AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Min datter på 13 har mottatt stygge (ganske grusomme, faktisk) meldinger fra en gutt som er 1 år yngre. Jeg og moren til gutten ble enige om å møtes med ungene, for å komme til bunns i dette her. Nå nekter min datter, hun vil overhode ikke ha noe med han å gjøre, og iallefall ikke dra hjem til han. Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 25b6f...f8b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Du skal drasse med deg ungen din hjem til han som trakasserer henne??? Altså, hvor tåpelig er det mulig å bli. Du og mora til denne møkkaungen skal selvfølgelig fikse opp i dette. Og din datter skal slippe. Anonymkode: e2a92...01c 15 1 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min datter på 13 har mottatt stygge (ganske grusomme, faktisk) meldinger fra en gutt som er 1 år yngre. Jeg og moren til gutten ble enige om å møtes med ungene, for å komme til bunns i dette her. Nå nekter min datter, hun vil overhode ikke ha noe med han å gjøre, og iallefall ikke dra hjem til han. Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 25b6f...f8b Dette er såpass alvorlig at jeg hadde syntes det var greit at man møttes og fikk en slutt på slike ting, samt en forklaring. Skjønner at jenta synes det er ubehagelig, samtidig er det ikke hun som har gjort noe galt? Dere kan møtes hos dere om hun synes det er bedre. Men forklar at det er ikke hun som skal føle å ha gjort noe, men at det er nødvendig for å få en slutt på slike hendelser før det eskalerer, og at hun uke trenger å ta seg nær av disse meldingene fordi at enkelte barn reflekterer lite over det de skriver og måten de er på, og at de trenger å høre at det ikke er greit. Anonymkode: 7e9a5...1ac
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er såpass alvorlig at jeg hadde syntes det var greit at man møttes og fikk en slutt på slike ting, samt en forklaring. Skjønner at jenta synes det er ubehagelig, samtidig er det ikke hun som har gjort noe galt? Dere kan møtes hos dere om hun synes det er bedre. Men forklar at det er ikke hun som skal føle å ha gjort noe, men at det er nødvendig for å få en slutt på slike hendelser før det eskalerer, og at hun uke trenger å ta seg nær av disse meldingene fordi at enkelte barn reflekterer lite over det de skriver og måten de er på, og at de trenger å høre at det ikke er greit. Anonymkode: 7e9a5...1ac Jeg har forklart alt dette her, men hun nekter. Meldingene er av en sånn art, at jeg forstår henne også. Likevel hadde det vært nyttig å høre saken fra begges sider. Ts Anonymkode: 25b6f...f8b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min datter på 13 har mottatt stygge (ganske grusomme, faktisk) meldinger fra en gutt som er 1 år yngre. Jeg og moren til gutten ble enige om å møtes med ungene, for å komme til bunns i dette her. Nå nekter min datter, hun vil overhode ikke ha noe med han å gjøre, og iallefall ikke dra hjem til han. Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 25b6f...f8b Du drar og treffer dem. Uten barnet. Så hører dere hans versjon og snakker med han om trakassering og mobbing. Dere behøver ikke hennes. Meldingene har dere jo. Uavhengig av hva hun kan ha gjort er det han gjør ikke ok. Og du kan jo uansett få hennes versjon før du går. Men, du, ts? Før du går: 1. få med deg noen. Alltid, alltid ha et vitne. Ikke et barn - en voksen. 2. skru mobilen på opptak av tale før du går inn i huset. Ha mobilen i hånden under samtalen. 3. ha en plan for å forlate situasjonen om den skal eskalere. Et barn på 12 som utagerer mot andre barn har lært dette hjemme. Ha en konkret plan for at moren eller faren til dette barnet er farlige. 4. endre sted for møtet til et offentlig sted. Lån et kontor på skolen eller et klasserom. Ikke dra hjem til ukjente. Da er de på hjemmebane. Og du er i fare. Anonymkode: edfa8...d09 6 7
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Man skal aldri tvinge «ovegriper» og offer til å møtes på denne måten, da legger man til grunn at «konflikten» er jevnbyrdig. Ville du likt det om det var noen som utsatte deg for trakassering? I mobbesaker frarådes dette sterkt. Møt moren, og ev det andre barnet, alene, uten din datter. Anonymkode: 3c490...263 7 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du drar og treffer dem. Uten barnet. Så hører dere hans versjon og snakker med han om trakassering og mobbing. Dere behøver ikke hennes. Meldingene har dere jo. Uavhengig av hva hun kan ha gjort er det han gjør ikke ok. Og du kan jo uansett få hennes versjon før du går. Men, du, ts? Før du går: 1. få med deg noen. Alltid, alltid ha et vitne. Ikke et barn - en voksen. 2. skru mobilen på opptak av tale før du går inn i huset. Ha mobilen i hånden under samtalen. 3. ha en plan for å forlate situasjonen om den skal eskalere. Et barn på 12 som utagerer mot andre barn har lært dette hjemme. Ha en konkret plan for at moren eller faren til dette barnet er farlige. 4. endre sted for møtet til et offentlig sted. Lån et kontor på skolen eller et klasserom. Ikke dra hjem til ukjente. Da er de på hjemmebane. Og du er i fare. Anonymkode: edfa8...d09 Wow, snakk om å skyte spurv med kanoner. Er du ikke riktig vel bevart? Anonymkode: 999d1...706 7 1
Gjest fransine Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har forklart alt dette her, men hun nekter. Meldingene er av en sånn art, at jeg forstår henne også. Likevel hadde det vært nyttig å høre saken fra begges sider. Ts Anonymkode: 25b6f...f8b Du kan fint få høre saken fra den andre siden hvis du møter mora og gutten. Dattera di trenger ikke være med.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 Om han har sendt ting som faktisk er så alvorlig som du skriver her så tenker jeg det er helt greit at hun slipper å bli med. Du har sannsynligvis fått fakta på bordet fra henne om hva gutten har skrevet osv. så kan du diskutere med hans familie hva som burde gjøres videre. En som blir mobbet/trakassert burde ikke bli tvunget til å møte den som har mobbet/trakassert hen. Anonymkode: 21e67...7c6
Hallo12345 Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Min datter på 13 har mottatt stygge (ganske grusomme, faktisk) meldinger fra en gutt som er 1 år yngre. Jeg og moren til gutten ble enige om å møtes med ungene, for å komme til bunns i dette her. Nå nekter min datter, hun vil overhode ikke ha noe med han å gjøre, og iallefall ikke dra hjem til han. Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 25b6f...f8b Hvorfor skal du ta med deg dattera di til noen som er stygg med henne? Nei vet du hva. Du, mora til den lille dritten, og dritten, dere skal møtes og dere skal fikse! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 Jeg lot henne slippe. Da fikk jeg beskjed fra guttens mor at han også måtte slippe, for det ble ikke rett hvis kun han måtte stille. Ts Anonymkode: 25b6f...f8b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg lot henne slippe. Da fikk jeg beskjed fra guttens mor at han også måtte slippe, for det ble ikke rett hvis kun han måtte stille. Ts Anonymkode: 25b6f...f8b What??? Det hadde jeg aldri akseptert! Urovekkende av denne mora. Jeg hadde kontaktet læreren dersom du ikke får snakket med denne drittungen. Anonymkode: 68b65...3cc 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: What??? Det hadde jeg aldri akseptert! Urovekkende av denne mora. Jeg hadde kontaktet læreren dersom du ikke får snakket med denne drittungen. Anonymkode: 68b65...3cc Lol. Hva skal læreren gjøre med dette? Ta en alvorsprat med mora? Anonymkode: 18944...bd9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 Har mor til gutten sett tekstmeldingene din datter fikk? kanskje dere foreldre kan prate først, uten barna? Anonymkode: 718bc...e66 3
Sensi Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har mor til gutten sett tekstmeldingene din datter fikk? kanskje dere foreldre kan prate først, uten barna? Anonymkode: 718bc...e66 Ja. Dere foreldre kan prate først. Kan hende det er nok gitt dette kun har skjedd en gang. Tenker det er viktig å ikke hause ting for mye opp. Det er allerede blitt styr.
Gjest Chroma Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 Er det veldig grovt og gjentakende kan du anmelde det.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har forklart alt dette her, men hun nekter. Meldingene er av en sånn art, at jeg forstår henne også. Likevel hadde det vært nyttig å høre saken fra begges sider. Ts Anonymkode: 25b6f...f8b Så hva handler disse meldingene om? Har dattera di gjort noe selv? Hvor alvorlig kan det være når de er så unge? Skjønner barn kan si mye dritt, men de tenker jo ikke lenger.. Anonymkode: 7e9a5...1ac
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hva handler disse meldingene om? Har dattera di gjort noe selv? Hvor alvorlig kan det være når de er så unge? Skjønner barn kan si mye dritt, men de tenker jo ikke lenger.. Anonymkode: 7e9a5...1ac Derfor de voksne skal fortelle de at sånne ting ikke er greit så de tenker lenger neste gang? Det kalles oppdragelse og konsekvenser. Anonymkode: 21e67...7c6
anon01 Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 Jeg tenker som så at det riktige er at alle er tilstedet. Barn og foreldre. Barna må også forstå at man må stå i vanskelige situasjoner, og nå er det dere som voksene som skal veilede og vise hvordan man tar tak i det som er ubehagelige situasjoner. Jeg forstår at det er svært ubehagelig for din datter, men prat om det. Hva skal komme ut av at hun ikke møter opp? at gutten får høre fra deg at dette gjør vondt for din datter? Hvilke refleksjoner har hun på det? Tror det kan være bra, tross at det er ubehagelig, at begge barna er der. Reflektere over meldingene som er sendt, hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Derfor de voksne skal fortelle de at sånne ting ikke er greit så de tenker lenger neste gang? Det kalles oppdragelse og konsekvenser. Anonymkode: 21e67...7c6 Eh, ja. Har jeg skrevet noe annet? Anonymkode: 7e9a5...1ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå