AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Skal om litt ha første svangerskapskontroll. Partner sier han blir med meg på alt jeg vil og er svært støttende osv. men jeg tror ikke jeg føler noe behov for å ha han med på første kontroll? Er det normalt å ta med partner? På ALLE kontrollene? Jeg aner ikke hva som er nødvendig eller normalt eller noe haha.. Anonymkode: bf4a2...950
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal om litt ha første svangerskapskontroll. Partner sier han blir med meg på alt jeg vil og er svært støttende osv. men jeg tror ikke jeg føler noe behov for å ha han med på første kontroll? Er det normalt å ta med partner? På ALLE kontrollene? Jeg aner ikke hva som er nødvendig eller normalt eller noe haha.. Anonymkode: bf4a2...950 Jeg hadde ikke mannen min på noen. Den første ville jeg dra på alene for og se hva det var, og jeg følte det ble litt bortkastet tid for han. Det var mye prating, spesielt om meg, og lite som skjedde med babyen egentlig Man sjekket hjerterytme med doppler, og måle mage. Jeg syns også det var behagelig og ha en frisone hvor jeg kunne snakke med jordmor om alt, både fysiske og psykiske endringer, uten at det hang noen der. Syns det var finere og ha han med på ultralyd, da fikk han se babyen! Anonymkode: 7a4e6...a3b
Lorieen Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Jeg har fem barn og har aldri hatt med meg partner på en eneste kontroll utenom ultralyd.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Den aller første kontrollen (uke 10) hvor det ble henvist til UL og sånn, var han ikke med på, det var bare preik og fosteret er jo så lite så det er ikke noen sjekk av det. Han var med på første kontroll hos jordmor i uke 24, og det var greit men vi konkluderte med at han ikke trengte være med på ordinære kontroller hos jordmor, for det var begrenset hvor interessant det var for han. Han var med på alt av ultralyder (vi hadde en del ekstra) og på fødselsforberedende kurs. Hadde det skjedd noe spesielt underveis så ville han nok blitt med på flere jordmorkontroller, men ting var ganske stabilt i svangerskapet. Anonymkode: 3c375...913
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Gikk til to jordmødre på to helsestasjoner under graviditeten (vi flyttet mot slutten, så da ble det sånn 😂) og begge foretrakk at partner var med på alt. De hadde sett at pappaene hadde veldig godt av å få være med, både for å få informasjon og for å føle at de fikk delta. Begge tilbød egne samtaler for pappaer alene dersom de hadde behov for det (eller at jordmødrene så at de hadde behov for det) og de måtte bare ringe om de hadde noen spørsmål. Selv om det er vi som går gravide, så er det partners barn også. Anonymkode: 96544...d56 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gikk til to jordmødre på to helsestasjoner under graviditeten (vi flyttet mot slutten, så da ble det sånn 😂) og begge foretrakk at partner var med på alt. De hadde sett at pappaene hadde veldig godt av å få være med, både for å få informasjon og for å føle at de fikk delta. Begge tilbød egne samtaler for pappaer alene dersom de hadde behov for det (eller at jordmødrene så at de hadde behov for det) og de måtte bare ringe om de hadde noen spørsmål. Selv om det er vi som går gravide, så er det partners barn også. Anonymkode: 96544...d56 Det er partnerens barn, selvsagt, men det er ganske begrenset hva de får gjort med babyen i svangerskapet og hvor spennende de syns det er med babyen i en annens mage som de ikke kan ta og føle på enda. Det er veldig abstrakt. Mannen min var hvertfall mer opptatt av meg enn selve babyen i svangerskapet Han gledet seg veldig til babyen, men han brukte tiden og energien sin på den som bar frem barnet, så barnet hadde det best mulig. Han syns det var stas og kjenne babyen når vi kom sålangt, og koste masse på magen, men før det var det bare min kropp og ingenting annerledes egentlig. Men det er kanskje greit og sette forventningene til hva som skjer på disse kontrollene, da det er ganske lite fokus på babyen i seg selv. Man får ikke se eller høre noe før ganske sent - mens man kan kanskje tro det skjer veldig spennende ting man går glipp av. Anonymkode: 7a4e6...a3b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 På første kontroll er det vel kanskje ikke nødvendig, det spørs litt på hva som føles rett for dere. Min mann har vært med litt her og der på de kontrollene han har hatt mulighet til. For min del har det føltes godt å ha han med på kontrollene i 3. trimester, særlig nå helt på tampen. Jeg synes det er en trygghet å ha han med, bl.a fordi det har vært litt snakk om begynnende svangerskapsforgiftning, men også fordi det kommer en del info om fødsel og barseltiden som jeg synes det er veldig fint at han får direkte fra jordmor i stedet for viderefortalt fra meg. Anonymkode: 966ce...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På første kontroll er det vel kanskje ikke nødvendig, det spørs litt på hva som føles rett for dere. Min mann har vært med litt her og der på de kontrollene han har hatt mulighet til. For min del har det føltes godt å ha han med på kontrollene i 3. trimester, særlig nå helt på tampen. Jeg synes det er en trygghet å ha han med, bl.a fordi det har vært litt snakk om begynnende svangerskapsforgiftning, men også fordi det kommer en del info om fødsel og barseltiden som jeg synes det er veldig fint at han får direkte fra jordmor i stedet for viderefortalt fra meg. Anonymkode: 966ce...ce2 Enig i tredje trimester, særlig om fødsel og barsel. Da får mannen en veldig tydelig og viktig rolle som de burde få mer informasjon om Anonymkode: 7a4e6...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 Med mindre du har noe du ønsker å ta opp med jordmor alene, ville jeg bare satt ekstremt stor pris på at partner er såpass interessert og ivrig. Det er det få som er. Så det er med andre ord helt vanlig å gå alene - men jeg tror at dess mer info partner får dess mer ansvar tar han/hun underveis i svangerskapet og barseltid. Ville heller oppmuntret til deltagelse enn å kvele den lysten… Anonymkode: 8f694...f48 1
Flamme Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 Har ikke hatt behov for å ha med partner på noe annet enn ultralyd. Dette er opp til deg selv, hva du ønsker. Jeg synes partner blir overflødig.
Brunello Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 Det er ikke nødvendig, men mange menn synes det er hyggelig å være med. Ser ingen argumenter for at han ikke skal være med om han vil. 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å ha mannen med på alt, nei. Her har mannen bare vært med én gang med begge, og det var kun for å skrive under på farskapspapirene (det kan man gjøre på helsestasjonen). Jeg har ellers bare sagt at om han har noen spørsmål, så kan jeg stille dem. Det er jo fint lite interessant for far på disse kontrollene, far har ikke rett på fri med lønn for å følge. Så dumt å ta masse avspasering for å sitte og se på at noen tar blodtrykket mitt.. Anonymkode: 182a8...b98
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 Jeg har hatt med samboer på alt til nå 😅 men så vil han være med da. Ikke sikkert han blir med på det jeg skal på videre, for nå går jeg egentlig bare å ruger. Men jordmor syns det var veldig fint at han har vært med tidligere, da blir han på en måte mer delaktig og får en annen forståelse av hva som skal skje. Anonymkode: d07f5...1fd 1
Gjest Advokadoen Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å ha mannen med på alt, nei. Her har mannen bare vært med én gang med begge, og det var kun for å skrive under på farskapspapirene (det kan man gjøre på helsestasjonen). Jeg har ellers bare sagt at om han har noen spørsmål, så kan jeg stille dem. Det er jo fint lite interessant for far på disse kontrollene, far har ikke rett på fri med lønn for å følge. Så dumt å ta masse avspasering for å sitte og se på at noen tar blodtrykket mitt.. Anonymkode: 182a8...b98 Dette gjør man nå elektronisk
Arkana Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 Jeg har tre barn og har aldri hatt med mannen på en eneste kontroll annet enn ultralyd. Med unntak av hvis det var en kontroll med fokus på mannens rolle kan jeg ikke se hva i all verden hverken han eller jeg skulle få ut av at han var med.
Helne90 Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 Jeg hadde første kontroll forrige uke, og sa til mannen at han fikk velge selv! Han ville gjerne det, så han ble med. Var jo bare prat på første, snakk om kosthold, vekt, arbeid, hva vi gjør fremover osv, men mannen fikk stille spørsmål han evt hadde samt føle seg inkludert. Syns det var helt naturlig å ha han med, og han syns også det var fint å være med selv om det ikke var en særlig "spennende" time! 1
mingus Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 Hadde han med på en time av jordmors initiativ siden hun syntes det var hyggelig å hilse på alle pappaene. Vi bor på en liten plass, så ikke så samlebånd-aktig her som da vi bodde i byen 🙂 var jo ikke noe behov for det fra min side, men var koselig det. Det merkeligste derimot, er de overengasjerte pappaene som kommer etter fødselen! Det er vel 6ukersen, barselgruppa treffes for første gang på helsestasjonen. Der har det vært én forvirret malplassert pappa med begge gangene, som sitter brydd blant alle som ammer og snakker detaljert om fødselen sin, mammaene prøver å gjemme bort puppen mens babyen kaver, og merkbart sliter med å gå inn i detalj om sine fødsler. 😅 Det er blitt snakka om det i ettertid på treff, så er ikke bare noe jeg tror nei.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 Jeg hadde han ikke med på de første jordmortimene, men så sa jordmor at han gjerne måtte bli med så hun fikk møte han. Det var veldig hyggelig og han likte det også godt, så da ble han med på de resterende timene også. Han ble med månedlig fra uke 24 og utover! 😊 På kontrollene på sykehuset var han alltid med. Anonymkode: 4f4a7...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 Han har aldri vært med på første kontroll, men av og på på de andre kontrollene. Bare vært med på ultralyd nå med nr 3. Anonymkode: f8554...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå