AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Sliter utrolig med søvn og har gjort det det de siste 4 årene. Våkner flere ganger om natten og lenge før alarmen går av selv om jeg er langt i fra uthvilt. Jobber nå en 80% stilling 8-15:30 og sover i gjennomsnitt 3-4 timer pr natt. I natt sov jeg bare 3 timer og kjenner kroppen virkelig stritter i mot. Har tatt det opp med legen og fikk utskrevet valergan som gjorde meg utrolig trøtt og groggy hele jobbdagen. Noen med råd eller tips? Anonymkode: 68264...641
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Sover du noe på dagen? Anonymkode: 9b70f...3f9
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Jeg har bare stått i det. Og jobbet veldig aktivt for å forstå hvorfor jeg sliter, etablere vaner, og lære meg mentale teknikker. I lange perioder går det derfor greit, så kommer det en dårlig periode igjen. Ubehagelig, ja, men ikke farlig. Anonymkode: 5edcb...406
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Det finnes søvnkurs man kan ta! Anonymkode: cdca8...a3c
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Ts her Går på melatonin ja og føler det har funket veldig bra! Før slet jeg med innsovning men melatonin gjør jobben der nå. Den holder meg desverre ikke sovende hele natten som er problemet. Anonymkode: 68264...641
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Når det har vart så lenge så er det verdt å be om en henvisning til søvnklinikk, eller i det minste sjekke blodprøver og ta det derfra. Jeg sliter med lavt kortisol og lavt stoffskifte (altså hormonelt) og har derav søvnproblemer. Jeg har samme opplevelse som deg hva gjelder vallergan! Det er ganske vanlig med antihistaminer at man blir groggy/søvnig langt utpå dagen av dem. Irritabilitet også. Jeg ble gitt sikkert 8-10 forskjellige søvnmedikamenter før legen til slutt sa at her er det noe mer/annet. Her har det vært både imovane, zolpidem, quetiapin/seroquel, mirtazapin, melatonin og alt av søvnhygiene, angstdempende, antidepressiva og hele reglen frem og tilbake. Ble henvist til endokrinolog; der dukket det opp noe. Stoffskifte og stresshormoner er sterkt medvirkende til søvnvansker hos mange; om du opplever at du er "natteravn", våkner uten å være uthvilt, er trøtt på dagen selv de dagene du evt får sove litt mer, må bruke helger til å ta igjen søvn osv er det definitivt verdt å ta noen prøver. Mangler kan også bidra, vit d, b-vitaminer og jern er det fint å ha nok av, magnesium osv også:) Be om en utredning hos lege/spesialist. Sånn kan man ikke ha det:) Anonymkode: cc330...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har bare stått i det. Og jobbet veldig aktivt for å forstå hvorfor jeg sliter, etablere vaner, og lære meg mentale teknikker. I lange perioder går det derfor greit, så kommer det en dårlig periode igjen. Ubehagelig, ja, men ikke farlig. Anonymkode: 5edcb...406 Samme her med perioder! Har gode og dårlige. Er desverre overkant av de dårlige. Tror det har mye med at jeg ikke trives så godt i jobben og gruer meg underbevisst når jeg legger meg. Dagene jeg har fri sover jeg kjempe bra😅 Har du snakket med sjefen din om det? Har ikke gjort det selv, men føler jeg burde da jeg ikke er meg selv mange dager og ender opp med å gjøre flere feil enn vanlig Anonymkode: 68264...641 1 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor kan jeg få tak i det? Anonymkode: 68264...641 Jeg er ikke oppdatert på regelverket i Norge dessverre, du får kjøpt i Sverige vet jeg. England også. Mulig det finnes aktører som selger i Norge, mener det er tråder på dette her på KG. Gjør et søk:)
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har bare stått i det. Og jobbet veldig aktivt for å forstå hvorfor jeg sliter, etablere vaner, og lære meg mentale teknikker. I lange perioder går det derfor greit, så kommer det en dårlig periode igjen. Ubehagelig, ja, men ikke farlig. Anonymkode: 5edcb...406 Ikke farlig, ok. Om man står i stort søvnunderskudd over lengre tid er man i større fare for å bli utbrent. Så det er best å få kontroll på søvnen. Anonymkode: 35c54...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 Jeg våkner for tidlig når jeg er inne i en stressende periode. Vet ikke om det er noe du kan kjenne deg igjen i? Du sier du har hatt det slik i 4 år, men noen lever jo med "kronisk" høyt stressnivå i årevis før det blir større plager utav det. Anonymkode: 394d8...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har ikke noe problemer med mareritt eller andre negative opplevelser knyttet til melatonin? Kan være at jeg legger meg for lenge etter at jeg har tatt melatonin, men jeg får mareritt av de. Eller... ikke mareritt, men sånn søvnparalyse eller hva det nå heter. Da jeg knyttet disse søvnparalysene og melatoninbruken sammen så kan det nesten føles som om kroppen sovner, men ikke hjernen og så er jeg i halvsøvne og får ikke rørt på kroppen og det føles som om det er noen "ondt" i rommet. Ser for meg skumle menn i lange, svarte kapper og svart hatt. Blir du søvnig av de og går og legger deg rett etter du har tatt de? Og er ikke 10 mg litt mye? Anonymkode: cfaea...787 Jeg har forsøkt mange ulike merker melatonin og det er ulikt hvor mye de virker. Kan være verdt å forsøke igjen ett annet merke. Anonymkode: eeec8...053
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har forsøkt mange ulike merker melatonin og det er ulikt hvor mye de virker. Kan være verdt å forsøke igjen ett annet merke. Anonymkode: eeec8...053 Tror ikke jeg tør. Det er så utmattende og skummelt med de episodene, og det har vært tre-fire av dem på like mange uker. De hjelper uansett ikke på å sove gjennom hele natta, det har jeg ikke gjort siden jeg var liten. Takk for svar uansett. (Jeg har forresten prøvd den typen man får kjøpt på tights.no og Orifarm eller hva den heter, den fikk jeg resept på av legen) Anonymkode: cfaea...787 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror ikke jeg tør. Det er så utmattende og skummelt med de episodene, og det har vært tre-fire av dem på like mange uker. De hjelper uansett ikke på å sove gjennom hele natta, det har jeg ikke gjort siden jeg var liten. Takk for svar uansett. (Jeg har forresten prøvd den typen man får kjøpt på tights.no og Orifarm eller hva den heter, den fikk jeg resept på av legen) Anonymkode: cfaea...787 Får du episoder med søvnparalyse, bare når du går på melatonin? Eller får du de ellers, også? Skjønner deg godt. Jeg kan få flere episoder etter hverandre, hvis jeg er mye stresset. Og det er utrolig slitsomt! Men du får ikke pustestopp eller noe, da? Har du fått noe hjelp med søvnproblemene? Anonymkode: 8dbb3...c24
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Samme her med perioder! Har gode og dårlige. Er desverre overkant av de dårlige. Tror det har mye med at jeg ikke trives så godt i jobben og gruer meg underbevisst når jeg legger meg. Dagene jeg har fri sover jeg kjempe bra😅 Har du snakket med sjefen din om det? Har ikke gjort det selv, men føler jeg burde da jeg ikke er meg selv mange dager og ender opp med å gjøre flere feil enn vanlig Anonymkode: 68264...641 Har du hatt den samme jobben, de siste 4 årene? ❤️ Anonymkode: 8dbb3...c24 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Får du episoder med søvnparalyse, bare når du går på melatonin? Eller får du de ellers, også? Skjønner deg godt. Jeg kan få flere episoder etter hverandre, hvis jeg er mye stresset. Og det er utrolig slitsomt! Men du får ikke pustestopp eller noe, da? Har du fått noe hjelp med søvnproblemene? Anonymkode: 8dbb3...c24 Det har vært sjelden med søvnparalyse tidligere, inntil nå for noen uker siden da jeg hadde de hver uke. Og det var da jeg satte det i sammeheng med melatonin, fordi det var bare for å få kommet meg i seng noen ganger at jeg tar (tok) det. Jeg kommer meg "aldri" i seng, så tenkte det var greit med melatonin for bare å komme meg i seng. Jeg vet ikke om jeg har pustestopp. Jeg har app som overvåker søvnen og tar opp snorking - og jeg snorker masse og sover lite, men jeg har ikke orket å høre gjennom for å sjekke om det er noe pustestopp der også. Har vært hos legen og det er sendt henvisning til måling av søvnapne, så får jeg bare begynne der. Det er kjempeslitsomt med den paralyseringen. Siden jeg i utgangspunktet har litt vanskelig for å sovne så er det så vondt å slite meg ut av søvnen når den lammelsen kommer. Tidligere har det vært nok å bare røre på ene fingeren eller lukke opp øyene litt og så er det over og jeg kan sovne, men de siste gangene nå har jeg måttet sette meg opp og slå på mobilen for å våkne helt. Og da tar det litt tid før jeg sovner igjen. Anonymkode: cfaea...787 1
Christina82 Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 Ryddet for innlegg med dosering av legemidler. Christina82, mod
MammaMums Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 Hva om du spør legen din om å prøve Atarax for å holde deg lengre inne i søvnen? Det er absolutt verdt et forsøk, har hjulpet mange. Er er ikke-avhengighets preparat
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #18 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 7.35): Sliter utrolig med søvn og har gjort det det de siste 4 årene. Våkner flere ganger om natten og lenge før alarmen går av selv om jeg er langt i fra uthvilt. Jobber nå en 80% stilling 8-15:30 og sover i gjennomsnitt 3-4 timer pr natt. I natt sov jeg bare 3 timer og kjenner kroppen virkelig stritter i mot. Har tatt det opp med legen og fikk utskrevet valergan som gjorde meg utrolig trøtt og groggy hele jobbdagen. Noen med råd eller tips? Anonymkode: 68264...641 Du må nok heller jobbe med søvnproblemene dine. Har du døgnrytme? Det er et kurs som går over mange uker som det offentlige har noen steder der du skal lage søvnrytme...det er hardt, men verdt det. Stå opp til samme tid hver dag, uansett hvor lite søvn. IKKE sove på dagtid. Du skal også kun være i senga den tiden du sover. eks: stå opp kl 7, sover bare 4 timer. Da legger du deg kl 2:30...en halvtime ekstra for å sovne inn. Anonymkode: e3b16...d7c
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #19 Skrevet 30. august 2022 MammaMums skrev (1 time siden): Hva om du spør legen din om å prøve Atarax for å holde deg lengre inne i søvnen? Det er absolutt verdt et forsøk, har hjulpet mange. Er er ikke-avhengighets preparat Står at søvnighet er en bivirkning og at det er legemiddel mot kløe og angst. Virker det for å sove lengre om natta også? Hadde passet meg utmerket å få noe som demper kløe også, siden jeg klør overalt i tillegg. Skal spørre legen om det. Er det noe legen vil være restriktiv på å skrive ut? Anonymkode: cfaea...787
MammaMums Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Står at søvnighet er en bivirkning og at det er legemiddel mot kløe og angst. Virker det for å sove lengre om natta også? Hadde passet meg utmerket å få noe som demper kløe også, siden jeg klør overalt i tillegg. Skal spørre legen om det. Er det noe legen vil være restriktiv på å skrive ut? Anonymkode: cfaea...787 Jeg syns du kan ta det opp med legen din, og nevne kløen😊 Som jeg skrev, det der bare å spørre- legen vet om du går på medisiner den evt ikke passer med osv. Det er utrolig mange som har god nytte av Atarax, og mange opplever lengre søvn med hjelp av de😊 Du må jo få sove, kjære deg🥰 Det er så hinsides viktig - og det vet de fleste nå, både vanlige folk i gata og leger. Lykke til, jeg hadde spurt kjapt🥰 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå