AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Far til mine to barn jobber svart og har derforbikke betalt barnebidrag på 2,5 år. Er det noen som har erfaring med lignende som vil hjelpe til om hvordan jeg kan informere nav om at han har inntekt og derfor skal betale barnebidrag? Nav krever bare inn lønnslipp. Og den er jo på nesten ingenting. Men han har to biler motorsykkel og hus, som betales med lønn fra svart arbeid (jeg unner han å ha disse tingene, men jeg unner også barna hva de har rett på). Selv lever jeg økonomisk svært trangt, og det hadde hjulpet på å kunne kjøpe det barneutstyret de trenger. Nå prøver jeg å skaffe arveutsyr som jeg fikser nok til at det fungerer. Anonymkode: eb59a...95a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Er dette noe som kan bevises så hadde jeg meldt han til skatteetaten Anonymkode: de3ef...03d 13
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Men får du ikke barnebidrag fra nav? Anonymkode: 1ad29...956
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er dette noe som kan bevises så hadde jeg meldt han til skatteetaten Anonymkode: de3ef...03d Jepp. Skatteetaten kan se hvis forbruket åpenbart er større enn inntektene. De pengene må jo komme fra et sted. Anonymkode: 0c621...f61 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Jeg trodde nav dekket differansen mellom hva foreldren skulle betalt og hva hen klarer. I verste fall alt. Sånn sett går det kun utover han selv i form av manglende grunnlag for pensjon osv. Anonymkode: 6429e...506
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jepp. Skatteetaten kan se hvis forbruket åpenbart er større enn inntektene. De pengene må jo komme fra et sted. Anonymkode: 0c621...f61 Ja, og de kan da også samarbeide med bank feks for å se om far setter inn mye kontanter, får mange innbetalinger via forskjellige privatpersoner ol. Hvitvasking er det stort fokus på å bekjempe fra flere hold! Anonymkode: fbe3e...60f
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 NAV kan ikke gjøre noe med dette. De kan og skal etter loven kun legge dokumentert inntekt til grunn. (Unntaket er om man har lavere inntekt enn det man kan forvente ut fra utdanning og arbeidserfaring uten en veldig god grunn. Inntekten kan da skjønnsfastsettes til hva man ville tjent i 80% stilling). Det er skatteetaten som kan gjøre noe med svart inntekt så det er de du burde kontakte. Forøvrig kan du søke om bidragsforskudd om du ikke allerede mottar det. Det dekker ikke den reelle kostnaden bidragspliktige skulle betalt, men gis ut fra faste satser ut fra antall barn, din inntekt og sivilstatus. Anonymkode: c3953...d7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå