Gå til innhold

Åpen om psykisk helse jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fortalte høyeste leder om at jeg har behov for å hå til psykolog, og må derfor gå litt tidligere de dagene. Fortalte kort om noe sårt jeg har opplevd og har behov for å bearbeide.

Det føles nå veldig godt at jeg var åpen om det, for det har jeg ikke vært i tidligere arbeidsplasser om slikt. Jeg har bare sagt «behandling» uten å si hva.

Men det føles så mye bedre nå, det føles riktig at jeg fortalte det, da kan jeg være mer meg selv på en måte.

Jeg trenger likevel en bekreftelse på om det var bra gjort av meg å dele dette? Hva mener du? Det føles godt, men jeg har aldri delt slikt før. 

Var dette bra gjort av meg? 

Anonymkode: 29a7b...2ea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er viktig og ha åpenhet om psykisk helse. Har det både med alle mine ansatte og min leder, for jeg tror det hjelper andre og åpne seg også. Trenger ikke være snakk om diagnoser eller tunge depresjoner, bare det at man er glad, lei seg, nedstemt og hva enn :) Jeg syns det er bra hvertfall. Også at leder vet så de kan tilrettelegge og støtte deg gjennom det hvis du trenger det. Lykke til hos psykolog :hug:

Anonymkode: 17157...d2b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er viktig og ha åpenhet om psykisk helse. Har det både med alle mine ansatte og min leder, for jeg tror det hjelper andre og åpne seg også. Trenger ikke være snakk om diagnoser eller tunge depresjoner, bare det at man er glad, lei seg, nedstemt og hva enn :) Jeg syns det er bra hvertfall. Også at leder vet så de kan tilrettelegge og støtte deg gjennom det hvis du trenger det. Lykke til hos psykolog :hug:

Anonymkode: 17157...d2b

Takk🥰Kan også nevne at lederen ble nesten litt rørt og samtidig veldig takknemlig for at jeg var åpen om det, satt stor pris på det. Jeg svarte at det er godt å være åpen og det er lettere å være seg selv og kunne prate om ting. Vi var også enig om at vi er mer på jobb enn hjemme og at det er bra vi kan stå sammen og kunne sørge for at alle har det bra. Fantastisk leder🥲❤️ Jeg sa også at det er noe med hen som fikk meg til å føle meg trygg, at hen utstråler en trygghet som fikk meg til å være åpen, det var ett stort kompliment til hen.

Jeg er også stolt av meg selv som var åpen, jeg gruet meg så mye til det, jeg gikk først inn på toalettet og pustet dypt inn og ut før jeg motet meg opp og banket på døren til leder.  Det føles så godt nå, veldig❤️❤️❤️TS

Anonymkode: 29a7b...2ea

• Hjerte 3
Skrevet

Dette er veldig lederavhengig. Jeg har selv en leder jeg kan fortelle sånt til, men jeg har hatt før og kjenner til ledere jeg ikke ville delt det med.

Anonymkode: 5dd26...258

• Nyttig 2
Skrevet

Det høres ut som din leder tok det bra, og da var det en god avgjørelse. Jeg var helt åpen med min jobb, men opplevde ingen tilrettelegging, ingen oppfølging osv, så for meg har det bare vært en ekstra belastning. 

Anonymkode: 43502...cfc

• Nyttig 1
Skrevet

Det er enklere for alle parter at man er åpen, men det kommer også veldig an på leder.

Min nåværende leder kan jeg fint fortelle slike ting til. De to forrige lederne mine ville fint ha tatt opp dette på et allmøte og brukt det mot meg til evig tid.

Skrevet

Dette varierer fra leder til leder har jeg selv også erfart. Hadde en leder som jeg angret på å ha fortalt noe som helst til. Hun brukte all informasjon til sin fordel.. en annen leder har jeg derimot bare hatt positive erfaringer med å fortelle lignende ting til.

Anonymkode: b68fb...db7

Skrevet

Så tøff du er som åpnet deg, ts, og så bra at du har en leder som behandlet åpenheten og utfordringene dine med respekt ❤️❤️❤️

Anonymkode: 9ef48...62a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg syns du var modig TS. Godt for deg, og jeg er veldig glad på dine vegne at lederen tok det bra. Det finnes ledere som ikke er like flinke på å vise støtte eller forståelse.

Som leder selv ønsker jeg å vite om ansatte har utfordringer som kan hindre arbeidsevne. Ansatte må ta vare på seg selv, både fysisk og psykisk. Arbeidsplassen tjener ikke på at folk sykemelder seg og er innesluttet pga frykt eller stigmatisering.

Anonymkode: c5b45...025

• Hjerte 3
Skrevet

Spørs nok veldig på leder ja. 

Jeg har vært ærlig med sjefene her om at jeg sliter med depresjon, og som en konsekvens av det jobber ikke så bra som jeg skulle ønske, spesielt under press (som de er veldig gode på). Men noe særlig mer enn det får de vite. Mens jeg har et par kollegaer som vet ca alt hva som foregår. 

Skrevet

Det høres ut som om det var riktig i ditt tilfelle. Du er heldig som har en slik leder :) 

Jeg er sykemeldt på femte måneden på grunn av voldsom angst. Jeg kommer aldri til å fortelle årsaken til leder (verken nærmeste eller noen over der). Det tar jeg ikke sjansen på. Regner med at det vil bli brukt mot meg dersom de vet. Det er ikke så godt arbeidsmiljø på jobben min. «Heldigvis» har jeg gått ganske drastisk ned i vekt og blitt undervektig, så jeg håper de vil tro det er fysisk sykdom når jeg en gang er tilbake.

Anonymkode: 01f54...bf1

Skrevet

Synes du har vært modig og flink. Fint at du sitter igjen med en god følelse, synes du kan stole på den.

Anonymkode: da854...d63

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...