AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 4åringen har nå nådd høydegrensen på sin bakovervendte bilstol, og jeg er i tvil hva jeg skal gjøre. Nå er det jo anbefalt å bruke bakovervendte lengst mulig, samtidig som de fleste setene bare går til 105 cm. Er det tidlig å begynne med fremovervendt? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 1a555...ac9
Slaskepott Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 For oss er det viktig at ungene sitter bakovervendt, og har derfor valgt seter som gjør det lengst mulig. De tre eldste fikk beltestol da de passerte 125 cm, da var de et sted mellom 6 og 7 år. Yngste på snart 4,5 år og ca 105 cm sitter bakovervendt (Axkid Minikid), og har fortsatt mye plass igjen før setet er utvokst. Det er flere gode bakovervendte seter som er godkjent for langt mer enn 105 cm, så mitt råd er å velge det framfor beltestol til en fireåring. 😊 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 4åringen har nå nådd høydegrensen på sin bakovervendte bilstol, og jeg er i tvil hva jeg skal gjøre. Nå er det jo anbefalt å bruke bakovervendte lengst mulig, samtidig som de fleste setene bare går til 105 cm. Er det tidlig å begynne med fremovervendt? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 1a555...ac9 Er han/hun for lang for stolen, eller er hab/hun bare bikket 105cm? Barnet kan bruke stolen så lenge det fysisk passer, bare det ikke veier over 18kg (isofix). Ellers finnes det som nevnt mange stoler som passer til 125cm/25kg, men du må droppe isofix DA. Se på Axkid Minikid 1, Max Way Plus eller Klippan Century. Evt Besafe Stretch eller Minikid 3 hvis du vil ha bakovervendt så lenge som over hoved mulig/og har budsjett til det, men jeg syns det er litt overkill - og ja, jeg er pro bakovervendt lenge. Anonymkode: 3ecb3...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Du kan jo kjøpe en brukt bakovervendt som varer en stund til? Jeg skjønner du er i stuss, men det er tross alt anbefalt til de er 5år. I tillegg sitter barna som regel mer komfortabelt i en bakovervendt stol, det er lettere å sove og slappe av. Min fireåring har noen ganger sittet fremovervendt hos besteforeldre, og er ikke moden nok til å sitte pent i stolen sin. Når han sovner faller hodet frem også, så det er ikke nødvendigvis noe bedre for barnet fremovervendt heller. Anonymkode: 379ac...02e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Vår på nesten 4 og vår på 5 sitter bakover. Og skal gjøre det en stund til. De er vel ca 105 og 115 nå. Begge er godt over 18 kg med klær på så isofix har vi ikke hatt på lenge. Anonymkode: 21766...c74
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Vi byttet til beltestol da vår 4åring vokste ut av bakovervendt. Det var rett for oss, hun vokste plutselig masse på en gang, og sitter veldig pent og rolig i stolen. Hun liker godt å sitte forover og sovner aldri i bilen. Anonymkode: f3775...294
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 Vi bruker axkid one til vår (veldig lange) gutt på 4,5 år. Det er bakover-stol, opp til 125 cm og 23 kg, med isofix. Han er 115 cm høy, og har kjempegod plass i det. Anonymkode: 6a097...dd8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 4åringen har nå nådd høydegrensen på sin bakovervendte bilstol, og jeg er i tvil hva jeg skal gjøre. Nå er det jo anbefalt å bruke bakovervendte lengst mulig, samtidig som de fleste setene bare går til 105 cm. Er det tidlig å begynne med fremovervendt? Hva ville dere gjort? Anonymkode: 1a555...ac9 helt greit fremovervendt nå Anonymkode: 1c252...201
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå