Gå til innhold

Strømprisene: Når blir nok - nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Daglig settes nye prisrekorder. Og vi har ikke engang begynt skikkelig på høsten enda. Men det eneste vi gjør er å klage i kommentarfeltene og til naboen. Når tror dere at nok er nok? Blir det noen gang så "nok" at også vi tafatte, konfliktskye nordmenn tar til gatene med "fakler og høygafler" og tyr til sivil ulydighet? 

Ser for meg at franskmennene for lengst hadde vært ute å protestert hvis regjeringen der hadde sagt: "Nå er det vinmangel i resten av Europa. Nå må vi være solidariske og selge vinen vår til utlandet, vi kan ikke nyte billig vin her hjemme når Europa har abstinenser. Fra og med i morgen går vinprisene opp med 2000%".

Til slutt; jeg er like tafatt sjøl. Og lurer på om jeg er like tafatt den dagen kilowatten bikker 50 kroner...

Anonymkode: b0e67...059

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når vi er oppi 50kr kWh, så skal Støre vurdere det NØYE og bruke god tid på å gjøre en skikkelig "vurdering".

Anonymkode: fe7cc...3d1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Til vinteren når folk fryser, eventuelt noen dør, da er det nok. Vi må først igjennom et par debatter på NRK, og noen grusomme intervju med en ambivalent Jonas, men når det blir minusgrader, da tipper jeg det skjer noe.

Anonymkode: 8d7f9...f60

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Daglig settes nye prisrekorder. Og vi har ikke engang begynt skikkelig på høsten enda. Men det eneste vi gjør er å klage i kommentarfeltene og til naboen. Når tror dere at nok er nok? Blir det noen gang så "nok" at også vi tafatte, konfliktskye nordmenn tar til gatene med "fakler og høygafler" og tyr til sivil ulydighet? 

Ser for meg at franskmennene for lengst hadde vært ute å protestert hvis regjeringen der hadde sagt: "Nå er det vinmangel i resten av Europa. Nå må vi være solidariske og selge vinen vår til utlandet, vi kan ikke nyte billig vin her hjemme når Europa har abstinenser. Fra og med i morgen går vinprisene opp med 2000%".

Til slutt; jeg er like tafatt sjøl. Og lurer på om jeg er like tafatt den dagen kilowatten bikker 50 kroner...

Vel. Nå sprelte franskmennene hardt og godt i 2019, men det hjalp dem ikke mye da pandemien startet. Og tidligere i år, gikk de for 5 nye år med Marcon, så sånn er nå det.

Greit nok at noen er skuffet over Støre og Vedum, men det blir helt latterlig for meg at noen av velgere går tilbake til Høyre og Frp. Disse to mørkeblå hadde latt oss alle dø om de kunne det, sånn helt diskret,  for at bedriftene kan ta ut ekstra utbytte og profitt.

De siste partiene "vanlige" og ellers sårbare folk skal forvente subsidier fra, er fra partier som tross alt hater subsidier, velferdsstaten og det offentlige. Du kan ikke forvente "sosialisme" fra to brutalt anti-sosialistiske partier (Høyre og Frp), som helst skulle likt at Norge var helt lik USA, Russland og England med akkurat de samme klasseforskjellene som det er i disse landene.

Anonymkode: 3f3cb...784

• Liker 8
  • Hjerte 3
Skrevet

Dette går galt i vinter, det er bare noen få faktorer som nå trenger slå til, en litt tørr høst, en kald vinter så ender dette fullstendig galt. Hva kan du gjøre ? Stem blankt eller et parti utenfor Stortinget som er i mot denne globaliseringen av alt som foregår. PDK og demokratene er et alternativ til protest parti man kan stemme på. Ikke la dagens regjering og Stortinget slippe unna med det de har gjort. Det er det du kan gjøre. Så stille opp på demonstrasjoner når de markeres motstand mot galskapen.

• Liker 1
Skrevet

Når bedrifter går konk og hus går på tvangssalg da er nok nok for politikere for meg samt andre så stopper det lenge før det 

Skrevet

Når vi er oppi 50kr kWh, så skal Støre vurdere det NØYE og bruke god tid på å gjøre en skikkelig "vurdering".

Anonymkode: fe7cc...3d1

Han burde endre tittel til vurderingsminister!  Med slagord "Enten går det bra, eller så går det over".

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet
Maskinfører skrev (15 minutter siden):

Når bedrifter går konk og hus går på tvangssalg da er nok nok for politikere for meg samt andre så stopper det lenge før det 

Det har vel allerede begynt, og øker når temperaturen faller.  Det hjelper så lite at vi mener NOK, så lenge de ikke forstår begrepet.  Det er mange nyhetsoverskrifter og bortforklaringer hver dag, for å forklare blabla..

Skrevet

Det nytter ikke å demonstrere, vi har en regjering som hverken lytter eller forstår. 
vi går en nitrist vinter i møte :( 

Anonymkode: 17d2c...2cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det nytter ikke å demonstrere, vi har en regjering som hverken lytter eller forstår. 
vi går en nitrist vinter i møte :( 

Anonymkode: 17d2c...2cb

Jo det nytter og gjerne med masse bråk! Så må man faktisk stemme annerledes! Aldri tilgi svik fra partiene! Jeg hadde som et eksempel aldri stemt Frp noen gang mer før de har endret program og alle deltagende politikere som var med på dette ACER kjøret var borte! Det kommer aldri til å skje. Enten stemmer jeg blant eller PDK. Fordi det passer meg, men finn et protestparti som du har noe felles med. Dagens Stortingspartier kan ryke og reise for min del. Sylvia du lurer ikke meg en gang til, du er ferdig finito finale. Jeg stemte ikke Frp fordi jeg gjennomskuet dette, men jeg vurderte det. Bare at denne Søviknes var med i kabalen fikk alle røde flagg til å lyse!  Politikere som lyger og driver med valgløfter som ikke holdes ? Dere er ferdige den dagen dere søker makt, og gir jamt faen i løftene dere gav.

Skrevet
Adobyen skrev (53 minutter siden):

Det har vel allerede begynt, og øker når temperaturen faller.  Det hjelper så lite at vi mener NOK, så lenge de ikke forstår begrepet.  Det er mange nyhetsoverskrifter og bortforklaringer hver dag, for å forklare blabla..

MSM er foret med statstøtte, og om de går mot makteliten er denne støtten en sag blott. De forteller deg akkurat det makteliten vil at du skal få vite. Bare fake news og ikke noe annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt merkelig å sammenligne vin (eller ost eller klær etc.) med en vare som er nødvendig for å overleve. For øvrig viste EU solidaritet med oss og delte vaksiner under pandemien, de eksporterer strøm til oss når kraften er billigere der enn her etc. Hadde alle land kun tenkt på seg og sitt, hadde antakelig Norge vært en del av Nazi-Tyskland nå. Jeg vil heller ha dyr strøm en periode (som, for øvrig - ikke koster oss markedspris en gang pga. strømstøtten), enn et Europa som er ustabilt og sårbart. Historien har vist oss konsekvensene av det litt for mange ganger.

Anonymkode: 5461f...302

• Liker 3
Skrevet

Nå trenger vi snart et eget underforum for strømpriser… Hva med å lage en samletråd?

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner at det er mange fra fattige kår her. Det er riktig at vi ikke kan pøse og pøse på med støttepenger, da hadde inflasjonen blitt enda høyere! Kjøpekraften må stagges. Og det er kjipt for de uføre og lavtlønnede (som er ca 90% av KGs brukere?) Men slik er det..

Dere får bare gjør det beste ut av det og kutte der dere kan. Flytt om dere må og bo lite om dere vil/kan/gidder

Anonymkode: fd1e3...24c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at det er mange fra fattige kår her. Det er riktig at vi ikke kan pøse og pøse på med støttepenger, da hadde inflasjonen blitt enda høyere! Kjøpekraften må stagges. Og det er kjipt for de uføre og lavtlønnede (som er ca 90% av KGs brukere?) Men slik er det..

Dere får bare gjør det beste ut av det og kutte der dere kan. Flytt om dere må og bo lite om dere vil/kan/gidder

Inflasjon gjelder bare for sørnorge det eller? Siden strømmen koster 1000 ganger mer i sør enn i nord altså.. å sette en makspris på 35 eller 50 øre (strømstøtte i form av 100% over en av disse prisene) vil ikke føre til høyere inflasjon siden dette allerede er en økning i prisene fra normalnivå. Inflasjonsargumentet når det kommer til strøm er like hult som argumentet om at lavere strømpris fører til at vi sløser med strømmen. Med rekordbillig strøm nordpå har de ikke brukt mer strøm og vi sørpå har heller ikke brukt mindre strøm selv om prisene er himmelhøye!

Anonymkode: ccc67...966

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet
Antiviruset skrev (4 timer siden):

MSM er foret med statstøtte, og om de går mot makteliten er denne støtten en sag blott. De forteller deg akkurat det makteliten vil at du skal få vite. Bare fake news og ikke noe annet.

Tror du ikke på at det finnes noen strømpriskrise?  Eller høyere priser på alt annet.  

Gjest Adobyen
Skrevet

Inflasjon gjelder bare for sørnorge det eller? Siden strømmen koster 1000 ganger mer i sør enn i nord altså.. å sette en makspris på 35 eller 50 øre (strømstøtte i form av 100% over en av disse prisene) vil ikke føre til høyere inflasjon siden dette allerede er en økning i prisene fra normalnivå. Inflasjonsargumentet når det kommer til strøm er like hult som argumentet om at lavere strømpris fører til at vi sløser med strømmen. Med rekordbillig strøm nordpå har de ikke brukt mer strøm og vi sørpå har heller ikke brukt mindre strøm selv om prisene er himmelhøye!

Har ikke vi sørpå brukt mindre strøm pga de høye prisene? Jo, svært mange har kuttet i strømforbruket det siste året. Jeg har halvert mitt eget strømforbruk.

Skrevet

Du har selvsagt helt rett, å sette en makspris på strøm for privatpersoner og bedrifter, gjerne samtidig som dette kun gjelder normalt forbruk, vil redusere inflasjonen,  ikke øke den

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg leser noen ganger Fædrelandsvennens e-avis, og nå har jeg lest morgendagens utgave. Det er alt annet enn hyggelig lesning, om restauranter som går dukken og de stadig lengre køene for å få hjelp av frivillige organisasjoner. Så fortsetter det med en side om inkassogjeld på over 100 milliarder og spådommer om boliger på tvangssalg.   Det er slik livet ser ut for ganske mange i dag.  Men, det er også mange som ikke er berørt og fortsatt klarer seg, og bra er jo det.  

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg lot meg lure av disse to, omtrent på samme tiden i fjor.

7D3CC399-E4F8-4F98-910D-67C2221C1796.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...