Gå til innhold

Liten bil med automat, ikke el-bil, som er litt rask - finnes det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan lite om biler. Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen jeg har nå, Mazda 2, men er lei giring, og jeg kunne tenke meg en bil som er noe raskere. Tror det er 90hk i min bil om ikke enda mindre.

Jeg vet at Mazda 2 finnes som hybrid med 116hk, men den virket også ganske treg, tregere enn jeg hadde sett for meg.

Jeg trenger ikke en racer bil, men hadde vært kjekt med en bil jeg enkelt klarer å kjøre forbi traktorer og mopedbiler uten å ha hjertet i halsen for om jeg kommer meg forbi før en bil møter meg. (Tar ikke farlige forbikjøringer, men blir liggende bak det meste).

Jeg har ikke lademulighet der jeg bor og el-bil er uaktuelt. Samme går for ladbare hybrider (eller hybrid der man MÅ lade, lading via kjøring er eneste mulighet jeg har).

Jeg kan lite om biler, og vet ikke om det finnes det jeg ser etter.

Liten bil, samme størrelse som Mazda 2, Susuki Swift, Toyota Yaris etc…

Som gjerne har litt hk under panseres. Trenger ikke være massive krefter, men nok til å føle meg trygg til å kunne kjøre forbi.

Kom gjerne med flere forslag som jeg kan prøvekjøre.

Det jeg ser etter i en bil: automat, litt rask, 5 dører, liten bil.

Jeg kan se for meg at liten bil og rask kanskje rett og slett ikke er forenelig med hverandre (uten at det blir el-bil). Men da er det bedre å bare få vite det nå, og heller se på de tregere valgene jeg har i den bilstørrelsen 😄 raskheten til bilen er der jeg kan ofte noe, de andre kravene er ikke noe jeg kan ofre noe på.

Anonymkode: b1748...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

BMW 3-serie fyller alle dine krav. 

Anonymkode: 39273...abf

Mente 1-serie. Beklager!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda Jazz er en av de mest praktiske småbiler, stort innvendig, veldig pålitelig. Bilen har "pensjoniststempel" i Norge, så du får velholdte biler til fornuftige priser.

Ellers har jeg en noe undermotorisert Hyundai i20, superbillig bil. Den fins også med noe kraftigere motor. Føles som en Polo/Golf, men er selvsagt mer pålitelig enn Volkswagen.

Anonymkode: d7ce2...240

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mente 1-serie. Beklager!

De har også svært god kjørekomfort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en rask bil så er det egentlig bare elbiler som gjelder. Du får ikke satt opp en ladeboks da?

Anonymkode: c0cdd...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du skal ha en rask bil så er det egentlig bare elbiler som gjelder. Du får ikke satt opp en ladeboks da?

Anonymkode: c0cdd...d32

Er derfor el-bil er uaktuelt. Ingen mulighet for å kunne lade bilen hjemme. Trenger strøm der jeg parkerer for å kunne sette opp ladeboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 9.25):

Honda Jazz er en av de mest praktiske småbiler, stort innvendig, veldig pålitelig. Bilen har "pensjoniststempel" i Norge, så du får velholdte biler til fornuftige priser.

Ellers har jeg en noe undermotorisert Hyundai i20, superbillig bil. Den fins også med noe kraftigere motor. Føles som en Polo/Golf, men er selvsagt mer pålitelig enn Volkswagen.

Anonymkode: d7ce2...240

🤣 😂

Anonymkode: 15468...1bf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså BMW 1 serie og Audi A1 stiller vel ganske likt som toppkandidater på det du ønsker deg, men en 2l VW Golf kan være mer enn gøy nok til en litt hyggeligere penge 😄

Det du etterspør er egentlig et enkelt regnestykke som går på hvor stor motoren er + hk - vekt på bilen.

Jeg hadde f.eks en Audi A4 med en 1,4 l motor, den flyttet seg jo knapt 😂 min mann hadde på samme tid en 2,2 l VW Golf som gikk som et skudd!

Endret av Fiora
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2022 den 7.34):

Jeg kan lite om biler. Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen jeg har nå, Mazda 2, men er lei giring, og jeg kunne tenke meg en bil som er noe raskere. Tror det er 90hk i min bil om ikke enda mindre.

Jeg vet at Mazda 2 finnes som hybrid med 116hk, men den virket også ganske treg, tregere enn jeg hadde sett for meg.

Jeg trenger ikke en racer bil, men hadde vært kjekt med en bil jeg enkelt klarer å kjøre forbi traktorer og mopedbiler uten å ha hjertet i halsen for om jeg kommer meg forbi før en bil møter meg. (Tar ikke farlige forbikjøringer, men blir liggende bak det meste).

Jeg har ikke lademulighet der jeg bor og el-bil er uaktuelt. Samme går for ladbare hybrider (eller hybrid der man MÅ lade, lading via kjøring er eneste mulighet jeg har).

Jeg kan lite om biler, og vet ikke om det finnes det jeg ser etter.

Liten bil, samme størrelse som Mazda 2, Susuki Swift, Toyota Yaris etc…

Som gjerne har litt hk under panseres. Trenger ikke være massive krefter, men nok til å føle meg trygg til å kunne kjøre forbi.

Kom gjerne med flere forslag som jeg kan prøvekjøre.

Det jeg ser etter i en bil: automat, litt rask, 5 dører, liten bil.

Jeg kan se for meg at liten bil og rask kanskje rett og slett ikke er forenelig med hverandre (uten at det blir el-bil). Men da er det bedre å bare få vite det nå, og heller se på de tregere valgene jeg har i den bilstørrelsen 😄 raskheten til bilen er der jeg kan ofte noe, de andre kravene er ikke noe jeg kan ofre noe på.

Mazda 2 er helt OK, men skjønner den blir for svak med 90 HK. Hvis 116 HK er også for svakt for din del, så ønsker du vel å gå opp til 140 - 150 HK? 

Hvis du har sett på den nye Mazda 2 hybriden til 116 HK, så er det i praksis Toyota Yaris som har "lånt" designet til Mazda 2. Det betyr at du ser på biler til nesten 300.000 kroner?

Yaris har typisk enten eller: 116 HK, akkurat som den nye Mazda 2 som har lånt designet fra Yaris, eller så må du helt opp i GR-versjonen og den er unødvendig dyr. I alle fall som ny. Så da faller Yaris bort som alternativ.

Det beste er å gå for nyere brukt bil. Ikke helt ny, men ny nok, der du har fortsatt resterende nybilgaranti fra et kurant merke som er populært og holder seg bra i pris på bruktmarkedet. Da er det i hovedsak Golf TSI versjoner, eller BMW 1-serie som noen andre har nevnt her. 

Jeg ser at 1-serie BMW (bensin) 118i, blir solgt til 339.000 kroner av merkeforhandlere. 2020-årsmodell. Fine biler, og det er 1-serie med det nye utseendet som kom i 2020. Disse har 140 HK.

Det samme gjelder Golf. Hvis du kjøper Golf med 150 HK, med det nyeste utseende fra 2020, så selges de til 300.000 - 310.000. Litt rimeligere enn BMW. Sånn sett ville jeg gått for BMW-en. Du regner med litt pruting også, men da snakker vi kanskje noen tusenlapper. 

Ta også en kikk på M-Benz A-klasse som kom med det nye utseende høsten 2018. Du har et greit utvalg av disse til salgs, 2019-modeller. Den svakeste motoren har 136 HK, mens den hakket over har 163 HK. 

Audi A1 kan også være interessant. Her har A1 sin svakeste motor 116 HK, akkurat som nye Yaris og Mazda 2, men i motsetning til Yaris og Mazda 2, så har Audi A1 både 150 og 200 HK versjoner, så sjekk ut noen av disse. VW Polo har også sin GTI versjon på 200 HK, men ingen 150 HK versjon slik Audi A1 har. 

Anonymkode: 15468...1bf

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er villig til å gå bittelitt opp i størrelse så vurder en Toyota Prius Hybrid? Det er jo bare en vanesak. Drøye bensinbruk og Toyota er det lite tull med. Kjøper du en ny utgave så gjelder garantien i 10 år visst du følger årlige service. 

Swift har vel små motorer.

Anonymkode: ddf7e...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...