Gå til innhold

Hundeskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 6 år som er livredd hunder og jeg har funnet ut at vi må prøve å bli kvitt skrekken hennes. Har prøvd at vi sammen skal nærme oss en kjent hund, men hun klarer ikke.

Noen som vet hvem vi kan ta kontakt med for å få hjelp (i Stavanger/Sandnes området)???

God helg alle sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var også livredd for hunder da jeg var på den alderen, av den enkle grunn at en hund hadde bitt meg i det ene benet og en arm.

Jeg kan huske første gangen jeg merket at frykten begynte å forsvinne. Jeg og moren min var hos bestemor og bestefar, og tidlig på morgen åpnet noen døren til rommet jeg lå på og inn kom en liten søt valp. Jeg var faktisk redd med en gang da og, men etterhvert så begnyte frykten å bli mindre. Hvem kan vel være redd for noe så nydelig?

Det tok meg mange år før jeg sluttet helt å være redd for hunder, jeg er fortsatt ikke så veldig høy i hatten hvis det er en løs hund i nærheten som ikke ser veldig hyggelig ut... men hvem er vel det? (jeg er vel kanskje litt reddere enn andre)

Forsåvidt er det bra at barn er litt redde for hunder så de ikke går bort til hunder de kjenner uten at noen sier det er greit, for hvem vet hva spom kan skje?

Til slutt må jeg legge til at jeg nå har vært matmor til 9 valper og er kommet inn i en familie som har flere hunder, og disse er verdenst beste dyr. Den dagen de forsvinner blir meget trist.

Vet jeg ikke svarte direkte på spørsmålet ditt nå, men jeg ville henvendt meg til helsetjenesten i kommunen for videre råd hadde jeg vært deg. Skulle tro de må ha en slags oversikt over slike hjelpetiltak.

Lykke til!

Skrevet

Her er enda ei som var redd for STORE hunder i den alderen. Mitt råd er å fortelle jenta om hvordan hun skal nærme seg en hund, hvordan hunden tenker osv. Kjøp gjerne ei hundebok hvis du ikke vet så mye om hunder selv.

Gjest hundemor
Skrevet

Et vanlig problem. jeg har stor hund og desto verre for de som er redd. Hunden er sosial og vil gjerne hilse på alle. han blir jo enda mere nysgjerrig når de ikke hilser pga redsel.

Vi har prøvd å sitte med hunden i bånd. Hunden er rolig og vi holder den. Så får barnet/voksen nærmes seg den. Litt nærmere for hver gang. Noen ganger da det har gått bra har spes barn fått hundegodt som den kan få gi hunden.

Det beste er jo om det kan være en hund som barnet har fulgt fra valp til voksen.

jeg vil råde deg til å begynne med en liten hund. Er det noen i nabolaget som har en, så ta kontakt.

Desverre for vår del med stor hund, så er det voksne som er så redd at det er de som bestemmer at hunden er farlig.

kansje ta med barnet på hundeutstilling?

Møt opp når det er valpe/hundetrening en plass. Stå på sidelinjen med barnet å se på.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal du tvinge jenta til å konfrontere noe hun er redd for? Du plager jo bare ungen på det viset.

Skrevet
Hvorfor i all verden skal du tvinge jenta til å konfrontere noe hun er redd for? Du plager jo bare ungen på det viset.

La oss si at denne jenta bor i et område hvor det er mye hunder, og denne skrekken kan skape så store begrensninger for henne, at det påvirker hverdagen hennes, ville det ikke da være lurt å prøve å få (delvis) bukt med denne skrekken...

I alle fall, trådstarter, det jeg vil si er at i mange tilfeller kan barn som er litt redd for hunder, synes at valper er så morsomme, helt til de begynner å hoppe og bite og skal leke... Barn har lett for å hyle, opp med armer og løpe litt rundt når de blir redde, jippi sier valpen da, dette mennesket vil faktisk leke med meg... Så...

Det jeg kan anbefale er en godt voksen, rolig hund, som er vant til barn, som ikke peser på, men som bare er der. Barnet får da muligheten til å nærme seg dyret, på sine premisser.

Ellers kan du ta kontakt med lokale hundemiljøer og forhøre deg der.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med den lokale hundeklubben og forhørt meg om muligheten for å få komme på en trening e.l. hvor det er stabile og vennlige hunder.

Lykke til, hold oss gjerne oppdatert :)

Skrevet

Jeg var redd alle dyr da jeg var på den alderen.

Mus,fugler,katter,ja,alle dyr rett og slett.

En dag kom min far hjem med en liten puddel.

Den var i presag til min bursdag.

Det gikk noen dager da mine foreldre måtte bære meg rundt i hele huset. Turte ikke gå på gulvet. Men det kom seg veldig,og nå er jeg en skikkelig dyre elsker. Self skeptisk til store hunder jeg ikke kjenner osv,men nå har vi en rottis,og finnes ikke redd. Vurderer også å få oss en boxer om vi får et større hus!

*forvirret*

Skrevet

Hmmm, tvinger jo ikke ungene til å gjøre ting de ikke vil uten en grunn da... :frustrert: Grunnen til at jeg vil "tvinge" henne er at jeg er redd hun vil skade seg blandt annet i trafikken. Hun har ikke kontroll over sine handlinger når det kommer en hund. Det hele har forverret seg i det siste, og nå tør hun ikke gå ut alene lenger. Så derfor så!!!!

Ellers vil jeg takke for flere gode forslag - tror jeg skal ta kontakt med en lokal hundeklubb jeg. Noe må jo kunne hjelpe henne. Skal gi tilbakemelding hvordan det går.

Skrevet

Jeg kan fortelle hva mine foreldre gjorde med meg da jeg var seks år.

Litt forhistorie: Jeg bodde i Oslo og når jeg så en hund på fortauet laaaangt borte, så holdt jeg på å løpe ut i veien. Ergo var mor livredd jeg skulle bli overkjørt;-)

I nærheten av hytta var det noen som hadde en rolig Schæfervalp.

Denne fikk vi låne opp på hytta en hel dag.

Ble vant til at den var rundt meg og det hjalp. Dagen etter matet jeg henne med smultringer og så var redselen over for mitt vedkommende.

Er det mulig for dere å møte en rolig hund?

Hvis dere bor i Oslo/ Bærum, hjelper jeg gjerne til. Frøkna mi er fin å trene seg på:-)

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Hei!

Ta kontakt med trikanten hundesenter, og hør om hun som driver der kan hjelpe deg :9 Hun skal visst være kjempeflink! Gå inn på Trikanten.no, hun holder til på Orre utenfor Sandnes.

Lykke til:)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Er det ikke nokså normalt å ønske å kvitte seg med fobiene sine? Hundeskrekk, flyskrekk, klaustrofobi osv kan være nokså plagsomt i dagliglivet, og å bli kvitt det krever en viss grad av konfrontasjon, desverre. Og når det gjelder barn så er det en del av foreldreoppgaven å ta slike avgjørelser for dem.

Skrevet
Er det ikke nokså normalt å ønske å kvitte seg med fobiene sine? Hundeskrekk, flyskrekk, klaustrofobi osv kan være nokså plagsomt i dagliglivet, og å bli kvitt det krever en viss grad av konfrontasjon, desverre. Og når det gjelder barn så er det en del av foreldreoppgaven å ta slike avgjørelser for dem.

Er du sikker på at det ikke blir verre for jenta ved å bli tvunget til å møte hunder da?

Skrevet
Er du sikker på at det ikke blir verre for jenta ved å bli tvunget til å møte hunder da?

Det er nok ikke snakk om å tvinge jenta til å møte hunder, men fobier blir jo ofte behandlet nettopp ved å tilnærme seg problemet veldig gradvis og forsiktig.

Synes det høres veldig fornuftig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...