Gå til innhold

Prius startbatteri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en 2007 Prius der det ut i fra servicehistorikk ser ut til at startbatteriet aldri har vært byttet. Det er altså 15 år gammel. Kan dette virkelig stemme? Skal ikke startbatterier på hybrider byttes oftere enn som så?

Anonymkode: bcdb6...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er jo på linje med startbatteri i andre biler, så ja, ville ha vurdert det. For skulle det takke for seg, skjer det på et sted hvor det er langt til hjelp…..som regel. Og da er det helt dødt, du får ikke i gang bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er nye batterier av vesentlig dårligere kvalitet enn det gamle så ville vente jeg. Tesla 12v-batterier kan vare 2-5 år feks.

Anonymkode: b75e9...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og skift batteri før vinter.n du kan se på toppen av Batteripolene når det er laget skifte av batteri trenger ikke å stå i servicehistorikk da mange kan skifte dette selv rundt omkring Biltema Bildeler Mekonomen etc etc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (18 timer siden):

Ta og skift batteri før vinter.n du kan se på toppen av Batteripolene når det er laget skifte av batteri trenger ikke å stå i servicehistorikk da mange kan skifte dette selv rundt omkring Biltema Bildeler Mekonomen etc etc 

Batteriet står inni en slags kasse (som jeg ikke har tenkt å fikle med)  så det er ikke mulig (for meg) å se batteripolene. Tror heller ikke dette er noe man bytter selv, startbatteri til Prius er sære greier som må spesialbestilles (dette er ikke et "vanlig" startbatteri, det starter ikke motoren).

Har i alle fall snakket med mekanikeren min nå, og han var enig i at det var en god idé å bytte ettersom jeg ikke aner om/når det ble byttet sist. Når disse batteriene ryker så ryker de visst helt plutselig og så står man der med en ubrukelig bil :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Batteriet står inni en slags kasse (som jeg ikke har tenkt å fikle med)  så det er ikke mulig (for meg) å se batteripolene. Tror heller ikke dette er noe man bytter selv, startbatteri til Prius er sære greier som må spesialbestilles (dette er ikke et "vanlig" startbatteri, det starter ikke motoren).

Har i alle fall snakket med mekanikeren min nå, og han var enig i at det var en god idé å bytte ettersom jeg ikke aner om/når det ble byttet sist. Når disse batteriene ryker så ryker de visst helt plutselig og så står man der med en ubrukelig bil :ninja:

Det er ikke batteriet til fremdrift det er snakk om, men startbatteriet som er et lite 12volt batteri, og det er et blybatteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tdm900 skrev (40 minutter siden):

Det er ikke batteriet til fremdrift det er snakk om, men startbatteriet som er et lite 12volt batteri, og det er et blybatteri. 

Stemmer, det er 12 volts-batteriet under panseret det er snakk om. Hybridbatteriet er en helt annen historie, det håper jeg virkelig ikke det blir behov for å skifte ut med det første, for det koster vel like mye som jeg betalte for bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...