Gå til innhold

Kan jeg ha rett til fritak i spansk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går studiespesialisering VG2, og har hatt spansk siden 8 klasse. Har det siste obligatoriske året med spansk2 nå.

I 9.klasse ble jeg syk med anoreksi. Jeg var periodevis innlagt, hadde sterke konsentrasjonsvansker som følge av sykdommen og gikk glipp av veldig mange spansktimer grunnet legetimer og timer hos BUP. Situasjonen var slik fra siste halvår i 9klasse til siste halvår på vg1. Dette er dokumentert av helsepersonell. Alle de andre fagene har jeg klart hente meg inn i, men spansk er jo et fag man er avhengig av å ha fulgt med i fra start - og dette har ikke vært mulig for meg. Jeg fikk litt tilrettelagt undervisning siste halvår av vg1, men til ingen nytte. Per nå ligger jeg, i beste fall, an til å få en 2er på vitnemålet mitt.

Hvis jeg tar det opp med bup - kan jeg være en kandidat til å få innvilget fritak i spansk? Når jeg googler så ser jeg at man må ha dysleksi eller spesifikke språkvansker, men kan det være sånn at sterke konsentrasjonsvansker som følge av underernæring er grunnlag?

Anonymkode: 49d27...9c0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en rådgiver på skolen du kan ta det opp med? Strengt tatt så gjelder fritaket kun på de to faktorene du ramset opp (dysleksi eller spesifikke språkvansker). Konsetrasjonsvansker er noe annet. Fremmedspråket gjør at du vil få studiekompetanse, og det er derfor det er mulig å kun ta fritak for gym og sidespråk. Kan tenkes skolen kan legge opp en annen ordning for deg, men det er som nevnt noe med at studiekompetansen MÅ inneholde så så mange fag, blant annet fremmedspråk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg går studiespesialisering VG2, og har hatt spansk siden 8 klasse. Har det siste obligatoriske året med spansk2 nå.

I 9.klasse ble jeg syk med anoreksi. Jeg var periodevis innlagt, hadde sterke konsentrasjonsvansker som følge av sykdommen og gikk glipp av veldig mange spansktimer grunnet legetimer og timer hos BUP. Situasjonen var slik fra siste halvår i 9klasse til siste halvår på vg1. Dette er dokumentert av helsepersonell. Alle de andre fagene har jeg klart hente meg inn i, men spansk er jo et fag man er avhengig av å ha fulgt med i fra start - og dette har ikke vært mulig for meg. Jeg fikk litt tilrettelagt undervisning siste halvår av vg1, men til ingen nytte. Per nå ligger jeg, i beste fall, an til å få en 2er på vitnemålet mitt.

Hvis jeg tar det opp med bup - kan jeg være en kandidat til å få innvilget fritak i spansk? Når jeg googler så ser jeg at man må ha dysleksi eller spesifikke språkvansker, men kan det være sånn at sterke konsentrasjonsvansker som følge av underernæring er grunnlag?

Anonymkode: 49d27...9c0

Svaret er nei. Dette er et lovverk som praktiseres strengt. Det er kun dysleksi og/eller spesifikke språkvansker som gjelder. Og graden av vanske må være alvorlig samt at det må dokumenteres tiltak som har vært satt inn. 
Dessuten får ingen fritak fra faget, kun karaktervurdering om man fyller villkårene for det. 

Anonymkode: c90eb...8d0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om du jobber hardt med spansken nå, så tror jeg du fint kan klare å skaffe deg nok kompetanse til å klare spansk2 til våren. Bruk andre læremidler enn du får på skolen som Fluenz og privatlærer og jobb med det litt hver dag. Da tar du fort igjen det tapte. 
Og en 2-er er fremdeles bestått, så du trenger kun å finpusse mest mulig for å få bedre snitt og bli komfortabel med å snakke. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hør mange podcaster og se filmer der de snakker spansk, det fikk jeg tips om av tysklæreren. Gjør ikke noe at du ikke skjønner hva du snakker om, det viktigste er å bare høre språket, få inn lydene. Når man skriver er min erfaring at man ofte skriver en del på hva man føler høres rett ut og da kan dette tipset hjelpe deg!

Anonymkode: 7a5eb...b6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...