Gå til innhold

Dilemma - tape vekt eller styrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

for ett og et halvt år siden gikk jeg fra totalt inaktiv til å begynne å trene styrke. Jeg har trent fullkroppsprogram 2 ganger i uken hele denne tiden, økt løfteevnen betraktelig, og kun gått ned et par kilo.

Jeg har nå begynt å spise i kaloriunderskudd da jeg ønsker å gå ned 20- 30 kilo. Problemet mitt er at jeg nå har merkbart mindre overskudd på trening, og jeg "frykter" å bli svakere. Hva tenker dere? Bør jeg ha som mål å kunne opprettholde de løftene jeg tar pr. idag, eller er det å forvente at jeg må løfte lettere når kroppen blir lettere?

Dilemmaet mitt er altså - løfte lettere (kjipt når jeg synes det er UTROLIG GØY å løfte tungt) eller få lettere kropp (ønsker å være nomalvektig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha litt mindre underskudd/ maintenance kcal så er problemet løst. 

Anonymkode: c525f...a5c

• Liker 3
Skrevet

På denne tiden har du nok gått ned en del i fett. Siden du har fått større muskler, er det kanskje lurt å justere vektmålet? Muskler er tunge. Det er ikke usannsynlig at du har gått ned 12kg i fett og opp 10 i muskler det siste halvannet året? 

Om du fortsatt har veldig mye fett på kroppen tror jeg at jeg ville prioritert det i en periode, og så bygd opp musklene igjen etterpå. Men prøv å vedlikeholde en del.

Anonymkode: 07675...763

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke er normalvektig ville jeg fokusert på vektnedgang først. Trenger jo ikke ligge i såå stort underskudd. Spis før trening. 

Anonymkode: 18727...cd7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På denne tiden har du nok gått ned en del i fett. Siden du har fått større muskler, er det kanskje lurt å justere vektmålet? Muskler er tunge. Det er ikke usannsynlig at du har gått ned 12kg i fett og opp 10 i muskler det siste halvannet året? 

Om du fortsatt har veldig mye fett på kroppen tror jeg at jeg ville prioritert det i en periode, og så bygd opp musklene igjen etterpå. Men prøv å vedlikeholde en del.

Man går ikke opp 10kg muskler på ett år.

Anonymkode: 42b05...188

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis TS er kvinne er det ganske usannsynlig... 

Ts, skal du veie 30 kg mindre må du nok innfinne deg med at du vil løfte mindre en periode. Jeg vet mange sier man kan øke i styrke på kcal underskudd, men jeg har også opplevd det som vanskelig. Nå er jeg glad og stolt over at jeg løfter tyngre enn jeg noensinne har gjort siden jeg begynte med styrke for 10 år siden (med lang pause i mellom), men jeg veier jo 10-15 kg mer også så egentlig er det ikke så mye å være stolt av. 🙊

Du liker å trene? Vil trene resten av livet? Hva er det å stresse med da? Gå ned i vekt, fokuser på å opprettholde styrke så godt du kan, kanskje med litt andre øvelser (så det ikke blir så tydelig at du taper styrke) og fokuser på å ta igjen styrken din om 1-2 år? 🙂 

Jeg kjenner meg igjen i dilemmaet altså, og prioriterte selv styrke, men det var fordi jeg var så demotivert av kaloriunderskudd og trening var så gøy. Jeg prioriterte riktig da, men tenker at det ikke nødvendigvis er rett prioritering for alltid... 

Skrevet
Albbas skrev (På 29.8.2022 den 21.12):

Hvis TS er kvinne er det ganske usannsynlig... 

Ts, skal du veie 30 kg mindre må du nok innfinne deg med at du vil løfte mindre en periode. Jeg vet mange sier man kan øke i styrke på kcal underskudd, men jeg har også opplevd det som vanskelig. Nå er jeg glad og stolt over at jeg løfter tyngre enn jeg noensinne har gjort siden jeg begynte med styrke for 10 år siden (med lang pause i mellom), men jeg veier jo 10-15 kg mer også så egentlig er det ikke så mye å være stolt av. 🙊

Du liker å trene? Vil trene resten av livet? Hva er det å stresse med da? Gå ned i vekt, fokuser på å opprettholde styrke så godt du kan, kanskje med litt andre øvelser (så det ikke blir så tydelig at du taper styrke) og fokuser på å ta igjen styrken din om 1-2 år? 🙂 

Jeg kjenner meg igjen i dilemmaet altså, og prioriterte selv styrke, men det var fordi jeg var så demotivert av kaloriunderskudd og trening var så gøy. Jeg prioriterte riktig da, men tenker at det ikke nødvendigvis er rett prioritering for alltid... 

Jeg er kvinne ja. Merker jo at det har skjedd store endringer i kroppssammensetningen min det siste året - treningen har gjort meg godt, men nå har jeg lyst til å kunne gå i vanlige butikker og kjøpe meg klær.

Takk for godt innspill!
Jeg er utålmodig og glemmer det lange perspektivet. Jeg synes det er veldig gøy å trene, og jeg skal jo trene resten av livet - men akkurat nå tror jeg vekta skal være prioritert.

Skrevet

Jeg gikk 30 kg ved å løfte tungt og gikk rask gange i 30 min etter trening (dette er viktig). Jeg pleier alltid å spise 30 min før trening. Trener ofte på morning så da spiser jeg grøt. For meg var det viktig å løfte tungt for å ikke få mye løs hud etter vektnedgang.

Anonymkode: 3ea26...f52

• Liker 1
Skrevet

Fokuser på å spise proteiner og mindre kcal. Proteiner metter mer, og du kan fint spise mye proteiner uten å få i deg for mye fett og kcal. 

Fælt å skulle promotere å spise mer kjøtt, men spis mer kjøtt og mindre potet, saus, ris, pasta osv. Bønner, linser, kjerner inneholder også mye proteiner som metter godt. Jeg spiser knekkebrødet som heter "godt for deg" med en god del skinkeost på. Da får jeg i meg ca 14g proteiner og kanskje 250 kcal, men jeg holder lenge på det. Spiser i tillegg mye yoghurt som inneholder 14g eller 20g protein, holder meg også mett lenger og jeg mister ikke noe særlig muskelmasse av å ligge i kcal underskudd. Husk at du forbrenner mye kcal igjennom dagen, mye mer enn du forbrenner via en times trening. 

Hvis du ligger i kun ett lite kcalunderskudd slik at du orker å trene, vil du fortsatt gå ned i vekt, bare at det kanskje tar noe lenger tid, men du vil ikke miste noe vesentlig muskelmasse av det.

Anonymkode: 8a077...085

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...