Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag, det er stor sannsynlighet for at jeg har bekkenløsning. Jeg ble altså sjukmeldt 50% ut denne uka, så jeg fikk beskjed av legen om å jobbe halve dager. Greit i grunnen, da er det større sjans for at det ikke rekker å bli så vondt før dagen er over.

La meg bare spørre først; - skal man ha dårlig samvittighet for at man er (delvis planlagt) gravid og er så uheldig å få bekkenløsning?? For det fikk faktisk jeg i dag!!

La meg fortelle... Kom tilbake til jobben etter legebesøk (sa til legen at sjukmeldingen kunne gjelde f.o.m. i morgen siden i dag var en ganske smertefri dag), og gikk opp på kontoret til sjefen for å prate med henne. Fortelle hva legen hadde sagt osv.

Greit nok, hun godtok det jo. MEN... Så sier hun til meg at hvis jeg blir 50% sjukmeldt videre kan jeg ikke få gå halve dager! Da MÅ jeg gå annenhver dag, fordi legen plikter å ta hensyn til arbeidsgiveren når noen blir sjukmeldt. Fordi hun klarte garantert ikke å få noen til å være vikar kun halve dager... Jeg skjønner jo det, at det blir vanskelig å få en vikar til å arbeide halve dager, men hallo! Når noen blir sjukmeldt 50% og legen sier man skal arbeide halve dager fordi det er best mulig for den sjukmeldte, så er det vel det som skal tas mest hensyn til??

Følte meg skikkelig "nedkjørt" eller hva jeg skal si, etter jeg hadde prata med sjefen. Jeg fikk faktisk rett og slett dårlig samvittighet fordi jeg er gravid og har fått bekkenløsning!! Dette skal liksom være en tid hvor jeg skal glede meg og slettes ikke føle meg ille til mote fordi jeg er så uheldig å bli sjuk under svangerskapet.....

Dette har jeg skrevet i graviditetsdagboka mi i dag også, men alle gravide leser sikkert ikke den. Derfor kopierte jeg dette inn hit, jeg...

Jeg ønsker nemlig kommentarer/synspunkter på dette. Er det jeg som overreagerer og tar feil, eller er det riktig som jeg tror at legen skal ta mest hensyn til den sjukmeldte arbeidstakeren?

Jeg føler kanskje dette blir litt sånn som hvis jeg blir 100% sjukmeldt men sjefen ikke godtar det pga bemanningsproblemer på jobben eller noe... :roll:

Håper både de som er enige og uenige med meg kan komme på banen og skrive litt her...

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottemor
Skrevet

hei Lilian...

huff for en sjef da :(

om det blir slik at du da går halve uka i stedn for eller sjefen gjør det om slik så vil sikker legen din gi deg 100% sykemelling,siden det ikke er bra for deg å gå hele dager,er jo derfor han satte denne løsningen....

Og om du vil jobbe eller ha noe å gjøre kan du få noe som heter aktiv sykemelling,slik at du går på jobb så lenge du klarer,men sjefen få ikke beregene deg inn i bemmaningen.....du gjør da det du føler for når du føler for det :)

Skrevet

Min svigermor er også 50% sykemeldt, men av helt andre årsaker :), og ho får heller ikke jobbe halve dager, men må jobbe annenhver dag. Så jeg tror nok dessverre at dette er en vanlig praksis. Om det er en riktig praksis er jo en helt annen sak.

Men som det allerede er svart vil nok legen gi deg enten 100% sykemelding eller aktiv sykemelding hvis det viser seg at du ikke kan jobbe en hel dag.

Men du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet for at du har fått bekkenløsning, det er jo ikke din feil. Det kunne du ikke vite på forhånd at du kom til å få.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du skal absolutt ikke ha dårlig samvittighet fordi du er sykemeldt. Du får si til den hurpa av en sjef du har at enten får hun deg på jobb halve dager eller så blir du 100% sykemeldt. Du er jo sykemeldt nettopp fordi du ikke holder en hel dag!

Åssen føler du deg etter en dag på jobben, hel eller halv? Grunnen til at jeg lurer er at jeg tror det er bekkenløsning eller i hvert fall begynnelsen på bekkenløsning jeg har fått.

Skrevet

Takk for svar alle som har besvart hittil.

Jeg har jo blitt enig med legen om å gå halve dager nettopp fordi det vil sannsynligvis være bedre for meg, og fordi da er det mindre sjans at jeg må bli 100% sjukmeldt så tidlig i svangerskapet. (Det er utrolig tidlig når jeg ikke engang er 3mnd på vei!!) Det er som noen av dere sier, at når jeg går fulle dager at jeg har så sterke smerter at jeg innimellom knapt nok klarer å komme meg hjem etter jobb.

Dette skjønner tydeligvis ikke sjefen min...

Jeg prata med ei anna ei i går, som faktisk har hatt det på akkurat samme måten. Altså, hun fikk bekkenløsning litt senere, men hun fikk beskjed av legen om å arbeide halve dager. Arbeidsgiver nektet å gå med på det, og satte henne opp på fulle dager annenhver dag isteden. Hun måtte gå tilbake til legen å få en legeerklæring på at hun skulle jobbe kortere dager, men det hjalp ikke engang det. Arbeidsgiver nektet fortsatt. Så hun lette opp i arbeidsmiljøloven eller hvor det var hun fant det, og der sto det visst noe om at arbeidsgiver plikter å følge legens anvisning om den gravide arbeidstaker eller noe. Jeg har ikke kunnet finne dette avsnittet selv, men jeg stoler på henne da hun sa det.

Vel, hun fant frem dette og tok kontakt med trygdekontoret for at de skulle blande seg inn, men DA tok arbeidsgiveren hennes til fornuft og satte henne opp på "halve vakter".

Håper jeg slipper unna å måtte holde på sånn, da...

Blir glad for flere kommentarer og tilbakemeldinger!

Gjest Anonymous
Skrevet

Uten at jeg vet eksakt i hvilken lov dette er nedfelt, mener jeg bestemt at arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge arbeidet mest mulig for deg. Jeg tror også legen har den øverste myndigheten av legen og arbeidsgiveren. Snakk med legen din, h*n vet sikkert hvilke bestemmelser og lover du kan henvise til.

Gjest Zalomine
Skrevet

Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. fastslår i § 13, punkt 2: "Hvis en arbeidstaker er blitt hemmet i sitt yrke som følge av ulykke, sykdom, slitasje e.l., skal arbeidsgiveren, så langt det er mulig, iverksette de nødvendige tiltak for at arbeidstakeren skal kunne få eller beholde et høvelig arbeid. Arbeidstakeren skal fortrinnsvis gis anledning til å fortsette i sitt vanlige arbeid, eventuelt etter særskilt tilrettelegging av arbeidet, endringer i tekniske innretninger, gjennomgått attføring e.l."

Dette tolker jeg helt klart som at du har rett på å jobbe halve dager. Snakk med legen din og trygdeetaten, ring trygdekontoret, de vet helt sikkert dette, jeg klarte ikke finne ut av det på nettet, det står "jobbe enkelte dager, eller halve dager", men står ikke om du har RETT på halve dager. Jeg kan likevel ikke forstå annet.

Seriøst, jeg skjønner heller ikke hva som er problemet med å få en vikar til å jobbe halve dager jeg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner at du føler deg trist og lei over dette, det er viktig å bli møtt med forståelse i den situasjonen du er oppe i nå. Man er ikke seg selv - og klarer ikke argumentere på samme måte - får lissom skyldfølelse.

Jeg sitter på den andre siden av bordet - og er selv sjef i et yrke hvor det er mange unge kvinner - og det vil si mange graviditeter. Jeg gjør alt jeg kan for å legge til rette for den sykemeldte , men må også tenke på bedriftens daglige drift og økonomi. Har derfor undersøkt litt rundt - og det finnes alternativer som er bra løsninger for begge parter;

Som gravid er et alternativ å være aktivt sykemeldt - det vil si at du er 100% sykemeldt, men jobber det du selv kan klare. Arbeidsgiver får full dekning fra trygdekontoret (etter 16 dager), og kan sette inn vikar.

Det finnes også noe som heter svangerskapspenger - der arbeidsgiver får dekning fra arbeidsgiver fra 1 dag - hvor også du kan jobbe hva du kan orke.

Snakk med legen eller trygdekontoret ditt om dette.

Lykke til!

Stine 9+4

Skrevet

Hei. Hvis det er lettere for arbeidsgiver at du er 100% sykemeldt så gjør det du. Skjønner at det ikke er lett for arb. giver. vet ikke hva du jobber med, men har du muligheten til og begynne noe senere og litt før uten at de må erstatte dette så mye.

Jeg var kjempe dårlig når jeg vr gravid, jobbet i to mnd tilsammen, og det hendte da at jeg ble sendt hjem mindt på dagen fordi jeg var dårlig. Hadde ikke bekkenløsning, men jeg ble aldri kvitt kvalmen, og var kjempe slapp.

Jwg fødte 3mnd fortidlig, så ta mest hensyn til degslv og den lille. det er greit det at svangerskap ikke er en sykdom, men noen for flere problemer enn andre, det kan vi faktisk ikke noe for. Du kan jo prøve og snakee mer med sjefen din hvis det blir for problematisk med bekkenløsningen, de har jo litt ansvar de også for og tilrettelegge arbeidsdagen din.

Skrevet

Blander meg litt inn her jeg.

Du kommer jo til å bli borte et par dager i forbindelse med fødsel og sånt ikke sant :) . Ville tro at det var naturlig å ansette en person på deltid (evt. ekstrahjelp) med mulighet for fast arbeid.

Det er jo en mulighet for at du ikke blir 50% sykmeldt under hele svangerskapet også, så dette må evt. avtales med søkeren. Men dere har vel kanskje annen sykdom i barnehagen også til tider? Ville tro at det er viss mulighet for at en person i bortimot 50% stilling ville fått nok å gjøre uansett.

Det er ikke lett med vikarer i barnehage. Men i løpet av min barnahagekarriere kom det faktisk inn en god del søknader på 50%, selv om vi bare søkte etter 100%. Det er mange studenter og hjemmeværende som ønsker seg en jobb som ikke tar for mye tid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Poenget med 50% sykemelding er nettopp at man ikke skal jobbe fulle dager, så dette bestemmer nok ikke sjefen din gitt. Det er faktisk feil at noen bruker 50% sykemelding til å jobbe deltid, med noen fulle dager i uka og andre dager fri. Det er ikke ditt problem å skaffe vikar for deg selv heller. Tviler sterkt på at det er så vanskelig å få en vikar som jobber 50%.

Skrevet

Slik hadde jeg det også da jeg ble sykmeldt på grunn av reumatismen. Men jeg fikk ingen sure miner fra de på jobb da, bare en masse støtte og klemmer. Men jeg hadde sååååå dårlig samvittighet.

Men når jeg tenker over det her og nå var det jo skikkelig latterlig. Der gikk jeg hjemme med en kronisk og temmelig alvorlig sykdom man ikke rår over selv, også har man dårlig samvittighet overfor jobben???

Nei, Lillian. Selv om svangerskapet ikke var sååå planlagt skal du ikke ha dårlig samvittiget på grunn av bekkenløsninga. Tror ingen arbeidsgiver forlanger at arbeidstakerene skal unngå å bli gravide med fare for bekkenløsning. Kos deg hjemme med den voksende magen din du ;)

Skrevet

Så vidt jeg husker fra den gang jeg hadde ansvar for slikt, så kan arbeidsgiver bestemme hvordan du skal jobbe dine 50%. Unntaket er selvsagt hvis du har med en bekreftelse fra legen som forteller hvordan dine 50% skal jobbes.

Det er altså regel-siden av saken.

Den andre siden av saken er den medmenneskelige. Lederen burde prøve å forstå den ansattes side av saken. Og hvis det er så utrolig vanskelig for bedriften å få til den 50% varianten som er best for deg, så burde lederen informere deg om at hvis du leverer en slik bekreftelse så vil bedriften følge den.

Skaff deg en bekreftelse du Lillian! Og ikke ha dårlig samvittighet. Det er ille nok å ha bekkenløsning!

God bedring! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...