Gå til innhold

Hva gjør dere for å kontrollere "romantiske" følelser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Følelser eksisterer ikke i et vakuum og det finnes teknikker for å påvirke sitt eget følelsesliv. Hvorfor kan vi ønske å bruke slike teknikker? To eksempler hvis man er i et forhold.

- Man ønsker å ikke få følelser for en annen enn sin partner

- Man ønsker å bevare følelser for sin partner

Noen teknikker som kan brukes:

- Velg situasjoner som man går inn. Det kan være både fysisk og for eksempel på sosiale medier.

- Modifisere situasjoner. 

- Distraksjon, alternativt forsterkning 

- Kognitivt skifte. Som eksempel kan være hvis man ønsker å avslutte romantiske følelser, vil være å tenke aktivt på negative sider ved personen som potensiel kjæreste.

- Modulering av emosjonell respons. Som da avhengig av formålet kan modelleres ulike veier.

Et eksempel på en metode jeg bruker meget bevist er modifisering av situasjoner med kvinner som ikke er min kone. Som for eksempel ikke bruke språk eller emojer som potensielt kan tolkes feil ved kommunikasjon på sosiale medier. Andre veien bruker jeg å skape situasjoner med min kone der vi kommer å le og ha det gøy sammen, og ha et fristed fra hverdagslivet.

Men tror jeg til tider bruker de fleste av metodene. Prøver å bli flinkere på kognitivt skifte hvis det er noe som jeg opplever som negativt fra min kjære, ved å aktivt tenke på, og fokusere på alt fint med henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi merker ganske lett når gifte menn blir sinte på oss fordi vi er attraktive og/eller styrer med masse greier. Bare pass på at det ikke blir uprofesjonelt på jobb.

Ps. Du prater om følelser som en mekaniker. 

Anonymkode: 46fc0...b0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ps. Du prater om følelser som en mekaniker. 

Han prater jo ikke om det. Dette er jo bare en oppramsing fra en bok. 

Anonymkode: b9367...a40

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han prater jo ikke om det. Dette er jo bare en oppramsing fra en bok. 

Hvilken bok da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvilken bok da? 

Sikkert «hvordan forstå kvinnen» 

Anonymkode: 84a6c...9df

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sikkert «hvordan forstå kvinnen» 

Anonymkode: 84a6c...9df

Første bind av ∞ 🙃🤪

Anonymkode: e5731...ccc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken bok da? 

Har ikke studert psykologi, men det der må jo være tidlig pensum? 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Følelser eksisterer ikke i et vakuum og det finnes teknikker for å påvirke sitt eget følelsesliv. Hvorfor kan vi ønske å bruke slike teknikker? To eksempler hvis man er i et forhold.

- Man ønsker å ikke få følelser for en annen enn sin partner

- Man ønsker å bevare følelser for sin partner

Det kalles den frie vilje! Vanskelig for yngre mennesker som ikke har livserfaring. De tror at "gresset er grønnere" på andre siden, og må ofte erfare at slik er det ofte ikke.

Ikke oppsøke situasjoner der du blir fristet, bevare følelsene for din partner ved faktisk å engasjere deg og vise oppmerksomhet.  Gjør du ikke dette? Da varer ikke noe forhold i lengden. Dette er fakta, og det er bare å fokusere på dette, og ikke at "gresset er grønnere" på andre siden ved første motstand i et forhold. Er dette ikke gjensidig i et parforhold vil det aldri vare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke studert psykologi, men det der må jo være tidlig pensum? 

Det at vi mennesker kan påvirke våre følelser er vel nok så tidlig i pensum i psykologi.

Blir overrasket hvis jeg møter noen som ikke selv har oppdaget det av seg selv.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Det at vi mennesker kan påvirke våre følelser er vel nok så tidlig i pensum i psykologi.

Blir overrasket hvis jeg møter noen som ikke selv har oppdaget det av seg selv.

Men hva ville du egentlig med hovedinnlegget da? Ramse opp selvfølgeligheter, som alle har oppdaget selv, bare pakket inn i en vanskelig språkdrakt?  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hva ville du egentlig med hovedinnlegget da? Ramse opp selvfølgeligheter, som alle har oppdaget selv, bare pakket inn i en vanskelig språkdrakt?  

Var et spørsmål om hvilke teknikker som ulike brukere har brukt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...