AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Etter å ha reist litt og vært på folkehøgskole så skal jeg etter planen begynne å studere neste år. Jeg er fortsatt litt usikker, men jeg lener mot IT og informasjonssystemer. Alternativene er enten idrett eller historie, men tror ikke jobbmulighetene er like gode der. Jeg synes IT er gøy, men er usikker på hvor faglig sterk jeg kommer til å være. Er det et veldig krevende studie? Er programmeringen veldig avansert? Alle erfaringer både positive og negative settes pris på. Anonymkode: 8b4da...849
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Jeg vil påsta at IT generelt er krevende, spesielt om du ikke er "kyndig" fra før på forbrukerdata. Altså at Windows er noe du klarer å endre innstillinger i f.eks. Bra om du kjenner til Unix-baserte operativsystemer som Linux (Ubuntu, Mint, etc.) Jeg anbefaler heller IT drift og cybersikkerhet. Det er et ordentlig IT-studiet etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Maatte_ha_konto skrev (1 minutt siden): Jeg vil påsta at IT generelt er krevende, spesielt om du ikke er "kyndig" fra før på forbrukerdata. Altså at Windows er noe du klarer å endre innstillinger i f.eks. Bra om du kjenner til Unix-baserte operativsystemer som Linux (Ubuntu, Mint, etc.) Jeg anbefaler heller IT drift og cybersikkerhet. Det er et ordentlig IT-studiet etter min mening. Dette er overhodet ikke min erfaring, nei. Om man studerer informatkk på universitetet, krever det null kompetanse fra før. Nei, man trenger ikek kunne endre innstillinger i Windows, og man trenger ikke kjenne Unix-baserte operativsystemer. Man starter fra bånn, og hvor krevende man finner det, kommer helt an på hvor flink man er til å løse logiske problemstillinger, dele opp prblemer, osv. Anonymkode: e7fac...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er overhodet ikke min erfaring, nei. Om man studerer informatkk på universitetet, krever det null kompetanse fra før. Nei, man trenger ikek kunne endre innstillinger i Windows, og man trenger ikke kjenne Unix-baserte operativsystemer. Man starter fra bånn, og hvor krevende man finner det, kommer helt an på hvor flink man er til å løse logiske problemstillinger, dele opp prblemer, osv. Anonymkode: e7fac...e0d Enig i at det ikke er noen direkte sammenheng, men det er vel mer det at å "knote med innstillinger" og at man i en viss grad liker det å finne ut ting og skjønne hvordan ting henger sammen har en indirekte sammenheng. Selv om innstillinger i Windows sjelden er en del av et IT-studie i seg selv, så vil man nok raskt slite dersom man finner sånne ting krevende, for systemutvikling/programmering osv. er i alle fall ikke noe enklere logisk sett. Min erfaring er at de som likte og var mest innstilt på at man ofte måtte knote med ting, enten det var innstillinger eller logikk i en applikasjon, er de som greier seg best på studier og i arbeidslivet. Anonymkode: f2c0d...cec 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er overhodet ikke min erfaring, nei. Om man studerer informatkk på universitetet, krever det null kompetanse fra før. Nei, man trenger ikek kunne endre innstillinger i Windows, og man trenger ikke kjenne Unix-baserte operativsystemer. Man starter fra bånn, og hvor krevende man finner det, kommer helt an på hvor flink man er til å løse logiske problemstillinger, dele opp prblemer, osv. Anonymkode: e7fac...e0d Bra med flere synspunkter. Mitt er basert på lærlinger som jobber der hvor jeg jobber og fra studiet jeg selv gikk. Det var det studenter som aldri fikk med seg eksempelvis at Vmware og en VM (virtuell maskin) ikke helt er det samme.. selv om jeg skjønte etter hvert hva de mente.. Pluss mye, mye mer. Men jeg kjenner jo ikke informatikkstudiet.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i at det ikke er noen direkte sammenheng, men det er vel mer det at å "knote med innstillinger" og at man i en viss grad liker det å finne ut ting og skjønne hvordan ting henger sammen har en indirekte sammenheng. Selv om innstillinger i Windows sjelden er en del av et IT-studie i seg selv, så vil man nok raskt slite dersom man finner sånne ting krevende, for systemutvikling/programmering osv. er i alle fall ikke noe enklere logisk sett. Min erfaring er at de som likte og var mest innstilt på at man ofte måtte knote med ting, enten det var innstillinger eller logikk i en applikasjon, er de som greier seg best på studier og i arbeidslivet. Anonymkode: f2c0d...cec Jeg har doktorgrad i informatikk, og har jobbet som systemutvikler i femten år nå - og jeg hater å knote med innstillinger i windows Det er heldigvis ikke noe jeg må gjøre i stor grad i jobben min. På privaten gjør heldigvis samboeren det for meg, for han liker sånt, mens jeg hater det. Anonymkode: e7fac...e0d
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 Maatte_ha_konto skrev (8 timer siden): Jeg vil påsta at IT generelt er krevende, spesielt om du ikke er "kyndig" fra før på forbrukerdata. Altså at Windows er noe du klarer å endre innstillinger i f.eks. Bra om du kjenner til Unix-baserte operativsystemer som Linux (Ubuntu, Mint, etc.) Jeg anbefaler heller IT drift og cybersikkerhet. Det er et ordentlig IT-studiet etter min mening. Hvordan er IT drift et bedre studievalg? Anonymkode: 8b4da...849
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har doktorgrad i informatikk, og har jobbet som systemutvikler i femten år nå - og jeg hater å knote med innstillinger i windows Det er heldigvis ikke noe jeg må gjøre i stor grad i jobben min. På privaten gjør heldigvis samboeren det for meg, for han liker sånt, mens jeg hater det. Anonymkode: e7fac...e0d Det viktige er ikke om det er innstillinger i akkurat Windows eller ikke, det kan gjerne være innstillinger for noe annet - et API endpoint for eksempel, dersom man skal utvikle mot det. Poenget er at man nok bør like en del fikling sammenlignet med gjennomsnittet i befolkningen dersom man skal ta en informatikkutdannelse. At man hater akkurat å gjøre det i Windows er ikke poenget. Anonymkode: f2c0d...cec
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan er IT drift et bedre studievalg? Anonymkode: 8b4da...849 Det er det ikke... Det er drifterne som har drittjobben, som er de som må ha vaktordning og blir oppringt og må jobbe til dritt-tider.. Anonymkode: e7fac...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Skrevet 2. september 2022 Jeg går det studiet nå og kunne bare basic bruk fra før. Altså, jeg kunne Google og laste ned apper i AppStore liksom, men det begrenset seg stort sett til det. Har allikevel gått veldig greit! Studiet er tøft for en nybegynner, men også utrolig spennende. Anonymkode: 2be83...bca 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 Så lenge du har interesse for det går det fint. Ja, mange har programmert fra de var ungdommer, men langt fra alle, og kravene varierer fra fag til fag. Jeg syns det var et bra studie! Anonymkode: 69a2f...82b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #12 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg går det studiet nå og kunne bare basic bruk fra før. Altså, jeg kunne Google og laste ned apper i AppStore liksom, men det begrenset seg stort sett til det. Har allikevel gått veldig greit! Studiet er tøft for en nybegynner, men også utrolig spennende. Anonymkode: 2be83...bca Dette er det nivået jeg er på. Surrer masse når jeg skal sende en mail med vedlegg og husker aldri hvordan man gjør det fra gang til gang. Synes It høres spennende ut, men aner ikke hva det egentlig innebærer. Hvor begynner man? Hva er det første man lærer på studiet, f.eks.? Anonymkode: ab2c6...a47
Lolly.h Skrevet 27. september 2022 #13 Skrevet 27. september 2022 (endret) Har en kompis som går informasjonsteknologi(?). Er en linje i Bergen med ikke høyt snitt. Han lærer og lage nettsider osv allerede og startet i år! Han jobber «mye» med faget og hadde ingen interesse for det før han startet studie nå og han trives. Han skulle bare ta ett årstudium men ser ut til at han fullfører bacheloren!! Det er jo noe nytt og det tar tid å lære, men spennende syns han det er! Jeg selv vurderer denne veien da man kan jobbe med så utrolig mye og bidra til flere prosjekter. Hvis du lurer på matten så klarer han seg fint de første ukene nå til tross at han såvidt klarte P-matte.😊🤭 Endret 27. september 2022 av Lolly.h
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå