Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Ref innlegget "Tid til å ha barn" nedenfor. Når jeg ser hvem som deltar i diskusjonene her, og også i media, så slår det meg hvordan denne diskusjonen om å få hverdagen til å gå opp for småbarnsfamilier i store trekk føres av kvinner. Og altfor mange av disse diskusjonene feilsporer helt ved enten direkte eller indirekte si at mor nok bør jobbe redusert og likestillingen har feilet, mens gutta forblir helt tause. Hvor er dere menn, og hva mener dere?
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 25. november 2005 #2 Skrevet 25. november 2005 .....jeg er jo klar over at dette er litt et jenteforum, så det er litt i overkant å forvente mange mannlige innspill her, men generelt.......
Gjest allium Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 Gutta står, i den grad de deltar, for innlegg av typen "kvinner må slutte å være så egoistiske, og tenke mer på barna sine". Selv skal de selvfølgelig jobbe som før.
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Jeg er mann og snart tobarnsfar, og jeg synes det er helt ufattelig hvor mye det går an å problematisere dette området - og andre områder. Det legges så mye prestisje blant kvinner i slike symboldiskusjoner på internett at jeg vil anta at jeg ikke er den eneste i KGs mindretall av menn som tenker at "denne diskusjonen holder jeg meg langt unna." Respekten for andres måte å innrette sine liv på går ikke akkurat igjen her som noen rød tråd, for å si det pent. Vi har funnet vår balanse, og for oss er det riktig å prioritere Sjefen (sønnen vår) i fritiden. Det betyr at vi tilbringer mest mulig tid sammen med ham, samtidig som vi voksne også gjør litt hver for oss og litt sammen. Dette passer for oss, og vi er helt enige om hvordan dagliglivet vårt organiseres. Hvordan andre gjør det, må de innenfor lovverkets grenser få bestemme selv. Derfor gidder jeg ikke kaste bort tid på diskusjoner av den typen som blir "etterlyst" her. I hvert fall ikke mens ungene er våkne...
Gjest Turi Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Når jeg ser hvem som deltar i diskusjonene her, og også i media, så slår det meg hvordan denne diskusjonen om å få hverdagen til å gå opp for småbarnsfamilier i store trekk føres av kvinner. Hvor er dere menn, og hva mener dere? ← Hvorfor forventer du at menn skal mene noe om en kvinnes problematikk med å få hverdagen til å gå opp?
Far til 2 Skrevet 25. november 2005 #6 Skrevet 25. november 2005 Statsmedister er nok inne på en del sentrale punkter. Selv har jeg byttet arbeidsgiver slik at jeg kan være nærmere ungene. Riktignok med en kraftig redusert lønn, men det er stort sett ex'en som klager på dette pga bidraget. Når noe skjer f.eks. på skolen (og det skjer desverre altfor ofte noe med skrubbsår, fall, etc) er det altid jeg som tar meg fri. Når det er snakk om fritidsaktiviteter som begynner tidlig er det altid jeg som kjører pga kortere avstand fra jobben. Men det èr ofte travelt. Drar fra jobben og innom butikken. Kommer hjem for å lage middag, mens ungene gjør lekser (og de spør altid om noe slik at middagen tar lengre tid ). Deretter å kaste seg i bilen for å kjøre den ene på fritidsaktiviteter og deretter kjøre den andre. 30 minutter "fri" til å kjøpe det jeg glemte eller for å rydde litt før jeg igjen skal hente. Vi menn har med andre ord like tøft program som mange mødre. Forskjellen ligger i at en del alenemødre (som forøvrig altfor ofte selv har valgt å trumfe gjennom en slik ordning) har dette tempoet hver eneste dag. Det slipper en "samværspappa" i samme grad. Noen av oss "samværsforeldre" ønsker imidlertid å bidra, men blir nektet. Jeg har f.eks. tidligere blitt nektet å hente/bringe barna på fritidsaktiviteter når det ikke er min dag. Isteden må de gå selv. Når det gjelder disse "turbo dagene" tror jeg menn oftere fokuserer på det som bør gjøres, og kansje ???... vi er litt mindre opptatt av å ha det støvfritt hjemme. Og det samme gjelder nok menn i faste forhold. Kvinner er kansje fortsatt mer opptatt av "det perfekte hjem", en rolle de ofte selv påtar seg med begrunnelsen av at "ellers blir det ikke gjort".
Holly Hobbie Skrevet 25. november 2005 #7 Skrevet 25. november 2005 Jeg er mann og snart tobarnsfar, og jeg synes det er helt ufattelig hvor mye det går an å problematisere dette området - og andre områder. Det legges så mye prestisje blant kvinner i slike symboldiskusjoner på internett at jeg vil anta at jeg ikke er den eneste i KGs mindretall av menn som tenker at "denne diskusjonen holder jeg meg langt unna." Respekten for andres måte å innrette sine liv på går ikke akkurat igjen her som noen rød tråd, for å si det pent. Vi har funnet vår balanse, og for oss er det riktig å prioritere Sjefen (sønnen vår) i fritiden. Det betyr at vi tilbringer mest mulig tid sammen med ham, samtidig som vi voksne også gjør litt hver for oss og litt sammen. Dette passer for oss, og vi er helt enige om hvordan dagliglivet vårt organiseres. Hvordan andre gjør det, må de innenfor lovverkets grenser få bestemme selv. Derfor gidder jeg ikke kaste bort tid på diskusjoner av den typen som blir "etterlyst" her. I hvert fall ikke mens ungene er våkne... ←
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 Hvorfor forventer du at menn skal mene noe om en kvinnes problematikk med å få hverdagen til å gå opp? ← Ja akkurat.
Gjest Turi Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Ja akkurat. ← Ikke svaret du ønsket deg?
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 Ikke svaret du ønsket deg? ← Tok bare litt tid før jeg skjønte hva det stod:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå