AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Jeg leier noen gamle bygninger og betaler strømmen selv. I en stor bod er det innlagt vann og eier har hatt en varmeovn der om vinteren for at dette ikke skal fryse. Det har jo ikke kostet så mye før, men det kommer jo til å bli en ekstra kostnad for meg nå som strømprisen er så høy. Kan jeg kreve at eier enten isolerer her eller legger inn varmekabel i vannledningen? Boden har ikke egen stoppekran. Anonymkode: 896b4...209 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 Er det nevnt i kontrakten at utleier skal gjøre det? Hvis ikke, så kan du ikke kreve det, nei. Anonymkode: 98954...0cb
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Du kan snakke med utleier og spørre. Kanskje h*n er grei og imøtekommende. Ikke alle utleiere er gjerrige utsugere som ønsker å gjøre livet vanskelig for leietakere.
Lillpia Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Så lenge utleier ikke selv bor på minst 50% av eiendommen er dette noe hen får trukket fra på skatten året etter. Om det er fare for vannlekkasje kan det også være hen får støtte fra forsikringsselskapet i form av billigere forsikring. Du kan ikke kreve dette, men du kan selvfølgelig spørre. Er selv utleier.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Lillpia skrev (1 time siden): Så lenge utleier ikke selv bor på minst 50% av eiendommen er dette noe hen får trukket fra på skatten året etter. Om det er fare for vannlekkasje kan det også være hen får støtte fra forsikringsselskapet i form av billigere forsikring. Du kan ikke kreve dette, men du kan selvfølgelig spørre. Er selv utleier. Komisk at du tror at man får billigere forsikring av å isolere en bod. Og det regnes ikke ut av % lengre men verdi ang skatt. Anonymkode: 3fab6...f8e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Lillpia skrev (1 time siden): Så lenge utleier ikke selv bor på minst 50% av eiendommen er dette noe hen får trukket fra på skatten året etter. Om det er fare for vannlekkasje kan det også være hen får støtte fra forsikringsselskapet i form av billigere forsikring. Du kan ikke kreve dette, men du kan selvfølgelig spørre. Er selv utleier. Å isolere en uisolert bod er vel påkostning, ikke vedlikehold. Påkostninger er ikke fradragsberettet selv om utleien er skattepliktig. Anonymkode: 8af63...b42
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 Vi trenger ikke 9 sider med forskjellige svar til dette. Svaret er enkelt og greit NEI. Anonymkode: 3967c...d25 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 Spørsmålet må da være om utleier kan kreve at ovnen står på?😁 Anonymkode: 77436...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørsmålet må da være om utleier kan kreve at ovnen står på?😁 Anonymkode: 77436...c0c Nei. Men utleier krever erstatning av deg dersom det oppstår skade på eiendommen du leier. Hvordan du ordner det er opp til deg. Anonymkode: ee938...f4c 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 Hva går dette vannet i boden til? Er det mulig å vinterstenge vannet der? Vi har bare sommervann på hytta, og tømmer og klargjør alt for vinter nå. Anonymkode: d7834...f81
Lillpia Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Komisk at du tror at man får billigere forsikring av å isolere en bod. Og det regnes ikke ut av % lengre men verdi ang skatt. Anonymkode: 3fab6...f8e Komisk at du tror man ikke får billigere forsikring etter utbedring. Jeg har fått billigere forsikring for bl.a. å skifte lås, installere alarm, flytte varmtvannsbereder opp fra kald kjeller og ha seriekoblet røykvarsler i garasjen. Men forsikringsselskapene springer nok ikke etter deg med tilbudet, du må spørre selv 😉 Det er ikke snakk om så mye, men alle monner drar Det regnes fortsatt av %, men helt riktig prosent av verdi og ikke areal (som det var tidligere)
Lillpia Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å isolere en uisolert bod er vel påkostning, ikke vedlikehold. Påkostninger er ikke fradragsberettet selv om utleien er skattepliktig. Anonymkode: 8af63...b42 Skatteetaten er faktisk veldig greie. Jeg skulle lett argumentert meg til at isolering av bod kunne gå inn under vedlikehold dersom det kan forhindre at vannet fryser. Tror ikke det hadde blitt noe krangling på dét. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg leier noen gamle bygninger og betaler strømmen selv. I en stor bod er det innlagt vann og eier har hatt en varmeovn der om vinteren for at dette ikke skal fryse. Det har jo ikke kostet så mye før, men det kommer jo til å bli en ekstra kostnad for meg nå som strømprisen er så høy. Kan jeg kreve at eier enten isolerer her eller legger inn varmekabel i vannledningen? Boden har ikke egen stoppekran. Anonymkode: 896b4...209 Må det være vann i boden på vinteren? Dersom det ikke må være det, vil det kanskje lønne seg for deg å selv bekoste stoppekran, så du kan slå av vannet og tappe ned. Evt høre med utleier om dere skal dele på kostnaden. Om du vil montere stoppekran, husk å avklar dette med utleier. Anonymkode: 877bd...4e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå