Gå til innhold

Begynne på Omzepic. Redd for kvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overvekt og pcos. Fastlegen min skrev ut Ozempic og jeg begynner på 0,25. Håper å kunne holde med på lav-middles dose en stund for å få gang på vektnedgangen. Jeg har alltid vært slank, men nå er jeg overvektig og har holdt på med slanking lenge. 
Uansett, jeg pleier å bli kvalm av alt av medisiner. Og jeg har spy-fobi så jeg er livredd for å slite med kvalme. Da fungerer jeg ikke på jobb osv. Er det noen av dere som ikke ble kvalme av 0,25? Som gjerne lett kan bli kvalme ellers? Må kvinne meg opp til første dosen siden den sitter jo i i noen dager om jeg blir dårlig. Klarer ikke kaste opp (får panikkangst). Legen sa at slettes ikke alle blir kvalme, spes ikke på laveste dose. Men føler jeg bare leser om folk som blir kvalme av dette. Samtidig som jeg trenger hjelp til å snu vekten nå... Kostholdet er bra men jeg må få en kick-start. Pcos har blitt verre nå (catch22).

Noen oppmuntrende ord?

Anonymkode: 38830...260

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele poenget med ozempic er vel at man skal bli kvalm. 

Anonymkode: 3ff04...727

Skrevet

Ummmm... nei? Poenget er vel hvordan kroppen regulerer sukker og hvordan blodukkeret blir. Noen mister litt matlyst også.

Er det noen av dere som lett blir kvalme som ikke har blitt veldigg kvalm av 0,25?

• Liker 2
Skrevet

Ingen? Skulle gjerne hatt litt positve erfaringer før jeg tar første dose :)

Skrevet

Prøv å unngå å sette injeksjonen i buken er et tips jeg fikk som fungerte bra. Satte kun i lårsidene selv og merket lite kvalme.

Måtte dog slutte pga andre årsaker og fikk medisinen pga D2 og ikke overvekt.

Anonymkode: 29149...f2e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Setter i låret. Ikke blitt kvalm. Gått på Ozempic lenge. Er oppe i maks dose på andre eller tredje uka. Husk å spise. Blir blodsukkeret for høyt eller lavt blir du kvalm men ikke ille. Har ikke kasta opp eller følt behov for det. 

Anonymkode: efd42...9ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke sett sprøyten i magen. Setter du den i låret blir du mest sannsynlig ikke kvalm. 

Anonymkode: 8a60b...800

• Nyttig 1
Skrevet

Skitt. Satt den i magen før jeg leste dette… 

Skrevet

Plutselig masse luft både oppe og nede. Uggen. Håper det ikke blir sterkere kvalme. Luft får jeg tåle😅

Skrevet

Var kvalm i 2 dager, siden har jeg ikke merket noe

• Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Var kvalm i 2 dager, siden har jeg ikke merket noe

Håper det er likt for meg..

Skrevet

Noen som gikk ned første-andre uken? 

Skrevet

Du kan, hvis du vil, lese dagboken min inne på "treningsdagbøker", der dokumenter jeg hvordan det har vært for meg å starte med ozempic. Jeg setter også sprøyta i låret. Er kun litt småkvalm første dagen eller de dagene jeg spiser "junk", men da kan jeg skylde meg selv. 

Bruker nå 0,75 ukentlig og har gjort det lenge. Aldri brukt full dose over tid, max 2 uker. Du må prøve deg mot frem med dosering etterhvert ift hva du tåler og hva som hjelper deg best. 

Du kan bli litt forstoppet men så er også dette en av greiene med at man føler seg mettere hele tiden. I tillegg til jevnere blodsukker. 

Selv er jeg snart i mål. Har gått ned 20 kg, mangler ca 4 til... Ønsker deg lykke til og husk at det ikke er sikkert du merker veldig mye endring på 0,25. Selv måtte jeg opp i 0,5 før jeg fikk noe effekt. 

Lykke til da! 😊

• Nyttig 1
Skrevet
Moonbeam skrev (2 timer siden):

Du kan, hvis du vil, lese dagboken min inne på "treningsdagbøker", der dokumenter jeg hvordan det har vært for meg å starte med ozempic. Jeg setter også sprøyta i låret. Er kun litt småkvalm første dagen eller de dagene jeg spiser "junk", men da kan jeg skylde meg selv. 

Bruker nå 0,75 ukentlig og har gjort det lenge. Aldri brukt full dose over tid, max 2 uker. Du må prøve deg mot frem med dosering etterhvert ift hva du tåler og hva som hjelper deg best. 

Du kan bli litt forstoppet men så er også dette en av greiene med at man føler seg mettere hele tiden. I tillegg til jevnere blodsukker. 

Selv er jeg snart i mål. Har gått ned 20 kg, mangler ca 4 til... Ønsker deg lykke til og husk at det ikke er sikkert du merker veldig mye endring på 0,25. Selv måtte jeg opp i 0,5 før jeg fikk noe effekt. 

Lykke til da! 😊

Tusen takk, skal lese dagboken din😊🤩 Ser for meg å be om å øke til 0.5 etter tre uker.. Slippe å vente fire. Får se, jeg tok det jo i går. Hadde noen timer i dag hvor jeg ble forferdelig kvalm. Tvang i meg en yoghurt og tok en hvil. Ble bedre da. Så nå har jeg klart å spise lunsj. Får prøve å ligge litt i forkant av kvalme med en smoothie om morgenen

Skrevet
Moonbeam skrev (2 timer siden):

Lykke til da! 😊

Tittet på første innlegget ditt. Jeg har også lavt stoffskifte (godt medisinert TSH ca 0,5 og FT4 22 og høy T3. Merker fort om jeg er i ulage der og det er jeg ikke). Jeg er alenemamma med ett barn og er 173 cm høy selv. Startvekt 91-92.. Blir spennende å lese dagboken din! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk, skal lese dagboken din😊🤩 Ser for meg å be om å øke til 0.5 etter tre uker.. Slippe å vente fire. Får se, jeg tok det jo i går. Hadde noen timer i dag hvor jeg ble forferdelig kvalm. Tvang i meg en yoghurt og tok en hvil. Ble bedre da. Så nå har jeg klart å spise lunsj. Får prøve å ligge litt i forkant av kvalme med en smoothie om morgenen

Tror ikke du trenger legens godkjenning for å øke altså men kanskje for å være sikker. Har to venninner som begynte rett på 0,5..

Håper kvalmen gir seg når kroppen venner seg til ozempic. Greia er IKKE at du skal gå rundt og være kvalm og derfor gå ned i vekt... 😊

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tittet på første innlegget ditt. Jeg har også lavt stoffskifte (godt medisinert TSH ca 0,5 og FT4 22 og høy T3. Merker fort om jeg er i ulage der og det er jeg ikke). Jeg er alenemamma med ett barn og er 173 cm høy selv. Startvekt 91-92.. Blir spennende å lese dagboken din! 😊

En del likheter her da. Hvor mye skal du ned? Selv har jeg tenkt lande på 74 omtrent. Da er jeg innenfor normal bmi og jeg liker formene mine. Går jeg under 70 ser jeg for tynn ut... 

Jeg er også alenemamma som deg.... ❤️

Du skal se dette kommer til å gå bra. Masse lykke til! 😉👌❤️

Skrevet
Moonbeam skrev (3 timer siden):

Tror ikke du trenger legens godkjenning for å øke altså men kanskje for å være sikker. Har to venninner som begynte rett på 0,5..

Håper kvalmen gir seg når kroppen venner seg til ozempic. Greia er IKKE at du skal gå rundt og være kvalm og derfor gå ned i vekt... 😊

En del likheter her da. Hvor mye skal du ned? Selv har jeg tenkt lande på 74 omtrent. Da er jeg innenfor normal bmi og jeg liker formene mine. Går jeg under 70 ser jeg for tynn ut... 

Jeg er også alenemamma som deg.... ❤️

Du skal se dette kommer til å gå bra. Masse lykke til! 😉👌❤️

Legen min sa jeg kunne kjenne meg litt frem selv og anbefalte (hvis det gikk greit i begynnelsen) at jeg isteden for å gå fra 0.25 til 0.5 så kunne jeg ta 0,25 to ggr i uken. Dette fordi jeg ofte reagerer på ting og kroppen min pleier å like å få ting mest mulig jevnt dosert. Får se. Ikke vært kvalm i kveld, er spent på i morgen formiddag. Heldigvis hjemmekontor. Tror jeg tar neste dose på søndag isteden for mandag (jeg begynte jo på mandag). Dette fordi jeg skal på jobbreise med fly og overnatting ons-tors og grøsser ved tanken på å være kvalm da. Bedre å få et ekstra døgn på å roe ned etter neste dose. Men jeg ser jo i morgen, håper jeg bare var dårlig i dag😅

Fikk og rar følelse da jeg tok sprøyten (eier ikke sprøyteskrekk, setter B12 på meg selv i låret som jo er mye tykkere og lengre). Men liksom uggen og småsvimmel. Kanskje psykisk siden det var et nytt stoff? 

Så flink du har vært som har stått på og ikke gitt opp!!🤩 Jeg tenkte å gå ned til 68. Men… jeg har tits and ass og liker det. Fjeset kler også å ha litt mer. Så sikter meg inn på 70-72. Stønn, føles ut som en lang vei å gå når man er i startgropa.. 

Tusen takk for lykkeønskninger og masse god input❤️❤️

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Jippi! Ingen kvalme i dag🤩

Gjest padawan
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 11.06):

Hele poenget med ozempic er vel at man skal bli kvalm. 

Anonymkode: 3ff04...727

Her tar du helt feil. Man blir ikke kvalm av den. 

edit: jeg synes den har litt kjipe bivirkninger men det kan hende kroppen min reagerer annerledes på den enn din, TS.

Endret av padawan
Skrevet

Hei! Kan jeg spørre deg hvorfor du går på Ozempic, og ikke for eksempel Saxenda? 

Anonymkode: 2ccda...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...