sykepleierne du jobber med? Da kan du vel ta utdanningen og begynne å jobbe et annet sted. Lett det. En sykepleie får lett jobb. Anonymkode: 8e86f...946 Jo, men dette er liksom mitt spørsmål her. Er det lav kvalitet blant ansatte bare på sykehjem og bedre andre steder? Jeg opplever eks. at pleie assistenter eller helsefagarbeiderer har mye høyere kvalitet enn sykepleiere på sykehjemmet. Kanskje det er mer faglig interessert på sykehuset:) Ang. at sykepleiere ikke har tid til å sette seg ned, vel... jo. Det sittes mye. Både her jeg jobber nå og der jeg jobbet for tidligere før jeg tok en annen utdanning. Anonymkode: bc8a0...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har jobbet i helsevesenet over ti år. De siste syv årene har jeg tatt en utdanning og jobbet med noe helt annet. Men siden jeg savnet å jobbe med mennesker, søkte jeg meg som ekstra hjelp på sykehjem. Og planen var kanskje sykepleien. Men.... Dette vil nok provosere mange og tilgi meg. Men dette er hva jeg har sett og som gjør meg veldig usikker på utdanning evt... - Sykepleiere på jobben er litt "dumme". De er liksom små skjefer uten å ha noe kompetanse innen ledelse. De fokuserer så sterkt på sin tittel og er så stolte at en lege er mye mer jordnær enn disse Sykepleiere. - Sykepleiere snakker om mye tull. Liksom lunsjen er dritt kjedelig og føler meg utenfor. Tema som opptar dem er... når kommer barnetrygden, hvor lei de er jobben sin, evt baksnakk en eller annen.. Osv... Si meg... er dette bare tilfelle på sykehjem? Jeg brenner for sykepleien som fag. Hvor man har fokus på det faglige. Hvor man verdsetter kvalitet. Lærer noe nytt. Ikke minst hvor pasienten er i fokus. Nå er jeg liksom den på avdelingene som steller, rydder og gjør det lille ekstra for pasientene... men dette har ført til at jeg ikke er en del av kollega gjengen.... Anonymkode: bc8a0...4e4 Det faglige? Du mener å tørke rumper? Anonymkode: c2e6c...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Det går mye i dumt tjatt og prat blant de ansatte på fødeavdelingen også. Samt kirurgisk. Anonymkode: ade6a...e9f 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 Har alle pause samtidig på et sykehjem? Hvordan får dere tid til det? Anonymkode: d7b9d...b4a 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det faglige? Du mener å tørke rumper? Anonymkode: c2e6c...3c3 😅 Det er vel en ganske liten del av sykepleiefaget! Anonymkode: 1e559...b0f 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det faglige? Du mener å tørke rumper? Anonymkode: c2e6c...3c3 Er det deg igjen🤦♀️ Anonymkode: 138dd...d68 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det faglige? Du mener å tørke rumper? Anonymkode: c2e6c...3c3 Ja, det å tørke rumpe er faktisk veldig viktig. Tenk deg at du er blitt gammel. Dine tarmer fungerer ikke som før. Du er senge liggende og i din rumpe siver det avføring. Siden du ikke klarer å tørke deg selv, må faktisk noen gjøre det for deg. Hvis vedkommende ikke tørker deg ordetlig- vil du bli sår. Etterhvert få ordetlig sår. Og når avføring kommer i såret kan du få alvorlige betegnelser og infeksjoner. Når jeg snakker om sår - så mener jeg slike hvor huden din rotner og det kan gå helt til skjelettet ditt. Så jo takk - se ned på meg. Men dette er faktisk en veldig viktig del av jobben. Hvem vet - kanskje en dag tørket jeg din rumpe. Anonymkode: bc8a0...4e4 17 4 7
BobbySocks Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det å tørke rumpe er faktisk veldig viktig. Tenk deg at du er blitt gammel. Dine tarmer fungerer ikke som før. Du er senge liggende og i din rumpe siver det avføring. Siden du ikke klarer å tørke deg selv, må faktisk noen gjøre det for deg. Hvis vedkommende ikke tørker deg ordetlig- vil du bli sår. Etterhvert få ordetlig sår. Og når avføring kommer i såret kan du få alvorlige betegnelser og infeksjoner. Når jeg snakker om sår - så mener jeg slike hvor huden din rotner og det kan gå helt til skjelettet ditt. Så jo takk - se ned på meg. Men dette er faktisk en veldig viktig del av jobben. Hvem vet - kanskje en dag tørket jeg din rumpe. Anonymkode: bc8a0...4e4 Og når det såret blir infisert kommer vedkommende til meg. Og da snakker vi virkelig om å berge liv. Så vask den rumpa! 1
Topsi Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 Jeg jobber på sykehjem og det er absolutt ikke sånn hos oss, vi har dyktige sykepleiere og helsefagarbeidere og det er et godt miljø 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 Det varierer nok fra arbeidsplass til arbeidsplass. Men mitt inntrykk er at de fleste sykepleiere er som deg, opptatt av faglig kvalitet, i hvertfall på sykehus. Men beklager å si det, men kanskje ikke de mest faglig engasjerte en del av de som jobber på sykehjem. Anonymkode: 54630...50e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 Jeg jobbet i hjemmesykepleien og DER var det mange damer i midten av livet som var lei av jobbem sin kan jeg fortelle deg 😛 vi snakker om himle med øynene når andre pratet, baksnakking av pasienter, ledelsen og andre kollegaer, og klikker. Var som å være tilbake på ungdomskolen 😛 og de hadde visst den verste jobben i verden, ja. Skjønner ikke hvorfor de ikke byttet jobb. Jeg takket for meg etter 2 år, selv om jeg elsket å jobbe med gamlingene ❤️ Anonymkode: 226bb...411 4 1 3
Knoot Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 Nå er ikke sykehjemmene de stedene hvor du får utøvd alt det sykepleiefaglige du lærer deg gjennom studiet. Du skulle ha prøvd å jobbe i hjemmesykepleien, der har du mye mer teknisk sykepleiefaglig fordi du møter brukere som kommer fra sykehuset i alle aldre som trenger hjelp til blant annet sårstell, ernæring, kreftomsorg osv. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 Du finner dårlige miljøer på sykehus også, særlig sengepost, men sykehjem er desidert verst. Jeg vil si det er regelen og ikke unntaket at sykehjem = drittmiljø og kamp om dronningtittelen. Jeg tror egentlig ingen, innerst inne, synes det er en kul jobb å skifte bleier og vaske rumpe. Men det er jo ikke lov å innrømme det, for da har du dårlige holdninger og er uegnet. Men den helt naturlige frustrasjonen som bygger seg opp i folk som går og vasker ræv i 20 år, den må ut. Det er som sagt ikke lov å si at man synes det er noe skikkelig dritt å skifte bleier, men det er derimot lov å være frekk mot kollegaer og lage kvalm. Anonymkode: 52014...437 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet i helsevesenet over ti år. De siste syv årene har jeg tatt en utdanning og jobbet med noe helt annet. Men siden jeg savnet å jobbe med mennesker, søkte jeg meg som ekstra hjelp på sykehjem. Og planen var kanskje sykepleien. Men.... Dette vil nok provosere mange og tilgi meg. Men dette er hva jeg har sett og som gjør meg veldig usikker på utdanning evt... - Sykepleiere på jobben er litt "dumme". De er liksom små skjefer uten å ha noe kompetanse innen ledelse. De fokuserer så sterkt på sin tittel og er så stolte at en lege er mye mer jordnær enn disse Sykepleiere. - Sykepleiere snakker om mye tull. Liksom lunsjen er dritt kjedelig og føler meg utenfor. Tema som opptar dem er... når kommer barnetrygden, hvor lei de er jobben sin, evt baksnakk en eller annen.. Osv... Si meg... er dette bare tilfelle på sykehjem? Jeg brenner for sykepleien som fag. Hvor man har fokus på det faglige. Hvor man verdsetter kvalitet. Lærer noe nytt. Ikke minst hvor pasienten er i fokus. Nå er jeg liksom den på avdelingene som steller, rydder og gjør det lille ekstra for pasientene... men dette har ført til at jeg ikke er en del av kollega gjengen.... Anonymkode: bc8a0...4e4 Dette er dessverre spot on! Sykepleierene er (stort sett) små «nessekonger» med ego på linje med Boris Johnsen. En god del av de mener og at de kan mer enn legene og burde ha bedre betalt legene. Om du har interesse for faglig utvikling og kvalitet ville jeg heller satset på å bli lege eller farmasøyt. Anonymkode: c8ddb...296 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 10 minutter siden, Knoot said: Nå er ikke sykehjemmene de stedene hvor du får utøvd alt det sykepleiefaglige du lærer deg gjennom studiet. Du skulle ha prøvd å jobbe i hjemmesykepleien, der har du mye mer teknisk sykepleiefaglig fordi du møter brukere som kommer fra sykehuset i alle aldre som trenger hjelp til blant annet sårstell, ernæring, kreftomsorg osv. Tusen takk for svaret 🙂 Skal faktisk på intervju hos hjemmesykepleien. Jeg har jobbet i hjemmesykepleien og stor trivdes. Trivdes med selvstendigheten som jobben har. Anonymkode: bc8a0...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er dessverre spot on! Sykepleierene er (stort sett) små «nessekonger» med ego på linje med Boris Johnsen. En god del av de mener og at de kan mer enn legene og burde ha bedre betalt legene. Om du har interesse for faglig utvikling og kvalitet ville jeg heller satset på å bli lege eller farmasøyt. Anonymkode: c8ddb...296 Flott og modig skrevet. Vurderer også bioingeniør 😉 Anonymkode: bc8a0...4e4
Topsi Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 Knoot skrev (11 minutter siden): Nå er ikke sykehjemmene de stedene hvor du får utøvd alt det sykepleiefaglige du lærer deg gjennom studiet. Du skulle ha prøvd å jobbe i hjemmesykepleien, der har du mye mer teknisk sykepleiefaglig fordi du møter brukere som kommer fra sykehuset i alle aldre som trenger hjelp til blant annet sårstell, ernæring, kreftomsorg osv. Jeg er til dels uenig. Ja, vi har ikke sondeernæring hos oss, ei heller smertepumper, selv om det kan komme. Men vi har pasienter som er avhengig av god observasjonskompetane fordi de er sårbare og tilstander kan utvikle seg fort. Vi har de grunnleggende behovene, du har relasjonene som er så viktig, omsorgen gjennom hele sykdomsforløpet og omsorgen i den siste fasen. Jeg bruker utrolig mye av det jeg lærte på studiet, selv om vi ikke nødvendigvis har alle de kule prosedyrene 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå