Gå til innhold

Siste trend i arbeidslivet er å gjøre så lite som mulig på jobb. Og gjerne litt mindre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Sist høst bredte det om seg et nytt fenomen i USA. Det gikk under kallenavnet «The Great Resignation»: Millioner av amerikanere sa opp jobben uten å ha en annen å gå til. I løpet av tre måneder høsten 2021 leverte tolv millioner amerikanere inn sine oppsigelser – det høyeste antallet målt noensinne i USA. Slutterne ville utforske tilværelsen utenfor ni til fire-tvangstrøya. Budskapet var enkelt og ikke spesielt subtilt: Jeg vil heller spise barkbiller enn å slave for en skittstøvel av en pengeblodsuger."

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/08/29/skulk-med-stil/

Nordmenn må også snart våkne opp å se utviklingen i arbeidslivet vårt, det går bare nedover. Helt tragisk, vi må bli mye bedre til å stoppe billig arbeidskraft. Nekte å bruke firmaer og tjenester som bidrar til dette.

Nekte å jobbe for lave lønninger som 200kr/t, ikke godta en dritt under 300kr/t. Når folket stopper å jobbe, så stoppe systemet og diktaturet opp. Alle må ha en lønn å leve av! Ellers kan man bare gi faen.

Arbeidslivet er bortkastet tid: uansett. Handler kun om å tilfredstille noen få prosent av mennesker i verden som skal tjene penger på deg.

Anonymkode: 5e466...15e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften henger ikke sammen med innholdet i innlegget ditt… Hva er det du er ute etter, egentlig?🤨

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jobber i kommunen, og er utdanner vernepleier. Har jobbet meg syk tidligere og gjorde mye mer enn alle andre. Dette ble ikke «satt pris på», og jeg fikk ingen høyere lønn eller opprykk. 

Har nå startet på master og jeg ønsker en annen jobb etter vært. 

Nå på jobb er jeg sosial, og gjør fet jeg kun på. Tenker selvfølgelig på brukerne og gjør et godt arbeid for de, men alt det andre er jeg dritt lei! 

Anonymkode: 068a6...d6f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

"Sist høst bredte det om seg et nytt fenomen i USA. Det gikk under kallenavnet «The Great Resignation»: Millioner av amerikanere sa opp jobben uten å ha en annen å gå til. I løpet av tre måneder høsten 2021 leverte tolv millioner amerikanere inn sine oppsigelser – det høyeste antallet målt noensinne i USA. Slutterne ville utforske tilværelsen utenfor ni til fire-tvangstrøya. Budskapet var enkelt og ikke spesielt subtilt: Jeg vil heller spise barkbiller enn å slave for en skittstøvel av en pengeblodsuger."

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/08/29/skulk-med-stil/

Nordmenn må også snart våkne opp å se utviklingen i arbeidslivet vårt, det går bare nedover. Helt tragisk, vi må bli mye bedre til å stoppe billig arbeidskraft. Nekte å bruke firmaer og tjenester som bidrar til dette.

Nekte å jobbe for lave lønninger som 200kr/t, ikke godta en dritt under 300kr/t. Når folket stopper å jobbe, så stoppe systemet og diktaturet opp. Alle må ha en lønn å leve av! Ellers kan man bare gi faen.

Arbeidslivet er bortkastet tid: uansett. Handler kun om å tilfredstille noen få prosent av mennesker i verden som skal tjene penger på deg.

Nei, folk flest i Norge har ordnete arbeidsforhold. Vi som har en normallønn har det ikke fett, men tjener nok til å betjene bokostnader og til andre vanlige utgifter. Ikke sammenlignbart med USA. 

Anonymkode: 449b9...a93

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

kjente jeg ble forvirret over innholdet i tråden kontra overskriften.. 

Jeg tror det er mange som gjør minst mulig på jobb fordi de ser på jobben som en lønslipp og kun det, har ikke eierskap eller glede av den ut over at den betaler utgiftene liksom.. 

Når det gjelder amerikanere og hva de måtte gjøre, jeg kan til en hvis grad skjønne at mange av dem gir faen - men jeg tror ikke det nødvendigvis betyr at oppegående nordmenn vil følge etter.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, folk flest i Norge har ordnete arbeidsforhold. Vi som har en normallønn har det ikke fett, men tjener nok til å betjene bokostnader og til andre vanlige utgifter. Ikke sammenlignbart med USA. 

Anonymkode: 449b9...a93

På sikt vil vi se samme trend i Norge som i USA, er jo det staten vil. Hjemløse, bor i biler etc.

Er hundretusener i Norge som har dårlig arbeidsforhold.

• Liker 2
Skrevet (endret)

føler du burde lagt ved denne ts:

«Quiet Quitting»: Siste trend er å gjøre så lite som mulig på jobb – Dagsavisen

Til tross for det misvisende navnet («stille oppsigelse»), bedyrer mange av tilhengerne at det ikke handler om å si opp eller sabotere, men snarere om å finne en bedre balanse mellom arbeid og fritid. Det vil si nekte å jobbe overtid, ikke svare på e-poster etter klokka fire og slutte å slite seg ut på dagtid så kvelden ikke blir ødelagt. Det handler om ikke å bli utbrent

Endret av Carrot
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Men det handler jo ikke om å direkte sluntre unna! Det handler om å ikke strekke seg, for man får ikke noe igjen for det. Ikke noe goodwill, ingenting. Det handler om å gjøre akkurat det jobben innebærer og ikke noe mer. At arbeidsgivere blir snurte og mener at det er som å slutte eller sluntre unna er deres eget problem, fordi de forventer for mye mot for lite betaling.

Slik er det jo litt i Norge også. Folk som løper ræva av seg på sykehjem og sykehus for å rekke over alt, for eksempel. De burde bare gjøre akkurat det de skal gjøre, og når det da sprekker så må arbeidsgiver ansette flere. Punktum. Om man strekker seg og strekker seg så finner bare arbeidsgiver ut at de klarer seg jo med lite folk.

Anonymkode: 9ef23...167

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå er norske og amerikanske arbeidsforhold ganske ulike.. 

Anonymkode: 2a91f...a21

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er norske og amerikanske arbeidsforhold ganske ulike.. 

Anonymkode: 2a91f...a21

Egentlig ikke på det som dette temaet belyser. Det er absolutt arbeidsgivere i Norge som forventer at man skal være tilgjengelig døgnet rundt og si ja til å jobbe overtid og være tilgjengelig i ferier. 

Og man ser det iallfall igjen i mange jobbannonser der det søkes etter "folk som har et ekstra gir" og er "fleksibel" og generelt mange karakteristikker som gjør det veldig tydelig at man søker etter en arbeidstaker som lever for jobben. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
missmcbeal skrev (11 minutter siden):

Egentlig ikke på det som dette temaet belyser. Det er absolutt arbeidsgivere i Norge som forventer at man skal være tilgjengelig døgnet rundt og si ja til å jobbe overtid og være tilgjengelig i ferier. 

Og man ser det iallfall igjen i mange jobbannonser der det søkes etter "folk som har et ekstra gir" og er "fleksibel" og generelt mange karakteristikker som gjør det veldig tydelig at man søker etter en arbeidstaker som lever for jobben. 

Du har helt rett, du skal tynes til det maksimale. Til du blir utbrent og knekjørt, hvem takker deg for det? Ingen!

Glad jeg kom meg ut av arbeidslivet. Det er livsfarlig.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jobb hardt så du kan få akkurat like lavt lønnstillegg som de som jobber lite.

Anonymkode: bbedb...f3c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På sikt vil vi se samme trend i Norge som i USA, er jo det staten vil. Hjemløse, bor i biler etc.

Er hundretusener i Norge som har dårlig arbeidsforhold.

Tullprat !  

Anonymkode: 8128f...f39

Skrevet

Bare å si opp jobben det, TS, og leve uten inntekt. Lykke til!

Anonymkode: 00548...629

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

I det offentlige har en slags silent resignation pågått i mange tiår. 

Dvs om å gjøre så lite som mulig på jobb mot god lønn, uten å si opp. 

Er en grunn til at det offentlige er overbemannet på alle kanter. Og vokser stadig enda mer! 

Anonymkode: e3464...510

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bare å si opp jobben det, TS, og leve uten inntekt. Lykke til!

Anonymkode: 00548...629

Har gjort det, skal gå på dagpenger i 2år som jeg har krav på.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

I det offentlige har en slags silent resignation pågått i mange tiår. 

Dvs om å gjøre så lite som mulig på jobb mot god lønn, uten å si opp. 

Er en grunn til at det offentlige er overbemannet på alle kanter. Og vokser stadig enda mer! 

Som ansatt i stat og kommune trenger du ikke jobbe noe særlig. Slik har det alltid vært.

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gjort det, skal gå på dagpenger i 2år som jeg har krav på.

Som ansatt i stat og kommune trenger du ikke jobbe noe særlig. Slik har det alltid vært.

Har sendt 2 henvendelser til "vår" kommune hittil. Ikke fått 1 svar ennå.

Anonymkode: bbedb...f3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig dette stemmer for administrasjonen, men i vår fylkeskommunale etat er vi på ingen måte overbemannet. Tvert om er det ekstremt travle dager, og stadig nye oppgaver pålagt av politikere uten nok personale, uten nok tilgjengelig tid (eller penger) til å utføre dem. 

Anonymkode: 72400...4e3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har vel du laget tråd om lignende tema for ikke så lenge siden. Minst to tråder faktisk. Og selv om denne tråden er spennende å diskutere da vi får, dessverre, stadig med amerikanske tilstander i arbeidslivet, så er det helt feil å si at stat og kommune "ikke trenger å jobbe noe særlig".

Du har kanskje ikke hørt om dritten som heter New Public Management som begynte å gjøre seg, sakte, men sikkert, gjeldende fra 90-tallet og utover. Begynte å ta helt av på tidlig 2000-tallet. 

Både stat og kommune må operere ut fra kapitalistisk brutalitet. Ideen NPM går ut på at man skal drive både stat og kommune etter kapitalistisk brutalitet, det vil si, akkurat som privat sektor. Samme effektivitet og alt. Den eneste forskjellen er at man i stat og kommune har noe mer sikker jobb enn i det private, men det er som regel "byttet" ut med at man også får noe lavere lønn i stat og kommune sammenlignet med det private. Så det går opp i opp. 

Sterkere stillingsvern har ikke ført til at man bare kan "slappe av". Heller tvert imot, stat og kommune er underfinansiert og burde finansieres i mye større grad.

Vi bor i et samfunn der de rike blir bare rikere for hvert eneste år, så hver gang jeg hører en høyreorientert tulling (jeg sier ikke at du er det) som sier at "vi må spare og har ikke råd", mens milliardærer og mangemillionærer bare blir rikere og rikere, så har jeg i stadig større omgang problemer med å holde meg i skinnet og holde kontrollen på hånda mi. 

Den kapitalistiske giften har trengt inn i stat og kommune for lenge siden. Det er lenge, lenge siden det var "behagelig" å ha en statlig jobb, kanskje på 80-tallet, var vel det siste tallet med "behagelig" statlig stilling, og i beste fall, deler av 90-tallet.

På samme måte som den kapitalistiske giften har trengt inn i boligmarkedet siden 1980-tallet, og som gjør at vi må jobbe MYE MYE mer for patetiske 30 kvadratmeters leilighet i Oslo, Bergen, Stavanger eller Trondheim i dag, sammenlignet med det som var tilfellet for 25 - 30 år siden.

I mange kapitalistiske land er det faktisk privat sektor som er "offentlig". Hva mener jeg med det: Joda, bare se på finanskrisen fra høsten 2008. Bankene dikterte rett og slett direkte til politikere at bankene måtte reddes og at gjelda skulle lempes over på det offentlige. Det skjedde i USA og en rekke europeiske land. Bankene (privat sektor) lo hele veien til banken, såkalte Bail-Outs som du burde ha lest om, mens offentlig sektor derimot, ble slaktet i land etter land fra 2009 og utover.

Anonymkode: 77e6d...88f

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det handler jo ikke om å direkte sluntre unna! Det handler om å ikke strekke seg, for man får ikke noe igjen for det. Ikke noe goodwill, ingenting. Det handler om å gjøre akkurat det jobben innebærer og ikke noe mer. At arbeidsgivere blir snurte og mener at det er som å slutte eller sluntre unna er deres eget problem, fordi de forventer for mye mot for lite betaling.

Slik er det jo litt i Norge også. Folk som løper ræva av seg på sykehjem og sykehus for å rekke over alt, for eksempel. De burde bare gjøre akkurat det de skal gjøre, og når det da sprekker så må arbeidsgiver ansette flere. Punktum. Om man strekker seg og strekker seg så finner bare arbeidsgiver ut at de klarer seg jo med lite folk.

Anonymkode: 9ef23...167

Jeg arbeider innenfor helsevesenet og i sommer har det vært krise pga lav bemanning på samtlige soner innenfor plassen jeg bor. Folk har "måtte" komme på jobb i ferien sin for at kabalen skulle gå opp. 

Og nå fra september skal det kuttes ennå mer ned på forbruket av ansatte. "Vi er for mange på jobb, enkelte dager". 

Forstå det, den som vil.

Anonymkode: 641b4...055

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...